5 Reacties
2 weken geleden
Hey mama!
Naar wat ik hier lees, doe je ontzettend hard je best om structuur te bieden, signalen op te vangen, slaapuren bij te houden... Ik hoop dat je jezelf hierin niet aan het verliezen bent.
Ik ben persoonlijk iets meer van de go-with-the-flow aanpak. Onze dochter is nu 10 weken en ik heb nog nooit dutjes getimed, ik heb geen vaste volgorde van eten-luier-slapen, we hebben nog geen vaste slaapuren. Het enige waar ik wel echt mee bezig was, waren haar voedingen, omdat ze bij de start niet zo vlot aankwam. Ik noteer (al iets minder uitgebreid, maar nog steeds) de uren waarop ze drinkt, de pampers (pipi/kaka), hoeveel ik eventueel bijvoed en hoeveel ik eventueel afkolf. En abnormaligheden, bv koorts na de vaccins en hoeveel/wanneer Perdolan. Ik moet er ook wel bijzeggen dat onze dochter voorlopig echt een hele gemakkelijke, vrolijke baby is. (Niet om op te scheppen, wel om te kaderen dat ik weet dat we geluk hebben dat er zich tot nu toe weinig problemen stelden.)
Ons meisje slaapt soms eens niet tussen 2 voedingen door en daar maak ik me geen zorgen om. Als ze moe is, slaapt ze. En als ze wil koekeloeren, dan is dat ook oke. Ze ligt soms gewoon stil, wakker in haar wieg naar haar mobieltje of de omgeving te kijken. Als ze knorrig wordt en dit haar niet (meer) kan bekoren, dan zet ik haar bij mij in de sitter, bv tijdens de afwas of het koken. En als ze dan moe wordt, slaapt ze soms een dutje in haar sitter of in de babyset op de Trip trap.
Wat ik bewust al van bij de start doe, is de radio opzetten tijdens de dag en haar overdag ook beneden in haar wieg in het daglicht laten slapen. Mijn mama had me dat aangeraden, omdat ik als baby enkel in een donkere kamer wou slapen (rolluiken, gordijnen lieten te veel licht door) en ze hier miserie mee gehad heeft als ze later met mij op reis waren. Vanaf het moederhuis liet ik dus achtergrondlawaai en daglicht toe, wat intussen maakt dat onze dochter ook gewoon doorslaapt wanneer we bijvoorbeeld stofzuigen.
Ik ben er heilig van overtuigd dat onze generatie mama's het soms te goed wil doen. We lezen ons in, vragen raad, zoeken op... We timen en noteren en proberen alles zo goed mogelijk te doen. En we voelen ons - denk ik - ook te snel slecht wanneer het niet loopt zoals "het hoort". Maar elk kind is anders en die minietjes voelen zich ook niet elke dag hetzelfde. Wij hebben niet elke dag evenveel honger en we zijn de ene dag ook sneller moe dan de andere. En ik denk dat dat bij die kleintjes juist hetzelfde is.
Ik zou je dus aanraden om het wat meer los te laten. Laat je kleintje maar koekeloeren als ze geen zin heeft om te slapen. Heb je een mobieltje? Hier is dat echt een hit, ze kan daar een kwartier / halfuur naar koekeloeren (dat ik het 2x moet aanleggen) en daarna alsnog in slaap vallen.
En als afsluiter: volg meer je gevoel! Jij kent je kindje het best, beter dan eender welk schema uit eender welk boek. Je geeft haar eten, warmte, nabijheid, liefde. En als ze voor de rest goeie pampers heeft en geen raar gedrag vertoont, dan is dat een gelukkige, gezonde baby.
Ik kan me ook inbeelden dat er misschien medemama's zullen vinden dat ik te nonchalant ben in mijn aanpak en dat is oke. Maar ik vind het ook belangrijk dat ons kindje flexibel wordt en niet te hard gesteld zal zijn op structuur. Maar eenieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik wou gewoon laten weten dat het niet allemaal zo strak hoeft te zijn.
Veel succes! Hopelijk vindt je snel een aanpak waar je je goed bij voelt 🍀
2 weken geleden
Idem hier.. sinds vrijdag 8weken.
Helaas geen tips..
Echt een fomo baby. Wil alles gezien hebben en vecht zoooo tegen zijn slaap. Dan weent hij omdat hij oververmoeid is..
Wij leggen steeds een tetradoek op zijn ogen en lopen er zo meer rond of steken hem zo in de wipper. Want hij heeft beweging nodig om in slaap gesust te worden.
Inbakeren helpt wel, want zoals je zegt schrikt hij zichzelf dan wakker soms en moeten we terug opnieuw beginnen.
Veel courage ook 😉
2 weken geleden
Reactie op Margo97
Hey mama!
Naar wat ik hier lees, doe je ontzettend hard je best om structu ...
Hoi!
Ik volg je helemaal in de go with the flow aanpak. Ik noteer ook niets of houd niets per se bij. Maar zoals die mevrouw, zit ik ook met een fomo baby die alles per se wil zien en wakker blijven, maar je merkt echt dat hij oververmoeid is. In zijn park wil hij echt niet liggen als hij moe is, een mobieltje kan hem niet in slaap doen vallen. Enkel en alleen wij of de wipper kunnen hem in slaap doen wiegen.. Hij kan echt niet zelfstandig in slaap vallen. Want vanaf dat we ermee rondwandelen is hij direct weg. Maar zo een lichte slaper, vanaf dat je hem super voorzichtig in zijn park zou leggen : BAM! Ogen open en paniek! Zeer vervelend..
2 weken geleden
Mijn baby slaapt ook weinig, soms echt 4u niet. De kinderarts zei dat het op zich niet erg is, maar dat je wel voor zorgt dat die ergens rustig kan liggen en kan ontprikkelen. Maar dat hij/zij niet slaapt, is niet erg. Ik probeer het ook los te laten en gewoon de baby te volgen. Als hij moe is, zal hij wel slapen. Als ik het lees probeer je heel veel dingen uit, wat heel positief is. Soms is het gewoon ook even zoeken wat werkt. Inbakeren lukte bij ons ook moeilijk, maar mijn zoontje slaapt graag met zijn handjes in de lucht dus de love to dream Slaapzakjes werken echt goed voor ons! Misschien kan dit je ook wat helpen.