4 Reacties

3 maanden geleden

Onze dochter is nu bijna 15 weken. Ik prijs me gelukkig dat zij nog nooit problemen gemaakt heeft bij het slapen. Al van bij het begin valt ze zelfstandig in slaap. Soms kan ze wat vechten tegen de slaap maar die strijd duurt nooit lang. Wij gebruikten in het begin een ritueel als ze naar bed gaat. Nieuwe pamper - Slaapzak - Tut - White Noise Teddybeer. Dit meestal na een voeding. Nu kunnen we haar perfect in bed leggen als we een teken van vermoeidheid zien. Ze is dan nog wakker. In een donkere kamer en meteen weggaan. Zo werkt het prima bij ons. Ze valt vanzelf in slaap. Maar mss hebben we wat dat betreft gewoon het geluk een heel gemakkelijk kind te hebben. Ik denk dat voorspelbaarheid hierin toch belangrijk is.

3 maanden geleden

Wij hadden ons kleintje destijds in de co sleeper gelegd, uit de kamer gegaan. Bij huilen terug gegaan voor tutje te geven en klopjes op de zij te geven tot hij terug kalm/moe werd, en dat herhalen tot hij sliep. Wij herhaalde dit ritme ongeveer een half uurtje of tot hij overstuur werd (welke het eerste kwam natuurlijk) Dan mocht hij terug bij ons liggen beneden tot wij naar bed gingen (als we langs hem gingen slapen ging het wel, zonder ons ging het moeilijk snachts) Na een klein weekje hoefde we maar 3 keer terug te gaan voor het lukte. Hij sloeg dan zijn hoofd tegen de zijkant om zichzelf in slaap te wiegen. Daarna overgezet in onze kamer naar zijn eigen grote bedje en toen hadden we dat patroon weer een dagje of 2 of 3 moeten herhalen en toen sliep hij daar ook hartstikke goed uit zichzelf (ook hoofdje tegen het matras aan slaan als wiegen) Daarna is het automatisch overdag ook goed gaan lopen zonder er iets voor te hoeven doen eigenlijk, overdag heeft hij soms nogsteeds behoefte om gewiegt te worden maar dat vinden we dan ook niet zo erg 🤷‍♀️

3 maanden geleden

Ons zoontje is een hele moeilijke slaper (altijd al geweest) maar sinds kort kon hij ineens met minder hulp slapen. Ik had dit ontdekt toen ik toevallig nog iets vergeten was en terugkwam in de kamer en hij rustig was en zijn oogjes dicht had. Ik ben sinds dien hem wakker maar slaperig in bed aan het leggen en steeds de kamer snel te verlaten als ik merk dat hij rustig bleef. Tutje en inbakeren kunnen we nog niet afbouwen maar het is al een wonder dat hij in zijn bed slaapt overdag! Zijn dutjes zijn wel vaak nog kort maar hij valt wel zelf in slaap meestal. 's nachts laat wordt hij nu zelfs maar max 1x wakker voor een voeding (ik begon te merken dat de voeding 's nachts een gewoonte was en geen echte honger meer. Het is een echte zoektocht en er zijn dagen dat hij zich nog oververmoeid of veel hulp nodig heeft maar 2 stapjes vooruit en weer 1 achteruit is nog altijd 1 stap vooruit denk ik dan 😅

3 maanden geleden

Ik heb ook wel veel gehad aan het babyslaapboek en de slaapgids van snuggles and dreams (ik heb wel pas vanaf 4 maanden maar het helpt me voor te breiden). Hij is nu 3,5 maand oud en merk dit nu sinds een aantal weken dat hij veel leert op gebied van slapen. We hadden ervoor echt een chronisch oververmoeide baby die veel huilde en quasi enkel in de draagzak sliep overdag, 's avonds uren huilen en ' s nachts 2-3x wakker werd voor een voeding. Het gaat wel echt met ups en downs nog steeds dus wees niet ontmoedigd als dit de ene keer wel lukt en de andere niet. Uiteindelijk wordt het beter en kan je kind meer als je vaak denkt!