7 Reacties

6 dagen geleden

Ik denk dat veel vaccins echt verplicht zijn, misschien eens navragen? Die discussie kan je dan toch al afsluiten… misschien ook het onderwerp eens aansnijden bij de dokter / vroedvrouw, misschien kan een buitenstaande bemiddelaar helpen…

6 dagen geleden

Tot een compromis komen? Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van vaccins maar ik informeer me wel naar wat al dan niet toch belangrijk kan zijn voor mijn baby. Helaas zijn alle dokters, verpleegkundigen, etc opgeleerd om vaccins als belangrijk te zien. Hier en daar heb je iemand die van het traditionele medische beeld afstapt. Ik zou bv polio wel laten zetten maar bv vaccin tegen waterpokken niet. Sommige ziektes ziin goed om mee te maken om je immuunsysteem sterker te maken vind ik persoonlijk. Ook niet alle vaccins tegelijk laten plaatsen. Om het lichaam van je baby niet aan te vallen. Misschien kun je daarin gulden middenweg vinden? Ik hoop dat het voor jullie lukt 🙏🥰

6 dagen geleden

Wat een moeilijke situatie. Los van het discussiepunt is het niet fijn als je zo lijnrecht tegenover elkaar staat qua mening. Er zullen ongetwijfeld nog wel zulke situaties zich voordoen dus hoe je hier nu mee om gaat zal wellicht de toon naar de toekomst toe zetten. Probeer elkaars standpunten te respecteren, lukt dit niet alleen dan zoek je best hulp bij een relatie therapeut of dergelijke. Het klinkt misschien drastisch maar het is echt wel in het belang van het kind dat jullie zo goed mogelijk overeen komen ☺️. En een goeie communicatie doet hier al heel veel. Of het nu vaccinaties of later slaaptraining, start vaste voeding, schermtijd,.. is. Het zijn allemaal moeilijke onderwerpen waarbij je heel andere meningen kan hebben. Dat mag ook wel ☺️ maar je moet het uiteindelijk wel samen doen! Dus probeer, indien nog met hulp, echt terug een team te vormen. Of toch compromissen te sluiten waar je je beide goed bij voelt. Vaccinatie advies vind ik persoonlijk moeilijk om te geven, ik ben zelf osteopaat en stond niet te springen om op 8 weken die eerste spuitjes te laten zetten. Maar ik heb me ingelezen, overlegd met artsen en partner en we hebben gedaan waar we ons allemaal uiteindelijk het beste bij voelde.

6 dagen geleden

Reactie op lelagla

Wat een moeilijke situatie. Los van het discussiepunt is het niet fijn als ...
Wat is jou besluit geworden als ik vragen mag? Xx

6 dagen geleden

Reactie op xxxxxxxjjj

Wat is jou besluit geworden als ik vragen mag? Xx
Tuurlijk, maar hou er rekening mee dat dit zeker niet de gouden standaard is en dat je elk kind en elke situatie moet bekijken.☺️ Onze dochter is 5 weken te vroeg geboren met wat ademhalingsproblematiek. Ze was een zware reflux baby die moeilijk aankwam in gewicht en is op 4 maand (3 maand gecorrigeerde leeftijd) gestart in de crèche in de maand november. Dus vlak voor de winter. Volgens het basis vaccinatieschema in België worden de eerste vaccins gezet op 8 weken. Dit betekende voor onze dochter op 3 weken gecorrigeerde leeftijd. Wij vonden dit veel te vroeg voor haar levertje om te verwerken en waren toen ook nog maar net uit het ziekenhuis. Onze eerste beslissing is dus geweest om dit 5 weken uit te stellen naar haar gecorrigeerde leeftijd van 8 weken. Idealiter had ik het misschien zelfs nog wat langer uitgesteld. Maar doordat ze ging starten in de crèche vlak voor de winter woog het verder uitstellen niet op tegen de nadelen van ziek worden met mogelijks een nieuwe zienkenhuisopname en zonde voeding door haar lage gewicht. Dan een tweede punt is dat volgens het basisvaccinatie schema in België krijg je bij de eerste vaccins volgende vaccins: 1. Combinatievaccin van: polio, difterie, tetanus, kinkhoest,hepatitis B en influenza 2. Pneumokokken vaccin 3. Rotavirus ( is geen spuitje maar wordt oraal gegeven) Wij wouden onze dochter beschermen tegen al deze dingen maar wou heel graag tetanus en hepatitis b pas op latere leeftijd geven. De kans op een tetanus besmetting als je kindje nog niet kan bewegen is enorm laag en hepatitis B is een soa of bloed bloed besmetting. Ook niet bepaald hoog risico als baby. Maar uiteindelijk wel belangrijk. Ik heb dus geïnformeerd of deze 2 uit het combinatievaccin gehaald konden worden. Maar dit gaat dus niet zomaar. Je kan dit doen maar dan krijgt voor de 5 overige een apart spuitje. Wat zou beteken dat ze 6 spuitjes moest krijgen + 6x al de extra producten die een vaccin een vaccin maken en dat de lever moet afbreken. Ik heb erover gesproken met de arts, in vraag gesteld waarom dit combinatievaccin deze twee al moest bevatten op jonge leeftijd maar dan wijt ik te ver uit voor deze post 😄. In the end hebben we dan besloten (met wat frustratie weliswaar) om ze dan toch maar gewoon het basis vaccinatie schema te laten volgen met de combinatievaccins maar dus met 5 weken uitstel. Hopelijk ben je hier iets mee maar weet dat je voor jezelf moet kijken waar je je goed bij voelt. Ik ben zeker geen tegenstander van vaccinaties, het heeft ons al veel leed bespaard ook ☺️.

3 dagen geleden

Heel lastige situatie... Probeer zeker ruimte te geven voor de gevoelens van jouw vriend. Ik heb vaak het idee dat wanneer mensen tegen vaccinaties zijn, er vaak veel angsten en bezorgdheden achter zitten. Deze gaan niet liggen of verminderen door vol in de verdediging te gaan of je gelijk te willen halen. Uiteindelijk willen jullie beiden hetzelfde namelijk dat jullie kindje een gezond en gelukkig leven mag leiden 😊 Ik ga hier ook geen vaccinatie advies geven want het is een persoonlijke beslissing. Ik zou wel je vriend vragen om zich goed en juist te laten informeren. Professoren en artsen die via podcasts uitleggen wat het nut is van vaccinaties heeft mij enorm geholpen (Doorprikt - is een goede Vlaamse podcast hierover).

3 dagen geleden

Wat ellendig… niet fijn 😔 ik raad ook aan om dit gesprek te hebben met je partner samen met je huisdokter/gynaecoloog/vroedvrouw. Zij hebben folders en informatie die jullie kunnen helpen. Enkel het poliovaccin is verplicht in België. Niet gemakkelijk. Veel succes !