13 Reacties

vorige week

Sten Rustig en serieus, lachen als we zot doen of hevig Hij houdt van hondjes, scooters/moto's, buiten spelen. Hij ordent graag alles keer op keer. Liever potloden in en uit de doos dan tekenen. Hij wil alles alleen doen. Vanaf 16 maanden is ook elk antwoord nee (schudden) ook al is het ja. Hij heeft afkeer van vuil, raapt vuiltjes op de grond op en gooit ze in vuilbak "bah bah" en veegt zijn tafeltje proper als er waterdruppels of eten op valt. Praten: mama, papa, (o)ma, (o)pa, bal, Tata, Nono (Tante en nonkel), boom, (o)pi, pipi (pinguin), (o)mi, bij, en de hele dierenriem. Motoriek: stapt al 10 maanden alleen, loopt, rijdt op loopfiets, laatste kunstjes: draait rondjes en stapt achteruit. Fijne motoriek: eet zelfstandig met lepel of vork. Soms eens potloodgreep, draait vijzen in een tafeltje, snijdt fruitjes, stapelt blokken... Potje: geeft aan dat hij pipi of kaka doet door naar pamper te grijpen. Huishouden: heeft zelf mesje met fruit om te snijden (houten fruit met klittenband) doet hij graag. Helpt soms eens met de was in en uit de machine te halen. Slapen: gaat tussen 19 en 20u slapen. Sinds twee weken zonder borstvoeding met nieuw ritueel en veel knuffels. Slaapt altijd gemiddeld 11u dus wakker rond 6u (uitzonderlijk eens 7u).

vorige week

Lieve Noa Goedlachse gekke peuter die houdt van boekjes, diertjes, eten, knuffeltjes en dansen. Praten: 40+ woorden (o.a. mama, papa, Oti (Otis, onze hond), Maaa (Max, onze kat), baby, bui (buik of buiten), no (nog),… Motoriek: stappen, lopen, achterwaarts stappen, draaien stampen. Springen zijn we op aan het oefenen tijdens de zwemles ☺️ Fijne motoriek: eet met lepel of vork, blokjes in vormenstoof steken, ringen rond een stapeltoren steken,… Potje: 1x pipi gedaan erop, maar dan een periode meer aversie, dus wat los gelaten. Huishouden: ze steekt graag mee de was in het wasmachine en blijft dan kijken tot het begint te draaien. We bakken ook samen koekjes waarbij ze dan de vormpjes mag drukken in het deeg. Of samen cake bakken en dan mag ze roeren met de garde 😊 alles in de keuken weet ze ook goed liggen, soms zelfs iets té goed. Slapen: wisselend, meestal valt ze vlot in slaap, maar er zijn geregeld nachten dat ze ‘s nachts wakker wordt en dan bij ons in bed slaapt. Het wisselt wanneer ze opstaat: soms is het al heel vroeg (5u30-6u), op andere dagen is ze iets later (7u-7u30). Haar dutjes lopen ook niet altijd even lang meer.

6 dagen geleden

Amelie, een ontzettende clown al een hele sterke eigen wil en eigenlijk altijd vrolijk. Stappen gaat al heel goed ook buiten. Praten begint nu te komen maar ik denk max 6 echt herkenbare woorden. Potje hebben we in de woonkamer staan en ze speelt ermee. Met kerst zijn we vrij dus dan gaan we haar op een aantal vaste momenten per dag erop zetten, alles op het gemak. Met een vork eten is nog lastig maar de motivatie is er. Slapen super goed, in de middag een dut van 12 tot half 3 en dan slaapt ze door van 7 tot half 8. Maar het is hier ook wel pittig geweest. Amelie had schurft meegenomen van een vakantiebedje en het heeft ons 3 huisartsen 3 kinderartsen en uiteindelijk na 8 weken een dermatoloog gekost om met de diagnose te komen.. We waren dan ook nog bezig met onze eerste koopwoning, dus ik ben inmiddels wel toe aan een winterslaap.

6 dagen geleden

Reactie op ikhouvankaas

Amelie, een ontzettende clown al een hele sterke eigen wil en eigenlijk al ...
Oh zo ellendig 😓 mijn nichtje heeft het ook gehad, zag er niet mooi uit 😔

6 dagen geleden

Owen Vrolijk, observerend, geobsedeerd door eten en deurklinken Zegt nog niet veel woorden maar kan wel alles duidelijk maken met zijn gebrabbel. Hij stapt, loopt, danst doorheen het leven. Eten met vorkje, speelt graag met muziekinstrumenten en een tekentablet. Zot van Piet piraat. Hij gooit afval in de vuilnisbak en blikjes e lege flessen in de pmdzak. Ook iets proper maken met een doekje doet hij. De shampoo in zijn haar wrijven doet hij ook. Vlotte slaper altijd geweest gelukkig ,🤣

6 dagen geleden

Reactie op misskoefee

Owen Vrolijk, observerend, geobsedeerd door eten en deurklinken Zegt nog n ...
Ah ja: maatje 104 hier intussen 😥

6 dagen geleden

Lia (plaatsen geen foto’s online): vrolijke peuter met een eigen willetje. Ze houdt liefst zoveel mogelijk speelgoed vast, houdt van alle (huis)diertjes, haar neefje… Praten: Heel uitgebreid, elk woord dat wij zeggen wordt herhaalt en redelijk goed, enkele woordjes na elkaar. (Sinds een maand echt serieuze vooruitgang.) Motoriek: Liever lopen dan stappen, gek doen, springen, dansen… Heb voor de feestdagen een badpak en zwemabonnement gevraagd dus dan wil ik met ze gaan zwemmen. Fijne motoriek: Eet met lepel of vork, tekent graag (kribbel krabbel), torens bouwen, met auto’s spelen, houten puzzels maken… Potje: Geeft goed aan dat ze naar het potje moet om pipi of kaka te doen, thuis en bij familie droog (behalve na een dutje), bij de onthaalmoeder de helft van de tijd ongeveer. Huishouden: Geïnteresseerd, maar betrekken haar er nog niet al te hard bij. Slapen: Gaan slapen is (meestal) een drama (thuis toch), meestal slaapt ze wel tot 6.30-7.30u, maar er zijn ook nachten tot 5u, dus vermoeiend. Namiddagdutje vaak nog 2,5-3uur.

6 dagen geleden

Reactie op misskoefee

Ah ja: maatje 104 hier intussen 😥
Jawadde, dat is de moeite! Hier gisteren overgeschakeld naar 92...

6 dagen geleden

Reactie op misskoefee

Owen Vrolijk, observerend, geobsedeerd door eten en deurklinken Zegt nog n ...
Ook een obsessie van afval in de vuilnisbak gooien 🤣 netjes een onderscheid tussen rest, pmd, papier en gft 😮 slechts af en toe een foutje

6 dagen geleden

Reactie op -WVLC-

Lia (plaatsen geen foto’s online): vrolijke peuter met een eigen willetje. ...
Amai zo flink op het potje! En slapen heel herkenbaar. Wel maar een uur dutje over de middag...

6 dagen geleden

Maylé op de foto die ik maakte voor het kerstkaartje. Vrolijke bezige bij. Ze kan ook prikkelbaar zijn als ze uit haar slaap gehaald geweest is. Of niet genoeg geslapen heeft maar slaapt wel meestal haar roes uit 🙈Rent mijn huis 100 keer af op een dag . Kan niet stil zitten. zet altijd mijn huis op stelten . Puzzelt graag (houten inleg puzzels gaat vlot) speelt graag met de pop en met auto’s haar speelgoed keuken vind ze ook de max echt grappig om te zien welke fantasie ze eruit haalt . Kleurt ook graag maar alles mag niet te lang durven anders wordt ze boos houd niet iets lang vol Als haar iets niet gaat dan hoor je het wel. Praten blijft beperkt papa kijk wauw Bumba en daar blijft het bij. Pipi potje heeft ze flink 4 dagen gedaan nu wil ze niet meer 🙈 eten gaat op en af als het iets is die ze graag eet kan ze het wel zelf als het iets is die ze niet graag eet begint ze er absoluut niet aan en moet ik het geven en dan is het nog in beperkte mate 😆 nuja dit heb ik er bij genomen dat het een zindelijke meid is. Slapen gaat hier goed ondervind ik nooit geen problemen. Zit super graag in bad ook . Een echte waterrat. Haar pamper verversen en aan en uit kleden is een regelrechte ramp altijd grote drama Ze is ook dol op filmpjes kijken. En ze speelt ook graag met alles die geen speelgoed is 🙈 Maylé is ook geen fopspeen zot juist voor het slapen anders nooit een fopspeen heeft ze niet nodig en ze zit sinds een paar maanden in maatje 92 En schoonmaatje 22

5 dagen geleden

Zo leuk om de andere kindjes te zien! Jules is een (meestal) een goedlachse, vrolijke en ondeugende meid. Dol op dieren en in het specifiek op poezen (onze kater is haar grote vriend) en honden. Een echt papa's kindje maar tegenwoordig krijg ik ook weer knuffels 😀 Qua eten is zo wel wat kieskeurig geworden maar ze eet wel nog graag en met veel smaak. Favoriete zijn Griekse yoghurt en pasta is alle vormen en sauzen. 2x kaka op het potje maar dat was het dan ook. Helpen doet ze heel graag dus probeer ik haar te betrekken in zoveel mogelijk taakjes. Verder is ze helemaal dol van muziek (ze gaat zelf naar de speaker om aan te zetten) en danst er dan op los! Spreken is nog beperkt tot mama, aba, nee (eerder boos), oh nee (eerder bij "oeps" situaties) en af en toe eens woordje herhalen maar niet uit zichzelf. Ze verstaat wel veel in Vlaams en Herbreeuws (volgt opdrachten op en reageert hierop).

4 dagen geleden

Gust de echte peuterpuber. Begint naast mama en papa enkele woorden te zeggen (aai, ja, nee, oh oh, … ), maar begrijpt potverdorie meer dan we denken 🙈 Houdt van eten en spelen met alle potjes uit de keuken. Ook dansen op muziek is hier favoriet. Sinds de verhuis in augustus loopt hij het hele huis rond. Niks is nog veilig. Lang leve de traphekjes, want trappen op en af lopen is de activiteit van de dag. Kan met vork en lepel eten, maar als het te traag gaat gebruikt hij toch liever zijn handjes op die mond letterlijk vol te proppen. Ook helpt hij graag de wasmachine inladen, deze opzetten, afwasmachine mee uitladen en alles op zn plek leggen. Ook tafel dekken en afruimen doet hij graag. En geef hem geen swiffer in de hand of hij ‘poetst’ de hele vloer 😂 Slapen is heel wisselend. Tot vorige week sliep hij zelfstandig in. Nu wil hij weer dat we in de kamer zitten (max 15min) tot hij slaapt. Afgelopen nacht heeft hij weer doorgeslapen van 18.30-6.45u. Voorbije nachten moest ik tussen 3 en 5 ergens bij hem in bed mee kruipen zodat hij nog verder sliep… Middagdutjes? De ene dag wel, de andere dag niet 😂 Sinds deze week sporadisch op het potje. De ene keer met succes, de andere keer een plas op de grond 🤷🏻‍♀️