4 Reacties
één maand geleden
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar werk wel in het onderwijs. Uit je bezorgdheden zeker naar de school toe, zodat zij eventueel ook eens verder kunnen kijken samen met het CLB.
Ik heb zelf wel ooit een meisje in de klas (buitengewoon onderwijs) gehad dat op haar vorige school niet sprak. Voor haar was de omgeving niet "veilig" genoeg. In mijn klasje hoorde ik ze ook amper, tenzij bij vrij spelen werd het ineens een spraakwaterval. Nadien babbelde ze tegen mij heel voluit, maar van zodra ik door de gang liep en de kans bestond dat een andere leerkracht haar hoorde, klapte ze weer dicht. Heel raar! Maar zij sprak thuis wel en dit was zee probleem dat zich enkel op school situeerde.
één maand geleden
Reactie op Tinee
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar werk wel in het onderwijs. Uit je be ...
Bedankt voor je bericht. We hebben logopedie ingeschakelt en deze kwam een paar weken bij ons thuis, in zijn veilige omgeving om te kijken hoe het bij ons ging met het praten. Hij fluisterde eerst de woordjes na (wat bij ons ook zo begon) van zodra hij zekerheid kreeg en wij enthousiast waren werd hij zelfzekerder en kwam geleidelijk los. Wekelijks gaat de logopedie ook langs bij hem in zijn klasje. Daar merkte ze op dat hij het heel flink doet, graag naar school gaat, vrijwillig meegaat en heel veel woordjes kent waar de juf van moest verschieten omdat hij nog geen 1 woordje in de klas zei.
Ik vind dat er heel wat vooruitgang is, ik ben al zeker een jaar bezig met het stimuleren maar hij liep altijd weg. Nu herhaalt hij alles wat ik zeg en onthoudt hij vrijwel alles. Dat is voor ons al een grote stap. Ook dat hij heel graag naar school gaat en rap went aan nieuwe situaties is een grote pluspunt. Dus er is zeker vooruitgang op een korte tijd maar we maken ons toch zorgen omdat ik graag zou hebben dat hij zich voldoende kan uitdrukken wanneer hij moet plassen/als hij ergens pijn heeft etc. Ik kan niet zeggen dat hij volledig blokkeert als hij onder de mensen komt maar hij is zeer voorzichtig in een onbekende situatie. We gaan sowiezo verder afwachten en kijken hoe het verder gaat op school en hem goed opvolgen zonder hem te pushen.