39 Reacties

2 weken geleden

Toen ik begon met werken merkte ik eigenlijk amper verschil met ervoor. Maar intussen ben ik niet meer zo strict met m'n kolven. Ik kolf al sinds dag 3 en heb t een beetje gehad ermee haha. Ik kolf nu nog om de 4/5u ongeveer, met een 150ml per keer. S nachts kolf ik zelden nog, en s ochtends heb ik dan zo'n 250ml opbrengst. Ik merk enkel een extreme dip als ik ongesteld moet worden, dan kolf ik soms maar 30/50 per keer. Maar dat herstelt zich erna gewoon weer vanzelf. Als je idd maar 1 keer kan kolven tijdens je werk op 6u tijd en je start al met een lagere productie dan vrees ik wel dat het snel achteruit zal gaan 😅 Ik heb de eerste 3 maand kolven echt consequent om de 3u gekolfd, waardoor dat nu precies wel wat stabieler blijft. Maar is natuurlijk niet realistisch als je enkel kolft eens je terug gaat werken... Hopelijk lukt het om nog even door te gaan! 💪🏻 Alle ml's tellen!

2 weken geleden

Reactie op Decrolise

Toen ik begon met werken merkte ik eigenlijk amper verschil met ervoor. Maa ...
Ik heb 1 pauze van 30min als ik 6uur werk. Heb dan wel nog een pauze van 15min en dan kolf ik nog tussendoor en bij aankomst. Maar heb eigenlijk nooit veel productie gehad met het kolven. Heb altijd live gevoed. Dus zien hoe het verder zal gaan spijtig als je daardoor zou moeten stoppen terwijl live voeden perfect lukt.

2 weken geleden

Reactie op GaveKlip928372

Ik heb 1 pauze van 30min als ik 6uur werk. Heb dan wel nog een pauze van 15 ...
Ja jammer he! :(

2 weken geleden

Hier heb ik ook niet zoveel meer als ik kolf. Kzal vanaf januari kv moeten meegeven met de opvang. Ik kolf in de auto smorgens als ik naar het werk ga en smiddags en na het werk. Neem nu ook fenegriek maar werkt gelijk niet bij mij 😆

2 weken geleden

Reactie op Selinavdd

Hier heb ik ook niet zoveel meer als ik kolf. Kzal vanaf januari kv moeten ...
Ik ben aan het denken om een domperidpne te vragen aan ha maar ken de bijwerkingen niet en of de dokter het wel gaat willen voorschrijven..

2 weken geleden

Ik kolf tijdens het werken, en was in het begin ook nooit veel. Ik werk 6 uur en kolfde 3x (ik werk bij mijn mama, dus denk dat ik de luxe heb zovaak te kolven als ik wil). Maar ik kolf wel tijdens het werk, ik neem geen pauze. In het begin was het ook altijd weinig, maar toen ben ik van techniek gewisseld, en in plaats van 1x 20 min, kolf ik 2x 15 min met 10 minuten pauze. Omdat ik kolven beu ben, en mijn zoontje geen melk meer meekrijgt van de crèche (hij eet daar vast voedsel), ben ik momenteel van 3 kolfmomenten naar 1 gegaan. En dat gaat ook prima. Je lichaam moet ook wennen aan kolven. Eerste weken was mijn productie ook echt laag met de kolf.

2 weken geleden

Voor de mama's die hun productie met natuurlijke producten willen proberen te ondersteunen: thee van anijs, venkel & karwijzaad. Geen ervaring maar mijn leerkracht kruidenkennis zegt dat het kan helpen. Mixje ervan maken & je mag er een litertje per dag van drinken

2 weken geleden

Ik ben aan het denken om een domperidpne te vragen aan ha maar ken de bijwe ...
Ik heb motilium genomen wegens buikgriep (is die domperidon dat ze voorschrijven) en ik merkte zelf geen verschil eigenlijk 😅 Maar mss nam ik er ook te weinig van, idk

2 weken geleden

Ik kolf om 6 uur. Hierna om8 u juist voor ik begin nog even. En daarna ook om de 3 a 4 u. Dus 12u 16u 19u 23u Kolf opbrengst is smorgens het hoogste met 220 En door de dag tussen de 120 en de 150 Ik moet wel zeggen ik kolf eerst en hierna kolf ik nog na met de hand. Komt nog redelijk wat uit dan. Dat scheelt soms 50 Ml :p eerst 1 borst dan de andere. En dan nog een opnieuw. Melk wordt nu aangemaakt terwijl je kolft daarom dat ik het ook nog doe. Gewoon om de wc 😂😅

2 weken geleden

De lactatiekundige zei me dat dit niet helpt. Nu tkan van wel eh bij jou 😄 Ik heb me er bij neergelegd dat het bijna gedaan is. Kzal sws nog altijd smiddags kolven om nog beetje voorraad te hebben als ze ziek is.

2 weken geleden

Reactie op Natashaceleste

Ik kolf om 6 uur. Hierna om8 u juist voor ik begin nog even. En daarna ook ...
Ik heb zo een handkolf van medela zou ik dat eens gebruiken na het kolven met mijn kolf? Heb je daar ervaring mee? Met de hand kolven lijkt me wat moeilijker 🤨

2 weken geleden

Reactie op Selinavdd

De lactatiekundige zei me dat dit niet helpt. Nu tkan van wel eh bij jou 😄 ...
Ach konden we maar gwn thuis blijven zolang we borstvoeding geven 😭 wat een gedoe allemaal..

2 weken geleden

Dacht dat de bijwerkingen redelijk straf konden zijn. Informeer je goed. Vraag aan chat gpt :p

2 weken geleden

Ach konden we maar gwn thuis blijven zolang we borstvoeding geven 😭 wat ee ...
Zot he...kvind ook nie juist da we maar zo weinig tijd hebben om bij onze babys te zijn + ik heb al miserie me de opvang dus heb constant stress wa ook nie goe is voor mn productie..🫤

2 weken geleden

Ik heb zo een handkolf van medela zou ik dat eens gebruiken na het kolven m ...
Hmm nee heb ook een handkolf extra maar dat maakt hier geen verschil. Ik moet zeggen ik begin is het zoeken met de hand.maar nu krijg ik men borsten echt helemaal leeg :p. Ik kolf ook maar met 1 hand en niet met 2 zoals ze zeggen. Je voelt ook echt waar de melk nog zit. Ik kolf standaard na iedere kolfbuurt ook thuis met de hand na. Gisteren avond had ik 120 met de kolf en 180 na met de hand verder te kolven

2 weken geleden

Hey, Hoeveel (melk)voedingen heeft jou baby nog? Hoeveel keer zou je dus in principe moeten kolven om aan evenveel momenten te zitten als dat de baby drinkt in de opvang (of waar hij dan ook is)? Moet je voorraad uit diepvries of kv bijgeven om te voldoen per dag? In principe zou de productie zich moeten gelijkstellen met wat de baby nodig heeft, en zeker als je nog dagen hebt waarin je 100% live voedt. Nu in realiteit is dat niet altijd mogelijk helaas en zijn dit wat generieke tips waarvan ik merk dat die wel helpen bij kolven op het werk: - veel water drinken - dubbelzijdig (elektrisch) kolven - naar foto's van de baby kijken bij start van een kolfsessie om het voeden te simuleren - proberen niet te stressen over de opbrengst (héél moeilijk soms vind ik, als er een dip is ivglm eerdere dagen) Hier ook soms een gevecht met de ml's, maar heb zeker geen onderproductie. Eerder een "juist genoeg/klein beetje over", wat gezien de situatie super is. Maar geeft me ook soms stress naar bv afbouwen, of, bij regeldagen (wanneer de melkbehoefte plots stijgt). Bij mijn 1e kindje fulltime gekolfd (maar niet op het werk, dat kon ik na 4m thuis mentaal niet meer opbrengen) en toen had ik echt mooie opbrengst en veel voorraad daardoor in de diepvries, waardoor hiermee vergelijken met hoe het nu is soms moeilijk aanvoelt. Wat mij ook helpt is kijken naar de minimale en maximale melkbehoeftes. Voor kindjes van 6m+ (zie kolfwijzer) is dat max 750ml, waardoor "realiseren" dat het minder wordt ook helpt

2 weken geleden

Reactie op MomOf2Boys_BE

Hey, Hoeveel (melk)voedingen heeft jou baby nog? Hoeveel keer zou je dus ...
Heyy, Op een dag van 6uur kolf ik zo een 250cc dan kolf ik nog ‘s avonds extra of ‘s morgens heb ik in totaal zo een 330cc. Per kolfsessie is sterk wisselend. Soms heb ik zo 100cc gekolfd en soms maar 50. Ik kolf 3x zo een 20min en dan nog 2x 10min. Mijn zoontje haalt het wel goed in snacjts en wnr ik thuis ben gelukkig dus niks bij moeten geven. En idd dat stress doet heel veel..

2 weken geleden

Heyy, Op een dag van 6uur kolf ik zo een 250cc dan kolf ik nog ‘s avonds e ...
Als ik 8u werk heb ik zo een 350 cc ongeveer.

2 weken geleden

Als ik 8u werk heb ik zo een 350 cc ongeveer.
Dat is toch mooi, hoeveel heb je in totaal op een dag?

2 weken geleden

Reactie op Natashaceleste

Dat is toch mooi, hoeveel heb je in totaal op een dag?
Gisteren had ik dus 250cc met 6uur werken. Heb de volgende dag in ochtend nog extra gekolfd had ik na voeding nog zo een 50/60cc. Ik heb dus wel niet genoeg met 3 sessies moet wel extra kolven.