25 Reacties

één jaar geleden

Ik doe eerst gewoon zwangerschapsverlof, dan 2 weken gewoon verlof en dan 1 maand ouderschapsverlof. Op deze manier heb ik 5 maanden…

één jaar geleden

Ik ben zwanger van ons 2de kindje en blijf voor de 2de keer thuis tot ze 6/7 maanden zijn. Ik vul mijn bevallingsverlof aan met gewoon verlof dat ik inzet en ouderschapsverlof.

één jaar geleden

Ik zit ook met het probleem van de crèche. Ik zal ook buiten de 9 weken moederschaprust nog 3 maanden ouderschapsverlof moeten opnemen. Je kan ook altijd eerst je officieel verlof nog ingeven na je moederschaprust en dan kijken hoeveel je nog te kort komt en invullen met ouderschapsverlof. Je krijgt dan ongeveer €850 als je volle maand neemt in ouderschapsverlof. Succes!

één jaar geleden

Ik verleng mijn bevallingsverlof met borstvoedingsverlof. En hierna neem ik nog mijn gewoon verlof op. Hierdoor ben ik ook bijna 6 maanden thuis. Je kan ook ouderschapsverlof/tijdscredit opnemen

één jaar geleden

Ik zou het gwn uitleggen aan de dokter en zien of ze je ni de overschot van tijd in ziekte thuis kunnen zetten. Er is ook ouderschapsverlof maar als je die in maanden opneemt ga je echt financieel wel echt voelen. Er zijn er genoeg die profiteren van de staat, dus mijn mening is dan ook van... heb je een prob dan zou het niet mogen uitmaken dat je 1x van het systeem ook profiteert. Haha

één jaar geleden

Ik ben begonnen met puzzelen en tellen van mijn verlof (20d) en adv-dagen (normaal 30d per jaar maar daar gaat nu een stuk af af omdat in moederschapsrust ga). Denk toch om nog ouderschapsverlof te moeten opnemen om er te geraken. Algemeen is ouderschapsverlof financieel iets hoger qua uitkering dan tijdskrediet. Maar zoals hierboven al gezegd heb je als samenwonende bij voltijds iets van een 850 euro netto. Bovendien is dat bedrag op de website van de rva als je onderbreekt bij een voltijdse tewerkstelling. Dus stel dat je halftijds werkt en volledig stopt dan krijg je geen 850 euro netto, maar pro rata. Dat is iets wat vaak vergeten wordt. Ook handig is checken of je aan de voorwaarden voldoet. Voor ouderschapsverlof dien je 12 maanden anciënniteit te hebben bij de onderneming. Bij tijdskrediet is dat 24 maanden om het te mogen opnemen, maar moet je 36 maanden anciënniteit hebben om ook een uitkering van de rva te kunnen krijgen. Anders heb je wel het recht het te nemen, maar niet om er iets van geld voor te krijgen. Dus daar ben je financiëel ook niets mee dan. Daarnaast is er ook nog de Vlaamse aanmoedigingspremie: dit is een extra bedrag per maand dat je kan krijgen en komt van Vlaanderen, niet van de rva. Dit kan je maar 12 maanden op heel je werkcarrière krijgen en kan als aangevraagd worden nadat je ouderschapsverlof of tijdskrediet werd goedgekeurd. Wat ook nog te controleren: sommige sectoren of ondernemingen hebben een extra premie of toeslag bij opname ouderschapsverlof, waardoor je in totaal netto iets meer per maand hebt, maar hiervoor moet je nagaan of er in jouw sector een cao is, of dat er een cao op ondernemingsniveau is. Voor mij is dat er wel, voor mijn vriend niet waardoor het financieel ook beter is als ik meer ouderschapsverlof zou opnemen ipv hem. Oké, hele uitleg maar wetgeving enz is mijn job 😊 misschien help ik er iemand mee. Alles hierboven is enkel van toepassing voor prive-ondernemingen trouwens. Bij overheid en vast benoemden kan dit afwijken en voordeliger zijn.

één jaar geleden

Reactie op LynnRmrs

Ik verleng mijn bevallingsverlof met borstvoedingsverlof. En hierna neem ik ...
Is dat niet alleen als het bedrijf een gevaar bied voor borstvoeding (zoals chemicaliën) en dan je anders enkele uren tijdens werk krijgt alleen?

één jaar geleden

Reactie op seelisch

Ik ben begonnen met puzzelen en tellen van mijn verlof (20d) en adv-dagen ( ...
Een hele uitleg! Bedankt! ❤

één jaar geleden

Reactie op vanessa19891

Ik zou het gwn uitleggen aan de dokter en zien of ze je ni de overschot van ...
Zei een collega van mij ook, zo had zij het ook gedaan

één jaar geleden

Reactie op vanessa19891

Ik zou het gwn uitleggen aan de dokter en zien of ze je ni de overschot van ...
Klopt. Het is wel niet de meest juiste manier maar ik snap dat het voor veel mensen de enige optie is. Je moet wel opletten want de werkgever mag nog steeds een controlearts langssturen en als die vindt dat je weer kan werken, dan moet dat en verlies je ook je gewaarborgd loon voor de rest van het doktersattest. Het is een optie maar vind deze zelf wat onzeker, zeker als het voor langer zou zijn.

één jaar geleden

Reactie op Ylovely

Is dat niet alleen als het bedrijf een gevaar bied voor borstvoeding (zoals ...
Ik werk als verpleegkundige in de thuiszorg. Ik denk wel dat dit inderdaad te maken heeft met mijn job. Mijn bevallingsdatums is 4 april en als ik borstvoeding geef mag ik tot 3 september thuis blijven. Misschien eens navragen bij jou op het werk ?

één jaar geleden

Reactie op MV .

Ik zit ook met het probleem van de crèche. Ik zal ook buiten de 9 weken moe ...
was het geen 15 weken moederschapsrust? of ben ik totaal mis😅

één jaar geleden

Reactie op LynnRmrs

Ik verleng mijn bevallingsverlof met borstvoedingsverlof. En hierna neem ik ...
hoe werkt tijdskrediet? nog nooit van gehoord..

één jaar geleden

Reactie op smeely

hoe werkt tijdskrediet? nog nooit van gehoord..
https://www.vlaanderen.be/tijdskrediet

één jaar geleden

Reactie op LynnRmrs

Ik werk als verpleegkundige in de thuiszorg. Ik denk wel dat dit inderdaad ...
Ik werk ook als verpleegkundige in een ziekenhuis. Wij krijgen geen borstvoedingsverlof omdat de arbeidsgeneesheer vindt dat er genoeg aanpassingen zijn om te kunnen kolven op het werk. 🤷🏻‍♀️🙄

één jaar geleden

Reactie op smeely

Ja en nee, 6 weken moederschapsrust waarvan je 1 week verplicht bent de week voor uitgerekende datum te gebruiken en dan na de bevalling heb je 9 weken bevallingsrust (als je voor je bevallingsdatum niks hebt gebruikt kun je die overige 5 weken erachter plakken dus)

één jaar geleden

Reactie op smeely

Je hebt voor je uitgerekende 6weken waarvan je mag werken tot de eerste week voor je uitgerekende datum en de rest 5weken , bij je moederschaprust mag nemen , wat dan 14 weken maakt. Stop je vanaf 6 weken voor je uitgerekende dan heb je dus 9weken na je bevalling. Ik wist dit ook allemaal niet maar heb het eens uitgezocht.

één jaar geleden

Heb het zelf niet nodig want heb vrij snel een crèche gevonden maar collega's hadden wel ongeveer hetzelfde probleem. Zij nemen 15 weken zwangerschapsverlof, verlengd met hun gewoon verlof en ouderschapsverlof waardoor zij toch een dik half jaar thuis zitten. Borstvoedingverlof hangt van jouw werkgever af, als er een optie is om op je werk af te kolven dan geven zij dit niet. Normaal kan jouw HR ook wel alle info geven op de opties ☺️

10 maanden geleden

Wij combineren 2 crèches met elkaar om toch 5 dagen per week opvang te hebben vanaf 1/9. Zou me ook op wachtlijsten van crèches laten staan. En dan idd: verlof, gecombineerd met ouderschapsverlof of part time werken en part time crèche?

10 maanden geleden

Hoi hoi, ik had een vraagje. ik dacht eraan om na de moederschapverlof 1 maand wettelijk verlof te nemen en dan nog 2 maanden ouderschapsverlof zodat ik een halfjaar thuiszit. Ik leer nu wel dat je maar 850 euro krijg voor ouderschap verlof “slik”. Weet iemand hoeveel je tijdens je moederschap verlof ongeveer per maand krijg ??