8 Reacties

één jaar geleden

Ik herken mezelf in jouw verhaal. Ik ben ook iemand met overgewicht en dat baart me echt zorgen. Sinds januari ben ik bewuster bezig met eten omdat ik mijn lichaam wou voorbereiden. Hoewel ik niet echt heel veel ben afgevallen, heb ik wel geleerd om gezonder te eten (minder vetten en koolhydraten, meer eiwitten,...) . Ik ben wél een snoeper en dat blijft een hele uitdaging. Wat mij helpt om de juiste keuzes te maken in de supermarkt is kijken naar het etiket. Producten met lage suikers en verzadigde vetten krijgen bij mij de voorkeur (waarde op etiket = max. 5g per 100g). Ik probeer 's avonds toch een half bord te vullen met groenten en dan liefst nog 2 soorten. Zo is er wat afwisseling. Ik neem dan diepvriesgroenten of groenten uit blik/bokaal want anders wordt het wat veel werk 😅. Voor de lunch drink ik de laatste tijd veel soep. Dat vult goed en zit ook boordevol groentjes. Ik vind dat je al goed bezig bent. Je hebt al kleine en goede aanpassingen gedaan. Alle beetjes helpen. Maar ik begrijp je bezorgdheid ook. Ondanks het letten op wat ik eet, blijft mijn grootste zorg of ik het fysiek allemaal ga aankunnen. Ik spreek daar vaak over met mijn man. Die kan mij dan wel geruststellen voor een tijdje. Erover praten helpt me wel om wat minder stress te hebben 😉. Ik hoop je hiermee al wat geholpen te hebben. Ik wens je veel goede moed en een fijne zwangerschap!

één jaar geleden

Reactie op L HUGO

Ik herken mezelf in jouw verhaal. Ik ben ook iemand met overgewicht en dat ...
Dankjewel voor je verhaal, het geeft me al veel meer moed om te weten dat ik niet de enigste ben die zich er over zorgen maakt Ik wens jou ook alle liefde succes en gezondheid toe! ❤

één jaar geleden

Ja hoor. Ik woog 98 kg waarvan ongeveer 10 was van ivf behandelingen. Toen moest ik afvallen om verder te mogen doen. Ik ben met behulp van ozempic 15kg afgevallen maar nog steeds bmi van 32. Wel zeer actief zwanger. Ik wandel heel veel. En ik let echt op mijn eten laar prioriteit is nu dat de baby alle voedingstoffen binnenkrijgt.

één jaar geleden

Ik denk dat het vooral belangrijk is om gezonde keuzes te maken en actief te blijven bewegen. Ik heb ook overgewicht, ben maar 1m51 en weeg nu 70. Maar 5 jaar geleden woog ik nog eens 25kg meer dan nu. Ik ga al jaren hardlopen en fiets ook wekelijks meermaals. Ik maak me er ook wel wat zorgen in maar probeer het ook te relativeren. Ik eet gezond en sport al jaren. Het getal op de weegschaal zegt niet alles over jouw gezondheid 😊

één jaar geleden

Reactie op seelisch

Ik denk dat het vooral belangrijk is om gezonde keuzes te maken en actief t ...
Klopt helemaal. Bmi is zelfs niet meer correct heb ik pas gelezen. Ze willen de Huidige BMI berekening schrappen.

één jaar geleden

Reactie op Natacha369

Klopt helemaal. Bmi is zelfs niet meer correct heb ik pas gelezen. Ze wille ...
Klopt. Iemand die klein is en wat meer weegt gaat sneller uitkomen bij een slecht bmi getal terwijl ik bv. fitter en gezonder kan zijn dan iemand met een normaal bmi. Ik snap dat ze een maatstaf willen hanteren, maar je mag zeker niet enkel naar dat getal kijken om te oordelen 😊

één jaar geleden

Dag Ylovely, Allereerst proficiat met je zwangerschap! Ik word een beetje boos als ik je bericht lees. Het is niet ok dat je gynaecologiepraktijk je een slecht gevoel geeft over je gewicht. Als je zwanger bent is stress niet goed en dat is net wat zij doen, je stress geven over je gewicht. Mijn tip laat dat cijfer op de weegschaal maar voor wat het is. Het is vooral belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt zowel voor jou en voor je kind. Dus leg de focus op gezonde voeding. Eet je gezond en kom je toch 30 kg bij dan is dat maar zo (gaat waarschijnlijk niet gebeuren tenzij je heel veel vocht vasthoud 😉). Luister naar je lichaam en als je na de maaltijd nog honger hebt dan was de portie die je gegeten hebt te klein voor je behoefte en is het dus ok om de volgende keer meer eten. Twijfel je echt of je wel gezond eet dan kun je best een afspraak maken met een diëtist (als dat financieel haalbaar is natuurlijk). Maak de afspraak telefonisch en zeg dat je op gezond eten wilt focussen en niet op gewicht. Heb je aan de lijn al geen goed gevoel zoek dan verder naar iemand waar je wel een goed gevoel bij hebt.

één jaar geleden

Reactie op Antje01

Dag Ylovely, Allereerst proficiat met je zwangerschap! Ik word een beetje ...
Bedankt voor de goede tips ❤