26 Reacties

3 jaar geleden

Ik doe een combinatie van de twee en start vanaf 6 maanden

3 jaar geleden

Ik ben voorstander om sowieso vanaf 6 maand te beginnen met vaste voeding, of dit nu a la rapley of gepureerd is. Dit is voor de darmrijping van de kindjes. Wij deden hier Rapley methode vanaf onze zoon hier klaar voor was (min 6 maand, zelfstandig kunnen rechtop zitten). Food under one is just for fun! Melk blijft de hoofdvoeding voor je kleintje, of dit nu fles- of borstvoeding is, dit is het belangrijkste. Dus als je kindje niet zoveel binnen heeft van het vaste voedsel, hoeveel maakt eigenlijk niet veel uit. Hier leren ze smaken en structuren kennen. Wat ik onlangs ook zag is dat er mama's zijn die hun kindjes gepureerd voedsel geven maar het kindjes krijgt het zelf voorgeschoteld en moet het ook zelf in zijn/haar mondje stoppen zoals de Rapley methode, maar dan met gepureerd eten. Veel succes! Ik vond het een hele leuke periode die eerste momenten met het eten.

3 jaar geleden

Ik ben nu het boek eten als een expert mini aan het lezen. Komen beide in voor met voor en nadelen en wetenschappelijke onderbouwing. Zelf nog geen ervaring mee.

3 jaar geleden

Wij doen een beetje van beide en we willen vooral zelf laten eten ipv "voeren". Heb ook het boek Eten als een expert mini besteld, ben benieuwd! We starten vanaf 4mnd met hoogallergene voeding dat zijn ei en pindakaas en na 6mnd de rest

3 jaar geleden

Ik deed het allebei bij mijn zoontje. Ging prima. Gaf hem dan stukken tomaat, of banaan, avocado en op een gegeven moment stukje brood. Fruithapje en groente hapje gaf ik ook omdat hij dat beter at. Gepureerd vanaf 5 maanden en rapley vanaf 6 maanden.

3 jaar geleden

Gepureerd vanaf 4 maanden. Schijnt ook goed te zijn tegen allergie opbouw. En ons mannetje kijkt nu al het brood uit je hand 🤣 dusse nog 2 weekjes en dan maar eens kijken hoe die een lepel groentehapje vind😊

3 jaar geleden

Wij gaan ook een combinatie doen! We beginnen met 4 maanden met oefenhapjes, maar naarmate hij ietsje groter word gaan we ook gewoon stukjes geven. Vind persoonlijk de combinatie fijn werken🤗

3 jaar geleden

Wij gaan gepureerd en rapley combineren. Alleen rapley was hier een dramatische mislukking 😅

3 jaar geleden

Hier volledig rapley, maar met introductieschema van de kleintjes methode. Met de oudste ook gedaan en is heel goed bevallen. Ik heb het boek “eten voor de kleintjes” aangeschaft. Daar staan handige tips in en linkjes om filmpjes te kijken.

3 jaar geleden

Wij gaan gepureerd en rapley combineren. Alleen rapley was hier een dramat ...
Kun je toelichten wat er precies mislukte en hoe dit uiteindelijk is afgelopen? Lijkt me leerzaam en handig voor mij en andere first-time mama's 😊

3 jaar geleden

Bij 4 maanden alleen de allergenen, bij 6 maanden echt beginnen en met rapley. De dochter van een vriendin kan nu met 1 jaar en 2 maanden al zelfstandig pasta eten, heerlijk toch

3 jaar geleden

Reactie op Elisave

Bij 4 maanden alleen de allergenen, bij 6 maanden echt beginnen en met rapl ...
Heb net bij cb advies gekregen om met groente te beginnen, daarna fruit, en dan pas hele kleine beetjes allergenen. Omdat ik zelf een geschiedenis heb met allergieën. En dan vanaf 5 maanden beginnen

3 jaar geleden

Reactie op jojo-chan

Kun je toelichten wat er precies mislukte en hoe dit uiteindelijk is afgelo ...
Misschien ook door de exteme reflux hoor, maar met name onze oudste maakte de overstap naar vast gewoon echt niet. ik vond het echt opvallend dat onze oudste twee echt alles in hun mond stopten, behálve daadwerkelijk eetbare dingen. Er werd aan gevoeld, geroken en mee gespeeld, maar er kwam niks ook maar een beetje in het mondje. Zoals de methode het voorschrijft hebben we het heel lang ook maar gewoon laten gebeuren, onder het motto 'food under one is just for fun' en kindjes gaan die stappen naar eten echt wel zetten, maar dat gebeurde dus niet. En als ze dan maanden hebben mogen aanklooien zelf, dan laten ze zich ook voor geen meter meer voeren. Maat bij onze oudste was de ernstige reflux echt een grote rol daarin. Hij hield zijn eten pas een beetje aardig binnen toen hij 1,5-2 was. Als alles terugkomt dan is melk wel echt prettiger dan elk vast voedsel natuurlijk. Bij onze tweede was het denk ik niet de reflux, maar het voorbeeld van die grote broer naast hem die hem de das omdeed. Je zag hem gewoon kijken: eten we dit of laten we dit liggen? Antwoord was meestal dat laatste. We zijn bij hem al sneller ook gepureerd gaan geven, maar dat vond ie ook niks. Uiteindelijk als laatste optie maar potjes geprobeerd, dat at hij soms wel, soms niet. Nu ben ik van plan te beginnen met bijv. worteltjes en dan een stukje in zijn handje te geven en ondertussen gepureerd proberen naar binnen te lepelen. We gaan het zien. Onze derde is voor ons de eerste zonder reflux, ik heb een beetje hoop dat het dan beter gaat. Het is misschien ook een gevoelskwestie, naar ik denk dan ook dat het vooral belangrijk is dat ze aan al die smaakjes wennen en ook de structuur. Dan lijkt het me een logische stap dat ze een stukje krijgen voor vooral structuur en gepureerd voor de smaak, als ze die stukken niet gaan proeven

3 jaar geleden

Ik heb drie kindjes en begin met 4 maanden met gepureerde oefenhapjes. Worden langzaamaan grotere stukjes die ze zelf kunnen eten. Vers en potjes, gepureerd en stukken; alles doorelkaar. Het zijn hele goede eters, dus in mijn ervaring maakt het allemaal niet zoveel uit.

3 jaar geleden

Reactie op Elisave

Heb net bij cb advies gekregen om met groente te beginnen, daarna fruit, en ...
Dat is dan een achterhaald advies want de vereniging voor kinderallergologie adviseert zelf zo vroeg mogelijk (na 4mnd) te beginnen. Zie: https://www.nvk.nl/over-nvk/vereniging/dossiers-en-standpunten/standpunt?componentid=25329677&tagtitles=Allergologie Er is ook een podcast over waar een deskundige het nieuwste onderzoek uitlegt https://open.spotify.com/episode/5yLZ82VABBVpM5qXL7G2on?si=aVcgGXRrRzaGFiSBHikuYg&utm_source=copy-link In het kort gaat het erover dat als je pinda en ei eerst via je darmen tegenkomt je geen allergie ontwikkelt. Als het eerst via je huid gaat is er een kans dat je lichaam een allergie creëert. Hier kwamen ze achter doordat in Israël erg weinig baby's met pinda-allergie zijn, daar blijkt een populaire babysnack te bestaan uit pinda...

3 jaar geleden

Hier heeft hij de eerste (potje) hapjes fruit gehad en hij vind het wel lekker. Ik doe dan max 2 a 3 lepeltjes en dan ook weer n paar dagen niet. Ik ga ook binnenkort groente aanbieden. Ik merk dat bij hem de behoefte naar gewoon eten steeds groter wordt, kijkt ons alles uit de handen, laat ook vaak wat van de fles staan maar heeft nog wek trek… alleen de fles wil hij dan echt niet meer en dan geef ik 2 hapjes fruit en dan ist goed 🫣😂 Ik volg vooral mn eigen gevoel, vanaf 6 maanden wil ik natuurlijk wel ècht dat hij potjes fruit etc eet, voor nu is alles nog leuk en proberen ,, maar doe ik het niet te veel. (Hij is al 4 maanden / 18,5 week)

3 jaar geleden

Reactie op Es_

Hier heeft hij de eerste (potje) hapjes fruit gehad en hij vind het wel lek ...
Potjes / of vers Fruit en groente *

3 jaar geleden

Dat is dan een achterhaald advies want de vereniging voor kinderallergologi ...
Maar zoals in het artikel en het boek eten als een expert mini staat, start je wel eerst met hapjes en daarna pinda en ei.

3 jaar geleden

Dat is dan een achterhaald advies want de vereniging voor kinderallergologi ...
Er staat ook in het artikel dat nadat er is gestart met bijvoeding, de allergenen aangeboden kunnen worden. Vanaf 4 maanden, optimaal tussen 4 en 6, maar voor 8 maanden. Je kind moet er ook klaar voor zijn. En 5 maanden zoals het CB had geadviseerd blijkbaar is nog steeds binnen de richtlijnen van het artikel.

3 jaar geleden

Wij gaan vanaf 4 maanden pureren en dan over naar Rapley methode.