6 Reacties

4 maanden geleden

Hallo! Ik heb ook keizersnede gehad half april en merk dat die ook nog gevoelig is en soms ook rood zit. Ikzelf smeer cicaplast, maar soms vergeet ik het ook wel eens.. vroedvrouw keek de wonde na tot 4-5weken na bevalling, daarna niemand meer. Maar ik denk dat je daarvoor ook zeker terecht kan bij huisarts. Vroedvrouw zei ook nog dat het heel belangrijk is om dagelijks in te smeren en goed te masseren, zodat het niet meer stug zou zijn langsbinnen

4 maanden geleden

Ik ben begin april bevallen via keizersnede. Ik heb tot op heden nog soms last van mijn buik/ litteken. Het is echt nog gevoelig. Ik draag het liefst hoge waist onderbroeken. De fameuze bomma onderbroeken. Dit omdat ze een beetje corrigerend zijn en steun geven. Ook omdat sexy onderbroeken of lagere moddelen drukken te hard op mijn litteken waardoor dat pijn of ongemakkelijk zit. Ik mocht door de heling nog niks van creme of andere hulpmiddeltjes gebruiken door te grote kans op infectie. Ik ga pas met verzorging beginnen als de grote gevoeligheid is gaan liggen. En ik voel dat mijn lichaam er klaar voor is. Want nu is het echt nog niet fijn dat er iets tegen of op gesmeerd word. Mijn litteken is nagekeken door vroedvrouw en daarna gyn. Als ik twijfelde liet ik mijn man fototrekken en sturen naar vroedvrouw voor raad. Bij roodheid mogt / moest ik het insmeren of aanstippen met hibbidil. Dat verlichte wel echt.

4 maanden geleden

Eind maart 2de keizersnede gehad. Van kleur ook nog rood. Gevoel als ik eraan kom (soms ook wat jeuk) vroedvrouw en gynaecoloog gaan je het beste kunnen zeggen wat 'normaal' is van roodheid en dikte. Littekens moeten gehydrateerd blijven dus eigenlijk enkel maar smeren als je vaak een droge huid hebt. Je mag smeren wat je wil, weg gaat het niet. Cicaplast of gewoon nivea zijn goeie smeermiddelen. Ik droeg ook de bomma onderbroeken in het begin, nu kan ik gewoon ondergoed aan.

4 maanden geleden

Hej! Ik heb begin april een keizesnede gehad. Ik heb die door de vroedvrouw laten nakijken en gynaecoloog deed dit ook nog eens tijdens mijn consult na 6 weken. Ik heb deze zelf ook goed opgevolgt, aangezien ik verpleegkundige ben. De lijn van je littekens zelf zal zoizo nog even rood blijven zien, dat ik heb ook nog en is onderdeel van de wondgenezing. Indien de zone rondom je litteken nog rood ziet en evt gezwollen is, dan zou ik dit zeker een keertje extra laten nazien om te bekijken of het misschien ontstoken is en nog meer ongemak kan geven. Wat het gevoel betreft, mijn litteken zelf doet geen pijn. Maar de zone vanaf mijn litteken tor mijn navel voelt raar en voos aan. Ik heb gevoelige plekken, gevoelloze plekken en gewone plekken. Mijn gynaecoloog zei me dat over tijd er een deel gevoel zich volledig zal herstellen, maar er ook een kans bestaat dat er gevoelloze plekjes blijven... Eenmaal het nadeel bij een keizesnede helaas. Voor de spoelheid van je litteken kan je zoals al eerder aangehaald een goed hydraterende creme zoals Nivea of Cicaplast gel aansmeren en wat masseren. Liefst 1x per dag of zelfs 2x als je het verdragen kan.

4 maanden geleden

Hi dames! Wat wij aanraden in ons ziekenhuis na een keizersnede is het inderdaad insmeren en loskneden van het litteken met een vooral hydraterende crème/olie, maar het gebruik van cicaplast of dergelijke crèmes zijn zeker aan te raden (effect wel echt pas te merken na een aantal maanden dagelijks gebruik). Loskneden is belangrijk omdat je 2 littekens hebt (1 van je huid en 1 van het onderhuids weefsel en baarmoeder). Als die littekens gaan helen, ontstaat er extra littekenweefsel en dat kan gaan verkleven. Het loskneden is echt bedoeld om die verklevingen los te maken zodat je litteken versoepelt op termijn. Die massage doe je van zodra de draadjes weg zijn en het draaglijk is om aan je litteken te komen. Siliconepads zoals bv cica-care werken zeker efficiënt maar ook weer hier na langdurig gebruik (3 tal maanden zeker). Elk lichaam en elke huid helen ook anders dus zeker alle tijd geven… Voor het herstel van een keizersnede geven we toch meestal een goed jaar. Bij twijfel kan je idd altijd je vroedvrouw en/of gynaecoloog raadplegen. Roodheid en pijn bij aanraken zijn toch alarmsignalen. Gevoeligheid en voosheid zijn normaal. In sommige gevallen kan het zijn dat de boosheid rond dat litteken nooit echt weggaat en het gevoel bij aanraken altijd wat anders zal zijn dan op andere plekken van je lichaam.

4 maanden geleden

Dankjewel voor jullie reacties en tips! We gaan er mee aan de slag ☺️