8 Reacties

2 dagen geleden

Ik heb van mijn dochter zware over productie gehad en nu bij mijn zoon alles gedaan om het tegen te houden en gelukt. Blokvoeden, muntthee drinken, 1 borst per keer geven. Een reset van borst gedaan. Maar alles in samen spraak met een lactasiedeskundige vroedvrouw. Dus vraag hulp. Ik heb verschrikkelijk afgezien bij mijn dochter, maar heb wel 1,5jaar kunnen geven, het was enorm zwaar, maar zo blij dat ik het gedaan heb. Ik heb uit armoede een extra vriezer moeten aan kopen om alle melk te kunnen Stokeren! En nee ik lieg niet! 🥲
Heb je ook borstontsteking (en) gehad toen? En hoe heb je de reset gedaan van jouw borsten? Ik heb mijn zelfstandige vroedvrouw nog waarop ik beroep doe, maar zij is geen lactatiekundige denk ik

2 dagen geleden

Ik had ook overproductie maar met de hulp van mijn vroedvrouw is het intussen wel verminderd. Ik moest na elke voeding ijs leggen en regelmatig ibuprofen nemen om ontstekingen te voorkomen. Verder vang ik de lekkende melk uit de andere borst op met een schelpje. Kindje drinkt telkens 1 borst goed leeg en nadien nog even aan de andere borst als ‘dessertje’ maar dat is meer om het comfortabel te houden voor jou. En in het begin ook 1x reset gedaan door kolven. Maar dan nog heb ik op 4 weken tijd al een gigantische voorraad in de diepvries waardoor wij er ook eentje extra moeten kopen 🙈

Reactie op Anneleen96

Ik had ook overproductie maar met de hulp van mijn vroedvrouw is het intuss ...
Kan je dat dan zelf verdragen dat je eigenlijk maar 1 borst per voeding echt geeft? En dus de andere borst 6-8u niet geleegd wordt? Ik mag daar nu niet aan denken, denk dat ik zó oncomfortabel zou zijn, en opnieuw een borstontsteking zou doen misschien...

2 dagen geleden

Door telkens je 2 kanten te geven, maak je net dat ze telkens alle 2 je borsten gestimuleerd worden. Als je over productie hebt, is je kindje met 1 borst meer dan voldaan. Ik moest in de tijd 100ml "afduwen" niet kolven want dat is ook stimulerend, voor ik mijn dochter zelf kon aanleggen. Je borsten passen zich aan naar wat je kind vraagt, dus als je altijd 2 borsten geeft denken ze dat je te kort hebt dus produceren ze telkens extra! Als er veel tijd tussen zit denken te je borsten dat ze genoeg melk hebben dus gaat de productie in loop van tijd zich ook aan passen. Dat is natuurlijk niet van dag 1 dus de eerste periode gaan je borsten indd heel wat spanning hebben. Maar dan kun je onder de douche bv je borsten wat "masseren" zodat je harde plekken weg gaan en je geen borstontsteking gaat krijgen. Ook als je kindje drinkt, je harde plekken op je borst ondertussen wat masseren.

gisteren

Ik heb dat ook gehad en vanalles gekregen van tips. Wat mij gewoon heeft geholpen is enkel de druk van de borst eraf kolven maar niet uitkolven. Ik dronk ook op den duur saliethee, want dat was advies van de lactatiedeskundige. Wel zeker niet meer dan 1 a 2 per dag, want het had men productie echt verminderd. Bij mij was het trouwens hetzelfde verhaal, ook prematuurtje en op dienst neonatologie met borstvoeding en nakolven met overproductie.

gisteren

Reactie op AanzienlijkeFeniks745805

Kan je dat dan zelf verdragen dat je eigenlijk maar 1 borst per voeding ech ...
Dat is twee weken doorbijten geweest maar nadien hadden mijn borsten wel door dat ze niet zoveel moesten produceren en nu kan ik perfect 6u doorslapen in de nacht zonder enige last. Is kwestie van vraag en aanbod