8 Reacties

vorige maand

Dochter geboren eind oktober 2024 en kan vanaf mei 2027 naar school, maar houden haar nog op de crèche tot eind augustus en instappen in september 2027, ook gewoon om niet zelf de zomermaanden te moeten overbruggen. Denk dat het niet heel veel uitmaakt!

vorige maand

Hier nog niet echt ervaring, maar we schrijven ons dochtertje ook in februari 26 in om in mei 27 naar school te gaan. Ik zie dat wel als een voordeel, een soort wenperiode van 2 maandjes, dan vakantie en dan pas “echt” naar school in september. Maar ik hou het allemaal een beetje open. Als ze die eerste schooldagen echt niet graag gaat, dan hou ik haar gewoon weer thuis om in september opnieuw te proberen. Hangt heel erg af van je kindje denk ik! Sommige kindjes moeten daar heel erg aan wennen, anderen gaan meteen supergraag.

vorige maand

En moest je haar nu inschrijven voor schooljaar 26-27 en je beslist dan toch om pas voor 27-28 te gaan, dan gaan ze jullie echt niet verplichten om haar naar school te brengen hoor. Leerplicht is pas vanaf 5 jaar en schoolplicht is er niet eens.

vorige maand

Wij zijn ook aan het twijfelen om ons kindje in september pas te laten starten. Hij zou normaal ook na de paasvakantie (april) 2027 moeten starten. Ik zou wel aanraden om als je dit wilt doen het toch al met de opvang te overleggen zodat zij rekening kunnen houden met hun planning. Omdat er vanuit gegaan wordt dat ze op 2,5j naar school gaan. Ik zag bij vrienden dat hun kindje (is van november) dus ook eerst 1,5maand voor de zomervakantie naar school is gegaan en dat ging opzich wel goed, alleen vanaf september toen hij gewoon kon blijven gaan zeg maar is hij ook meer opengebloeid en leek het wat gemakkelijker tegaan. Natuurlijk is het ook wennen en is het voor ieder kindje anders.

vorige maand

Mijn tante is een kleurterjuf. Ik heb dit met haar ook al eens besproken. Wij gaan ons zoontje sowieso inschrijven maar wel combineren met de opvang. Zodat hij die eerste weken halve en hele dagen kan combineren met hetgeen hij kent. Dan kan hij in september volle dagen gaan en kent hij dit al. Zij zegt dat dit de overgang op 1 september makkelijker maakt

vorige maand

Reactie op MamaLola

Mijn tante is een kleurterjuf. Ik heb dit met haar ook al eens besproken. ...
Dit is echt een fijne tip! Ik had niet eens stilgestaan bij een combo van de twee maar dat lijkt mij inderdaad heel fijn!

vorige maand

Ik ben zelf kleuterleerkracht (vorig jaar de instapklas) , en laat mijn zoontje pas starten op 1 september. ☺️ Maar onze instapdatum is pas na hemelvaart, dus voor die maand doe ik het niet. Vanaf de paasvakantie zou ik het nog wel gedaan hebben. Die kinderen hebben er nog wel echt veel aan! (Leren van jas aan-uit doen, boekentas in & uitladen, klasstructuur, leren om kringmomenten te doen, zindelijkheidstraining,…). Een instapklas is ook wel echt al veel meer dan een crèche, wat ouders soms vergeten…. Anders starten ze direct in de eerste kleuterklas ipv instapklas en voor sommige kleuters is dit een erg grote stap dan.. (daar wordt de zelfstandigheid al een heel stuk meer ‘verwacht’). Maar op de klasstructuur na, kan je hier thuis ook wel hard op inzetten. Sommige kinderen zijn op 2,5 ook wek echt al toe aan de uitdagingen op school.. Andere kinderen hebben dan weer nood aan nog een extra halfjaartje crèche… Is dus ook moeilijk in te schatten 1,5 jaar op voorhand..

vorige maand

Ik zou het ook van je Werksituatie laten afhangen, sommige scholen hebben geen slaapklasje terwijl sommige kindjes daar nog nood aan hebben smiddags. Fijn als zr dan niet fullime moeten gaan maar als ze moe zijn ze soms halve dagen kunnen. Maar dat moet haalbaar zijn.