16 Reacties

6 maanden geleden

Hier wel begrijpen, maar geen goesting om echt woordjes na te zeggen.. Enkel dada. Was volgens K&G nog geen reden om bezorgd te zijn.

6 maanden geleden

Hier ook nog niks behalve brabbelen. Maar begrijpt wel dingen.

6 maanden geleden

Hier begrijpt hij ontzettend veel, hij verbaast ons alle dagen. - Tijd terug kon hij aap zeggen en iets dat op bal leek. Nu combineert hij beide en is het bap voor bal. - Tijdje geleden zei hij papa als papa verscheen. Nu zegt hij enkel nog mama, vragend of bevestigend (Met andere intonatie dus). - De koe zegt boeh lukt - als hij de koekoek hoort, doet hij oeoe (dat doet hij al heel lang) - met momenten hoor ik klanken die lijken op aa ei (aardbei), aa e (Water) - als ik vragen stel, kan hij met ja knikken of nee schudden antwoorden - hij kan allerlei dieren e.d. aanwijzen in een boek of van zijn speelgoed. - nu is het de fase, die, da en alles aanwijzen... Ik vind het weinig maar als ik jouw vraag lees, lijkt het dus veel. Mijn berichtje zal je dan misschien niet geruststellen. Maar hoewel het fijn is als je kindje snel vanalles kan, denk ik niet dat je je zorgen moet maken. Hier pas ik een paar dagen in de week op en de 2 oma's de andere dagen. Er wordt dus veel met hem gecommuniceerd...

6 maanden geleden

Hier doet maylé dit ook nog niet bv als je iets zegt van haal eens dit of dit torentjes bouwen probeert ze maar lukt ook nog niet. Maar ze begrijpt bv wel goed dat we weg gaan enzo gaat zelf al naar de deur . Maar praten doet ze ook nog niet echt papa kik voor kijk af en toe bumba en dit is het 😅

6 maanden geleden

Hier ook enkel brabbelen, maar wel begrijpen van woorden, zoals byebye. Wij voeden tweetalig op dus ik denk dat er dan sowieso ook wat vertraging in de ontwikkeling is van de spraak

6 maanden geleden

Hier ook nog geen woordjes. Enkel brabbelen. Maar ze verstaat wel enorm veel.

6 maanden geleden

Hier ook geen woordjes hoor 🤭 En soms heb ik de indruk dat ze begrijpt wat we zeggen maar ik ben nooit zeker. K&G zei dat ze pas tegen 2j 2 woordjes moet kunnen uitspreken, dat stekde mij gerust. Als de pot eten op tafel verschijnt en ik zeg kom je eten komt ze wel naar haar eetstoel. Breng ik haar schoentjes, dan gaat ze zitten en steekt ze een voetje in de lucht. Dus ze begrijpt wel veel, alleen minder op taalniveau

6 maanden geleden

Hier enkel brabbelen en dan krijsen omdat we haar niet altijd begrijpen.

6 maanden geleden

Hier ook niet echt veel woordjes. Beetje Booboo voor Bobby de kat, mama en aba maar niet per se tegen mij of mijn man en aaaah voor aai. Begrijpen ook niet heel veel precies. Mijn man lijkt ze meer te snappen (spreekt zijn moedertaal tegen haar). Ze hoort hier constant 3 talen dus gaat allemaal sowieso langer duren 😃

6 maanden geleden

Hier zegt hij ook nog niet echt woordjes (zelfs nog steeds geen mama of papa 😭). Aaitje zegt hij om de hond te aaien, ‘ate’ voor water, en ‘aau’ voor danku als we hem iets geven of Arthur (we interpreteren het hoe het ons uitkomt en geen idee of hij er echt iets mee bedoelt 😅). Hij snapt wel een paar dingen: als ik zeg gaan we Drissa (de hond) eten geven wordt hij heel enthousiast, gaan we eten, melkje drinken, dat soort dingen. En nee of dat mag niet, kent hij maar al te goed, maar luistert hij niet naar 🙊

6 maanden geleden

Reactie op Eloise93

Hier zegt hij ook nog niet echt woordjes (zelfs nog steeds geen mama of pap ...
Dat lijkt al op woordjes, hier zelfs dat niet... Wel heel veel intonatie in haar gebrabbel, van hoog naar laag 😂

6 maanden geleden

Hier enkel mama en dada. Maar hij begrijpt wel echt alles wat we zeggen.

5 maanden geleden

Lavinia begrijpt wel enorm veel. Als we zeggen bord op tafel, laat ze haar bord los en laat het staan. Of raap eens op, raapt ze het op en geeft het aan ons. Of ze doet het net niet, lacht eens en doet gewoon verder waar ze mee bezig is. Woordjes zeggen is hier absoluut nog niet aan de orde. Ook geen papa of mama (mama hoeft ook totaal niet van mij). Brabbelen wel, heel veel. Als ze iets laat vallen klinkt er wel een "Oh". Als ze naar iets wijst komt er ook steeds een klank die klinkt als "die" of "kijk". Maar echt woorden, nee. En het verbaasd me ook niet, papa is er niet mee bezig door bv. boekjes lezen met haar. Hij doet zulke dingen niet graag, maar speelt wel enorm veel met haar. Ik lees enkel bedtijd verhalen omdat ik er meestal maar ben 's avonds om haar in bed te steken. 🙂
Zoontje is 21maand. Eerste woordje was de naam van de hond, dat komt er nog steeds vlotjes uit. 😂 Daarnaast zegt hij ook "aai" als hij naar de hond toegaat en wil gaan aaien. Ook mama en papa (al is mama meer baba, but I'll take it 😂). Daarnaast zegt hij ook heel vrolijk "daaadaaa" als er iemand vertrekt en gaat dan heel enthousiast zwaaien. Andere dingen die hij al zegt zijn "autoe", "toetoet" (moet de trein voorstellen, tsjoeketuut), "wafwaf" (als hij hondjes ziet), "maauu" (naar de katten) en "ai nee!" als hij bijvoorbeeld iets laat vallen ofzo. Tegen z'n speentje zegt hij ook vlotjes "utje" (tutje, wij zijn van België) qua begrijpen snapt hij heel goed als ik zeg "schoentjes aandoen/jasje aandoen". Dan gaat hij op zijn billen op de grond zitten en steekt z'n voet vooruit of steekt z'n arm uit voor het jasje. Bij het uitkleden snapt hij ook als ik zeg "armpjes in de lucht" dat hij dan z'n armen moet omhoog doen zodat ik z'n trui/shirt uit kan trekken. Als ik zeg kom we gaan eten dan gaat hij ook flink aan zijn eetstoel staan. Ik had eigenlijk het idee dat hij ook nog niet zo bijzonder veel kon maar als ik het zo oplijst, is hij wel behoorlijk snel in die dingen.

vorige week

Hier morgen 21 maanden en nog steeds enkel mama en papa... Ze begrijpt wel veel maar spreken doet ze niet. Ze brabbelt ook weinig, precies geen behoefte aan spreken. Ze maakt haar wel duidelijk op andere manieren

vorige week

Reactie op 15-03

Hier morgen 21 maanden en nog steeds enkel mama en papa... Ze begrijpt wel ...
Hier hetzelfde hoor, alleen brabbelt ze wel veel. Zegt enkel papa, soms mama (als ze me nodig heeft). Maar voor de rest niets. Wij hebben het eens aan onze huisarts gevraagd en hij zei om ons pas echt zorgen te maken rond de leeftijd van 2j, maw ze hebben nog tijd om het praten op te pakken.