9 Reacties
9 maanden geleden
Ik gaf borstvoeding aan mijn eerste en ik vond dit heel erg leuk.
Toen ik begon te werken heb ik enkel afgekolft en dat was wel wat lastiger. Gewoon om altijd qua timing correct te kolven. Leuke hieraan was dat mijn man dan ook vaak borstvoeding ( via flesje) kon geven.
Ik zou het gewoon de kans geven en kijken hoe het voor jou loopt. Ik vond het gewoon zo'n gemak om steeds borstvoeding te geven. Ik had totaal geen pijn, in het begin wel een tepelhoedje moeten dragen omdat ze prematuur was en dus wat moeite had met aanhappen, maar dat was dan snel weer ok en dan kon ik perfect zonder werken.
Altijd op tijd advies vragen aan vroedvrouw, zij hebben echt vaak goede tips!
9 maanden geleden
oh zo jammer dat je alleen horrorverhalen hoort.
Voor mij en mijn 1ste kindje was het een hele mooie ervaring en iets waar ik met fierheid op terug kijk.
Er zijn zoveel voordelen aan verbonden voor je kindje en voor jou als mama.
Zou zeker eens wat researchen.
Vind het ook veel praktischer dan met flesjes suggelen.
Economischer en milieuvriendelijker.
Maar vooral heel veel voordelen voor jullie gezondheid. Mentaal en fysiek. Er zijn recent veel studies rond gedaan.
Wat mij enorm heeft geholpen is mijn vroedvrouw die geschoold is als lactatiekundige.
Voor mij is er heel even een punt geweest waar ik wat moest doorbijten. Maar dat kwam omdat mijn kindje verkeerd aanhapte en daardoor lag mijn tepel wat open. Maar de vroedvrouw heeft dat snel opgemerkt en gecorrigeerd.
Het is zeker niet zo erg als dat die enkele zeggen. Voor veel mensen een héél mooi verhaal.
LLL - la leche league Vlaanderen kan je volgen op Instagram.
Natuurlijk moet je ook gewoon doen waar jij je goed bij voelt hé. Je kan altijd proberen en dan nog stoppen. Maar laat je zeker niet afschrikken door andere hun horrorverhalen.
Er zijn ook zoveel mensen die klagen over de horror van kinderen opvoeden en we doen het toch ook 😜
9 maanden geleden
Pro Borstvoeding mama hier! 🙋🏼♀️
Zelf zwanger van mijn eerste dus zelf nog geen ervaring maar wel lang als vroedvrouw gewerkt dus heb de kennis en heb ook wel gezien hoe het in het begin werkelijk een struggle kan zijn. Je moet effectief wel even doorheen die start die voor de een wat makkelijker is dan voor de ander. Maar het is het zooooo hard waard want er zijn zoveel voordelen aan verbonden!!
- Moedermelk is levende materie die zich aanpast aan de behoefte van je baby. Zit boordevol antistoffen en enzymen. Kunstvoeding heeft deze eigenschap niet. Die heeft altijd dezelfde samenstelling. Dus KV bevat alles wat je baby nodig heeft maar BV heeft vele extraatjes.
- De smaak van je melk verandert naargelang wat jij eet. Je kindje leert op die manier al vroeg verschillende smaken kennen
- Bij het drinken aan de borst oefent je kindje alle spieren van de mond (itt zuigen aan de fles)
- Na de bevalling zorgt BV voor een sneller herstel.
- BV verkleint kans op premenopauzale borst- en eierstokkanker en osteoporose.
- Je verbrandt gemiddeld 500 cal extra per dag met BV. Dus sommige mama's zullen sneller terug op gwicht zijn.
- BV is gratis
- BV is beter voor het milieu
- Baby's hebben vaak minder darmproblemen omdat de melk licht verteerbaar is.
- BV zit vol antistoffen die het immuunsysteem van je kindje versterken.
- Bij BV komt oxytocine vrij. Dit 'knuffelhormoon/gelukshormoon' zorgt ervoor dat je relaxed bent en de weinige slaap die je hebt kwalitatief is. Je krijgt er ook energie van.
- Logistiek makkelijker. Geen afwas. Je hoeft niet naar de apotheker. Je kindje hoeft niet te wachten tot het flesje klaar is.
- De moeder-kindbinding niet vergeten! Je kind 9 maanden dragen en nadien ook nog zelf de voeding voorzien... Waauw!
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat er ook nadelen zijn:
- Zoals ik al zei is de start niet altijd evident. Je moet soms een tijdje tandenbijten vooraleer het hele systeem goed gereguleerd is. Het vraagt enige oefening. Laat je dus zeker bijstaan door de juiste mensen. (En vermijd op de moeilijke momenten net diegene die de horrorverhalen vertellen!)
- Je moet het wel altijd zelf doen. Iemand anders kan niet zomaar e even overnemen zodat jij wat extra slaap kan inhalen.
- BV is niet echt meetbaar. Bij een flesje weet je exact wat je kindje binnen heeft. Bij BV moet je voortgaan op het aantal plaspampers, het gewicht, luisteren naar het slokken aan de borst en vooral ook observeren hoe je baby zich na de voeding gedraagt. Lijkt hij/zij voldaan of nog steeds onrustig?
Het is niet mijn bedoeling jou of eender wie te overtuigen BV te geven. Ieder moet voor zichzelf uitmaken wat goed voelt en dat is de enige juiste beslissing. Kindjes met FV worden ook groot en daar is helemaal niks mis mee.
Ik wou enkel een overzichtje geven van de voor- en nadelen zodat je een eerlijke beslissing kan maken die niet enkel gebaseerd is op die horrorverhalen.
Succes!!!
Bron: Boek "Van mijn melk" door Sofie Verschueren (Aanrader!)
9 maanden geleden
https://www.kindengezin.be/nl/thema/voeding/borstvoeding
ik weet ook dat kind en gezin een boekje heeft met goeie uitleg over de verschillende houdingen etc. Mijn vroedvrouw legt ook die houdingen op voorhand tijdens de zwangerschap uit.
Weet dat je recht hebt op enkele sessies bij de vroedvrouw vóór de bevalling. En erna natuurlijk ook.
Esther heeft al heel goed toegelicht wat de voor en nadelen zijn. ☺️
9 maanden geleden
BV gegeven bij het eerste en ga het weer proberen. Ons eerste hapte enorm hard aan en vaak wat verkeerd dus het deed wel wat pijn. Maar met een tempelhoedje was het opgelost en waren we beide heel blij mee. Ook heeft de vroedvrouw ons verschillende posities getoond en zo zoek je welke voor jullie best werkte. Deze keer wil ik terug proberen zonder tepelhoedje en zien of het zo lukt. Een vroedvrouw of zelfs lactatiedeskundige kunnen zeker helpen. 😊 Als je het graag wilt doen, gewoon proberen zou ik zeggen. Succes ☺️