11 Reacties

2 maanden geleden

Hier ook sinds de geboorte snotjes en verstopte neus. Wisselend op en af. Ook verborgen reflux. De raad die ik je kan geven is spoelen spoelen spoelen…. Wel niet met die pipetjes want hiermee spoel je niet echt door. Je kan best naar de apotheek gaan en vragen achter een neusspoelflesje met rode dop (zie foto) en je koopt een grote bus fysiologisch serum. Ik vul het flesje volledig en laat het 5-10 sec opwarmen in microgolf zodat het op lichaamstemperatuur is (is veel aangenamer voor de baby om te spoelen). Dan spoel je de neus langs beide neuskanten tot er geen snot meer uitkomt (enkel water). Dit kan soms zoveel zijn dat je 1 flesje helemaal leeg hebt of soms 1 fles per neusgat. Want hoe klein ze ook zijn, die kunnen echt massief veel snot hebben. Vergeet niet om je kindje goed in zijligging te leggen om te spoelen zodat het water niet nr de keel gaat en niet te hard op het flesje doorknijpen (teveel druk voor de oren). Je mag zeker tot 6x per dag spoelen. Die periodes van snot zijn ook erg wisselend en vergeet niet dat ze los van de reflux ook gewoon verkouden kunnen zijn. Die neus is zo klein dat de minste stofjes of virusjes al meteen “veel” snot veroorzaken. Wij gebruiken gaviscon baby omdat er op een gegeven moment echt extreem meer teruggave was en hij er ook veel meer last van had (jammeren/ongemak voor teruggeven van melk). Gaviscon legt een film neer op de melk waardoor als deze terugvloeit, je kleintje er minder last van zou hebben. Het stopt uiteraard de reflux niet, maar de klachten zouden minder moeten zijn. Los daarvan is reflux vaak aan het pieken rond 4-5maanden. Indien je kleintje er niet zoveel last van heeft behalve die snot, zou ik gewoon doorzetten met spoelen. Probeer die gaviscon eens, dat kan zeker geen kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet. Indien je je toch zorgen maakt dan kan je altijd herevalueren met je kinderarts. Weet niet of je nog BV geeft ? Indien flesvoeding, er bestaan ook voedingen speciaal voor reflux of melk indikken met gelilact, te bezien.. veel succes!!

2 maanden geleden

Neusspoelflesje en fysiologisch serum

2 maanden geleden

Reactie op Givje

Dank voor je snelle reactie. Ik leg met de piepetjes mijn dochter steeds op de zij. Echter merk ik dat bij een neusgat alles naar de keel loopt. Nog tips hoe ik dit kan voorkomen? Is dit minder met zo een neusspoelflesje?

2 maanden geleden

Reactie op Natasja1989

Dank voor je snelle reactie. Ik leg met de piepetjes mijn dochter steeds op ...
+ kan ik dit neusspoelflesje en fysiologisch serum gewoon halen bij de apotheek?

2 maanden geleden

Reactie op Givje

Hier ook sinds de geboorte snotjes en verstopte neus. Wisselend op en af. O ...
Als het verborogen reflux zou zijn, dan heeft ze er, los van haar neusje, helemaal geen last van. Ik geef borstvoeding, maar ze heeft nog nooit teruggegeven (okee 2 keer maar toen had ik de indruk dat ze teveel gedronken had, kwam dan ook met een boertje terug).

2 maanden geleden

Reactie op Natasja1989

Dank voor je snelle reactie. Ik leg met de piepetjes mijn dochter steeds op ...
Dit hangt vooral af van de houding van het kindje. Best heel het lichaam + hoofd in zijlig fixeren, opletten dat het hoofdje ook goed recht ligt (niet naar achter gebogen en eerder zelfs een beetje naar voor). Op deze website staat er een hele uitleg stap per stap 😊 en op de foto zie je het ook. https://www.degroeitrap.be/blog/neusspoelen

2 maanden geleden

Reactie op Natasja1989

+ kan ik dit neusspoelflesje en fysiologisch serum gewoon halen bij de apot ...
Alles kan je halen in de apotheek 😊

2 maanden geleden

Reactie op Givje

Wij gebruiken dit ook(wel voor grote zus ) omdat we met het zelfde probleem zaten. Echter naar 2dagen te proberen zit hij (21weken) zit hij nu met een oorontsteking. Ik zou zeggen wachten op die leeftijd tot ze 1 jaar zijn en veel het snot uitzuigen (eerst losmaken met fysiomer en dan wanneer het goed los is uitzuigen) helpt hier enorm!

2 maanden geleden

Reactie op Jennyhee

Wij gebruiken dit ook(wel voor grote zus ) omdat we met het zelfde probleem ...
Wij doen dit op die manier in het ziekenhuis vanaf de geboorte.. vooral niet te hard knijpen ivm de oren en dan kan dit in principe geen oorontsteking veroorzaken. Wat wel is, is als het kindje aanleg heeft voor oorontstekingen er dan idd afgeraden wordt om zo uitgebreid te spoelen. Maar dit is dus zeker geen reden om dit niet onder 1 jaar te doen. Uitzuigen wordt niet aangeraden want je trilharen in je neus bewegen in de andere richting en door te zuigen kan je die beschadigen.. zoals bij volwassenen is de neus optrekken eigenlijk beter dan snuiten. Fysiomer raden we ook niet aan… al eens in je eigen neus gedaan? Spuit echt heel hard en spoelt totaal niet. Voor oudere kinderen kan je al een kleine neuskan gebruiken zodat ze dit zelfstandig kunnen doen. 😊

2 maanden geleden

Enige wat ik wel weet is zolang het snot niet gekleurd is, is je kindje niet ziek (bacterieel of viraal) dus dat is al goed. maar heb geen ervaring met verborgen reflux dus verder kan ik niet helpen. 🙈

2 maanden geleden

Mijn zoontje had dit door een koemelkeiwitallergie. Door van voeding te veranderen ging zijn neus terug open