10 Reacties
2 maanden geleden
Hey!
Heb je al eens geprobeerd van haar “wakker” (slaperig) weg te leggen, als ze niet meteen indommelt na haar flesje? Zo doen wij het met ons dochtertje van bijna 5 maand! Na haar fles hang ik haar nog even over mijn schouder voor een boertje (wat meestal niet komt hoor) en nog een knuffel en dan leg ik haar in bed. Door die bewegingen blijft ze nog wat wakker en “moet” ze zelf nog in slaap vallen in haar bedje. Dat lukt meestal, maar er zijn soms avonden waarop ik toch eens moet terugkomen en ze de laatste slokjes uit haar fles opdrinkt en daarmee in slaap valt! Ze kan dus zelfstandig in slaap vallen, maar het lukt haar niet altijd (wat oke is, ze is nog zo klein).
Ze is altijd al een heel gemakkelijke baby geweest om ‘s avonds in bed te leggen, maar de eerste weken viel zij ook wel vaak aan de borst/fles in slaap, hoor. Met alerter etc te worden, merkten we dat ze niet meer zomaar in slaap viel na haar laatste fles, maar wel heel slaperig werd en “klaar” was om te gaan slapen.
Mijn indruk is wel dat mijn dochtertje “weet” wanneer we haar klaarmaken om te gaan slapen, en ze is dan ook echt blij dat ze mag gaan slapen 😅. Luier verversen, pyjama aan, rolluik dicht en nachtlampje aan, in de slaapzak en laatste flesje drinken. Ze is dan superrustig en slaperig, maar wel nog wakker genoeg om zelf in slaap te vallen. Het is vanzelf wat gekomen bij ons.
2 maanden geleden
Reactie op priskavd
Hey!
Heb je al eens geprobeerd van haar “wakker” (slaperig) weg te leggen ...
Die indruk heb ik ook wel, dat ze het weet en soms blij is dat ze naar haar bedje mag.
Heb al vaak geprobeerd haar na haar flesje weg te leggen (als ze nog wakker is), maar dan wordt ze echt terug helemaal wakker en huilt ze. Dan probeer ik haar zo te sussen en gewoon haar tuutje te geven, maar werkt precies niet. Dan is het echt blijven proberen, tot het veel te lang duurt en ik haar uiteindelijk terug uit haal om te wiegen. Enkel dan valt ze in slaapt.
Hoe is jouw dochter haar slaapschema overdag? Doet ze een goede middagdut (2 à 3 uurtjes)? Daarna in de namiddag geen dutjes meer tot ze naar haar bed mag?
Bij ons meestal goede middagdut en daarna geen dutje meer. Ten laatste om 19h gaat ze naar bed, dus zou ze wel echt moe genoeg moeten zijn.
2 maanden geleden
Mijn dochtertje van 5,5 maand valt 's avonds aan de borst in slaap. Ik zat hier ook mee in, maar bij de onthaalmoeder valt ze wel zelfstandig in slaap.
In het boek 'zachte nachten' las ik dat er geen slechte slaapassociaties bestaan. Het heeft mij echt geholpen bij mijn vragen/bezorgdheid rond slaap.
2 maanden geleden
Reactie op Shalexia
Die indruk heb ik ook wel, dat ze het weet en soms blij is dat ze naar haar ...
Dan heeft jouw kindje gewoon een gezonde nood aan haar mama of papa om in slaap te vallen, wat volgens mij helemaal oke en normaal is. Je doet zeker niets verkeerds, maar geeft juist perfect wat je meisje nodig heeft op dit moment om zich veilig te voelen en in slaap te vallen. 💛 elk kindje is anders en heeft andere behoeften!
Mijn dochter is ‘s nachts een droomslaper, maar overdag is het een ander verhaal 😂 wij zeggen altijd dat we geen ritme hebben en haar elke dag opnieuw proberen te volgen. Het enige waar we zekerheid in hebben is: tussen 18u30 en 19u is ze moe en wil ze echt gaan slapen en slaapt meestal klokje rond (meestal, zeker niet altijd).
Ze doet overdag van die fameuze hazenslaapjes als we haar in haar bedje laten slapen, in de koets of auto kan ze langer slapen. Tot een maand geleden me onnodig in gefrustreerd, maar heb dat losgelaten 🤷🏻♀️.
Ze doet gemiddeld 4 dutjes per dag.
Het gebeurt vaak (vandaag zelfs nog!) dat ze na 17u nog een dutje doet en dan toch tegen 18u30 terug naar haar bed wilt. Veel slaapcoaches claimen dat een baby niet goed kan doorslapen als ze na 17u nog een dutje doen, maar het tegendeel ligt hier al 4u diep te slapen 🤷🏻♀️
2 maanden geleden
Misschien helpt witte ruis?
Wij gebruiken een moonie.
En ze heeft haar vaste knuffel om mee in slaap te vallen waar ze mee friemelt.
In het begin ging ik met de oor van de konijn (happy horse) over haar oogjes en neusje.
Nu doet ze dat zelf.
Ze ligt ook op haar zij met de knuffel in haar armpjes 🥰🐰
één maand geleden
Hoi, mijn dochtertje is ook 5maand en half. En sliep heel rap door. Rond 8weken. Tussen 19u en 20u ging ze slapen en dat was het klokje rond. Ze viel ook in slaap met het flesje of de borst in het donker. Is dan veranderd gewoon bedje in. Mijn handen eventjes vasthouden en ze was vertrokken. Maar nu sinds een kleine maand valt ze heel moeilijk in slaap. Zowel overdag als s’avonds. Echt vechten tegen de slaap. Sommige dagen doet ze haar dutjes overdag. ‘s morgens na een goeie 2uurtjes wakker zijn doet ze wel een dutje van meestal 2/3 u (ook niet elke dag) maar dan is het meestal gedaan tot ‘s avonds. Soms dan wel overdag nog een slaapje van 2u. De ene dag slaapt ze echt super goed en de andere dag bijna niks. Zoals vandaag wakker van 10u40 deze ochtend. (Haar ochtend slaapje.) In de middag niks willen slapen en namiddag ook niet. Deze avond in bed rond 19u30. Om 20u45 lag ze in slaap. En ze mag echt niks horen of ze wordt wakker. Snachts wordt ze ook regelmatig wakker en rond 5u / 6u is ze wakker. Geen flauw idee van waar dit ineens komt. Mijn avondritueel is telkens het zelfde. Is dit een sprongetje waar ze door gaat? Iemand enig idee.