16 Reacties

Hey, ik begrijp je volkomen. Ik heb dit gevoel ook langer ik nog even, ik start terug op 19/03 maar ben ook al een het twijfelen of ik niet moet verlengen. Alleen moeten we natuurlijk ooit terug aan het werk… ik ben van plan om 4/5e te werken vanaf nu, zo heb ik toch een extra dagje met mijn kindje.
Normaal “moet” ik begin februari opnieuw beginnen. Ik ben zelfstandig en mijn uitkering is maar tot eind januari. Maar in overleg met mijn partner beslist dat ik pas na de krokusvakantie weer start. Ik voel dat ik er ook nog geen zin in heb en nog even wil genieten van deze periode voor het echte leven opnieuw begint. Dus als het financieel haalbaar is zou ik niet twijfelen en nog wachten tot je zelf voelt dat je er klaar voor bent. Deze periode komt niet terug dus moeten we er extra van genieten vind ik 🥰

vorige week

Reactie op BlijeRegenwoud981592

Normaal “moet” ik begin februari opnieuw beginnen. Ik ben zelfstandig en mi ...
Ik ben ook zelfstandig en moet 18 februari terug starten. Ik heb bekkeninstabiliteit waardoor ik tot 31/03 arbeidongeschikt ben en na zwangerschap verlof krijg ik ziekte uitkering voor een maand. Heb jij geen fysieke pijn van de zwangerschap zodat je even uitkering kan krijgen? Een bevalling is voor mij toch zwaarder dan verwacht 🙈

vorige week

Geef je borstvoeding? Zo zou je ook langer kunnen thuis blijven via de huisarts dan... Ja idee alleen al is vreselijk, ze zijn zo klein en wij zijn zo vermoeid door zwangschap en de bevalling zelf vind ik ook geen lachertje 🙈
Ja ik geef borstvoeding. Ik ben bang dat mijn huisarts mij niet serieus neemt ookal zit dit echt tussen mijn oren. Mentaal is echt zwaar ondanks ik me hier dacht op voor te bereiden 😕

vorige week

Ik heb bij ontslag uit het ziekenhuis al een attest gekregen dat ik borstvoeding geef waardoor ik nog 2 maand langer thuis kan zijn. Ondanks dat neem ik aansluitend nog ouderschapsverlof en ga ik niet meer fulltime werken. Er is meer in het leven dan werken alleen en ze zijn maar 1 keer zo klein. Moest het financieel mogelijk zijn zou ik je adviseren toch langer thuis te zijn 😉

Reactie op Anneleen96

Ik heb bij ontslag uit het ziekenhuis al een attest gekregen dat ik borstvo ...
Kan je een attest krijgen op langer thuis te blijven wanneer je borstvoeding geeft? Hoe zit dat financieel? Ik geef ook borstvoeding dus vind dit wel interessant

Reactie op HelderdenkendeMirage954395

Kan je een attest krijgen op langer thuis te blijven wanneer je borstvoedin ...
Dit zegt Google, ik wist het ook niet alleszins.
Ik dacht dat dit alleen mogelijk is als jouw werk beroepsrisico bevat bijvoorbeeld chemie of fysiek zwaar lasten etc waardoor het effect heeft op borstvoeding.

vorige week

Of je dit krijgt en of je er een uitkering voor krijgt hangt allemaal af van je job en werkgever. Ikzelf ben verpleegkundige dus gaat allemaal heel vlot en met vergoeding bij ons. Je krijgt het attest bij ontslag en dient het in bij de arbeidsgeneesheer. Nadien is er niemand die nog checkt of je effectief BV geeft, wat ik wel nog steeds doe voor alle duidelijkheid 🙈

Reactie op BlijeRegenwoud981592

Dit zegt Google, ik wist het ook niet alleszins.
Is enkel als je in contact komt met gevaarlijke stoffen of bv kans op contact met HIV e.d. ik heb het idee dat dit minder en minder wordt toegestaan...

vorige week

Ik werk in de zorg en heb inderdaad ook nog 2 maanden extra borstvoedingsverlof. Maar dit hangt inderdaad sterk af van de sector waarin je werkt en je werknemer. Door de band genomen heb je er vaker geen recht op dan wel 🫤.

Reactie op ZwoeleVlakte582700

Is enkel als je in contact komt met gevaarlijke stoffen of bv kans op conta ...
Inderdaad, mutualiteiten weigeren dit als maar meer. Werkgever moet -zoals bij reintegratie- inzetten op aangepast werk zodat je als werknemer niet meer wordt blootgesteld aan dat specifiek risico.

Betaald borstvoedingsverlof is afhankelijk van de risico's dat je wordt blootgesteld- attest in te vullen door de arbeidsarts tenzij anders afgestemd in je arbeidsreglement. De andere optie is onbetaald. Daarom geven sommige hier aan om naar de huisarts te gaan > ziekteverlof.

Reactie op DoordachteKlip451249

Betaald borstvoedingsverlof is afhankelijk van de risico's dat je wordt blo ...
Dankjewel voor de verduidelijking. Ik heb hier geen recht op dan.

vorige week

Ik neem na mijn moederschapsrust nog enkele maanden ouderschapsverlof op. Ik werd geïnformeerd door de personeelsdienst dat dit financieel op zo’n 1200€ per maand zou uitkomen (met aanmoedingpspremie). Dit is niet erg veel maar langs de andere kant zou ik moeten gaan werken om voltijds de opvang te moeten betalen.. Ik heb een tweeling en heb hierbij ook wel het voordeel dat ik nu al recht heb op 8 maanden in totaal. Doe vooral waar je je als mama goed bij voelt en wat in je gezin financieel haalbaar is!