3 Reacties
3 dagen geleden
Klinkt voor mij heel sterk als een beginnende borstontsteking... let op, dit kan echt heel erg snel escaleren. Ik voelde ook harde plekken en als je deze er niet uit krijgt, zal de achtergebleven melk een ontsteking veroorzaken. Mijn vroedvrouw raadde me aan om - van zodra je harde plekken voelt - ibuprofen 600mg op te starten. Harde plekken zijn het gevolg van melkklieren die verstopt zitten. Het vet vd melk zet zich af tegen de wanden, dus het is belangrijk dat je de voedingen in die borst zo lang mogelijk doet, omdat de melk al een hele tijd moet stromen alvorens het vet langs de wanden loskomt (vandaar is voormelk meer suikerig en komt de vette melk pas aan het einde van een voeding). Verder werd er tot voor kort aangeraden om diep te masseren en warmte te leggen, daar waar het advies van la leche Vlaanderen (bortsvoedingsadvies) nu gewijzigd is naar koude compressen en net niet teveel masseren. Maar online en ook vanuit doktersadviezen hoor je heel tegenstrijdige dingen... mijn ervaring: zolang het een beginnende ophoping is, kan warmte helpen om de melk goed te laten stromen (en dat is wat je wilt, dat je borst goed leeggedronken/gekolfd wordt), maar van zodra je écht een ontsteking hebt zal je borst vanzelf al zo warm aanvoelen vd ontsteking dat de zwelling en warmte net maken dat alles zo gespannen staat dat de melk er gewoon niet meer door kan stromen. Van zodra dat het geval is, had ik inderdaad het meeste baat bij koude compressen. Ze raden ook aan om gembercompressen te leggen (deze intrekken vocht aan je borst en kunnen de zwelling dus doen afnemen). Ook het supplement sojalecithine wordt vaak aangeraden: het maakt je melk vloeibaarder (zonder de samenstelling te veranderen) zodat het minder snel verstopt geraakt. Heel veel succes alleszins, bij mij startte het met pijnlijke borsten en plots kreeg ik koorts die ik niet meer kon afremmen. Zelfs met maximale dosis ibuprofen en paracetamol had ik 40.5 graden onder mijn tong en ben ik 3 dagen niet in staat geweest uit mijn bed te komen. Stonden op het punt naar het ziekenhuis te gaan, toen het plots ook weer even snel verdween als dat het was opgekomen. Maar drie dagen mijn kindje letterlijk niet vastgehad en amper gezien... Snel genoeg durven handelen dus!
3 dagen geleden
Merci voor de snelle reactie! Ben meteen aan Ibuprofen begonnen en heb met warmte al eens goed gekolfd. Voeding geven doet zoveel pijn dat ik niet weet of ik het lang genoeg zal volhouden om echt goed leer te laten drinken, maar ik doe mijn best!
3 dagen geleden
Reactie op LeergierigeGolfbreker067305
Merci voor de snelle reactie! Ben meteen aan Ibuprofen begonnen en heb met ...
Je baby slaagt er vaak beter in om je borst leeg te drinken dan een kolf machine, dus blijven verder voeden is echt belangrijk. En misschien ook eens in een andere houding proberen zodat er andere plaatsen leeggedronken worden in je borst. Verschrikkelijk he die pijn... hopelijk kan je het nog keren! Moest je toch koorts beginnen krijgen zou ik zeker contact opnemen met vroedvrouw/arts.