5 Reacties
één jaar geleden
Wijzelf hebben bewust onze zwangerschap uitgesteld tot na een reis waar gevaar was voor het zika-virus. Nu je zwanger bent, snap ik wel de tweestrijd, want je kijkt wellicht ook ontzettend uit naar die trip naar Namibië. Probeer je goed te informeren over de risico's en gevolgen als je malaria zou oplopen tijdens je zwangerschap: wat is het risico voor jou? Wat zijn de mogelijke gevolgen voor je kindje? En probeer samen met je partner te bespreken of dat een risico is dat je wil nemen?
één jaar geleden
Reactie op VallieP
Wijzelf hebben bewust onze zwangerschap uitgesteld tot na een reis waar gev ...
Het was de bedoeling om na onze vakantie voor een kindje te gaan. Maar ons kleintje komt zich al vroeger aankondigen. Waar we uiteraard super blij om zijn!
Er hangen natuurlijk risico's aan vast. Welke we goed dienen te overwegen. Ik vind het echt verschrikkelijk moeilijke keuze. Enerzijds is de reis verschrikkelijk duur en krijgen we een peulschil er voor terug als we annuleren. Anderszijds ben ik ook was bang. Voor de verschillende ziektes die je er kan oplopen.
één jaar geleden
Hey! Ik ben nu 7 weken zwanger en ik vertrek op week 8 ook voor 3 weken naar Namibië. Eerste afspraak gyneacoloog heb ik pas volgende week, maar ik ben reeds naar het Tropisch Instituut in Antwerpen geweest voor vaccinaties en info en daar zeiden ze dat er 2 opties waren:
1. Malariatabletten slikken (atovaquon/proguanil). In België zou in bijsluiter staan “niet toegestaan bij zwangerschap”, maar in Frankrijk is het wel toegestaan. Het zou alleszins (zonder problemen) veel worden voorgeschreven.
2. Aangezien het winter in Namibië is (dus mug minder aanwezig) en deze enkel in Noord Namibië zou voorkomen (noordelijkste punt is Etosha bij mij) zou het een veilige optie zijn om geen tabletten te slikken aangezien kans eerder klein is op malaria (insmeren deet 50%). Bij terugkomst dan bloed laten trekken om te checken.
één jaar geleden
Hier het hetzelfde! Ook sneller zwanger dan gepland, en wij gaan op 8 -9 weken ook naar Costa Rica. De huisarts zei dat het prima was, ik ben wel nog niet bij de gynaecoloog geweest.. die staat over 2 weken gepland. Het is inderdaad een moeilijke keuze. Wij gaan voor een rustigere reis, met kamers voorzien van een klamboe, en ik ga vooral losse lange kleding dragen.
één jaar geleden
Wij zijn in mei naar Namibië geweest. Hebben de pillen geslikt, maar daar ook te weten gekomen dat deze enkel voor Etosha en dus het noorden zijn aangewezen.
Persoonlijk zou ik geen pillen slikken, maar zou ik wel het noorden mijden. Dit betekent dan misschien minder wildlife, maar het is genieten nog eens met z'n 2 in een prachtige omgeving.
Veel plezier 😍