15 Reacties
MOD
vorige maand
Goh, wij gingen gewoon de dichtstbijzijnde school nemen - maar voor zover ik weet zijn er hier nog geen infosessies geweest. Het enige waar ik voorlopig wel twijfels over heb is dat de gemakkelijkste school voor ons katholiek onderwijs is.
Hier werken ze wel met een aanmeldingssysteem dus we moeten een top 3 doorgeven. Dus we gaan sowieso wel andere scholen moeten bekijken ook.
MOD
vorige maand
Reactie op prien
Gisteren was het bij ons een gemeenteschool en daar was er katholieke/islam ...
Ja, wij wonen ook in een dorp dus ik ga er wel vanuit dat we sowieso de 1e keuze krijgen 😅
Maar we hebben eigenlijk 2 scholen die exact even ver van ons huis liggen. De andere is wél GO!-onderwijs.
Dus wij moeten het nog even goed bekijken. Aanmelden kan pas vanaf februari ergens dus we hebben nog eventjes.
vorige maand
Hier ook een aanmeldingsysteem. Hebben vant stad uit een brief gekregen met brochure over alle scholen en de gegevens en wnr infosessies. Heb me al ingeschreven voor 1 school omdat dat in een weekend valt, de andere school is enkel na schooluren maar mijne man werkt altijd tot 17, van deze school heb ik nog niks gehoord aangezien zij ons gingen contacteren voot een afspraak.
Elora start 04/01/2027 met school. Gedacht al dat zij over een dik jaar naar school gaat maakt me bang🥺 we moeten nog 1 school hebben dan
vorige maand
Ik ben een juf (2de leerjaar). Keuze van de school gaat hier tussen de school die het kortst bij ons ligt of de school waar ik zelf les geef. Ik neig meer naar de school waar ik zelf les geef, dat is voor mij de beste school en dat is praktisch het gemakkelijkste, maar ik wil toch eens gaan kijken in de school hier in de buurt (omdat dat oorspronkelijk de voorkeur van mijn partner was zodat ons kindje hier uit de buurt ook kindjes kent).
Ik zou het eigenlijk eerder goed vinden als de klas wordt opgesplitst om de hoeveelheid kinderen te minderen. Een goede juf zal ervoor zorgen dat deze kindjes ook voldoende uitgedaagd worden.
Sowieso zou er echt wel moeten gedifferentieerd worden in een klas. Ik hoor bv mijn collega van de instapklas zeggen dat ze normaal gezien standaard Inlegpuzzels aanbiedt (dat moeten ze kunnen), maar er zijn zeker kindjes die al echte puzzels maken met meerdere stukken. Ze wisselen dan onder de kleuterjuffen materiaal uit om elk kind op zijn niveau uit te dagen.
22 of meer kleuters in een klas met maar 1 juf is echt heel erg pittig. Ik ken scholen waar er 30 a 35 kleuters zitten op het einde van de instapklas. Dat is echt niet meer oke. Dan zou mijn voorkeur zelfs uitgaan naar een school waar ze durven doorschuiven.
Waar ik op zou letten is hoe ze hun zorgwerking aanpakken, dat is bv iets waar onze school in uitblinkt: wat doen ze wanneer het wat minder gaat? Hoe kan een kindje met voorsprong uitgedaagd worden? Hoe zijn hun contacten met het CLB? Komen er ondersteuners in klassen of is dat iets wat zelden voorkomt?
Verder zijn ik letten op de algemene sfeer op school. In een team dat verdraagzaam is en er passie voelbaar is, wordt zoveel meer bereikt.
Tenslotte, praat eens met ouders die kinderen hebben op die school 😉
En ja, afstand is ook zeker belangrijk! Maar soms lig je ook tussen 2 a 3 scholen in en dan heb je keuze 😜
vorige maand
Reactie op Tinee
Ik ben een juf (2de leerjaar). Keuze van de school gaat hier tussen de scho ...
Ik kom graag terug op dat van die puzzels. Ik zag dat uithangen in de kleuterklas waar er van inlegpuzzels, 10 stukken, 20stukken tem 40 stukken werd gequoteerd. Je zag dan fotootje van 1 kindje bij de inlegpuzzels. De rest verdeeld over de 10-20 stukken en 1 kind in de 40 stukken. Ik weet niet welk gevoel ik daaraan moet overhouden. Goed dat ze geëvalueerd worden op wat ze kunnen maar dan ook weer raar dat je als foto zichtbaar geplakt wordt in de groep van de inlegpuzzels en de rest "beter" doet. Ik weet niet of ze dat beseffen of niet. Dus het is beetje dubbel gevoel bij mij
vorige maand
Reactie op prien
Ik kom graag terug op dat van die puzzels. Ik zag dat uithangen in de kleut ...
Ik denk dat ze dat op die leeftijd nog niet beseffen, maar ik heb daar precies ook wel een wrang gevoel bij.
Ik geloof dat ze bij ons een "medaille" krijgen met "puzzelkampioen" en dan het aantal stukken op. Ze mogen ook iets gaan grabbelen dan bij de directie (het lager onderwijs doet dat als ze in hun vrije tijd 20 dagen gelezen hebben, de kleutertjes doen dat als ze een moeilijkere puzzel hebben gemaakt). Maar zo is elk kind wel puzzelkampioen op zijn/haar niveau 😜
vorige maand
Mijn oudste gaat naar de school waar ik vroeger ook op gezeten heb. Dit is een klein (katholiek) dorpsschooltje. Ik ken de werking goed en ben daar content van. Ik rij daarvoor wel een kwartier. Reden waarom ik die gekozen heb is omdat mijn familie in datzelfde dorp woont (als ik hulp nodig heb staan zij paraat) en wij op termijn van plan zijn daar naartoe te verhuizen.
Na mijn schoolcarrière door te brengen in ‘katholieke’ scholen, kan ik wel zeggen dat ze mij niet katholiek hebben gemaakt oid. 😂 Voor mij was dat dus geen punt om een school te schrappen.
Na de kleuterklas gaan er veel kindjes naar andere scholen waardoor ze bij ons op het dorp vaak klassen hebben van max 15 kindjes. TOP vind ik dat, zo is er meer aandacht voor iedereen.
Onze school werkt ook met doorschuifsystemen. Zo zit mijn 4 jarige al in de 3e kleuterklas. Daarvan wordt ook niet verwacht dat zij de dingen doet die de 5 jarige kindjes moeten kunnen. Ze krijgen gewoon aangepaste dingen. Ik veronderstel dat dat in een omgekeerde situatie ook wel zo zal zijn.
vorige maand
Reactie op prien
Ik kom graag terug op dat van die puzzels. Ik zag dat uithangen in de kleut ...
Een kind van 2,5 jaar is best egoïstisch en is nog niet in staat om te vergelijken met anderen.
Het is ook niet omdat dat ene kindje nog maar bij de inlegpuzzels zit, dat ze geen gewone puzzels kan maken. In die instapklas is het vaak niets moet alles mag. Thuis kan die misschien al puzzels van 40 stukken maken terwijl het kind op school liever andere dingen doet.
Er is ook net een instapmoment geweest. Misschien is dat kindje nog maar net begonnen en ja, dan begin je onderaan net zoals de andere kindjes in september onderaan zijn begonnen.
vorige maand
Wij twijfelen ook heel fel. Ons zoontje zal zowieso in de buurt van mijn ouders naar school gaan, omdat het met ons werk in ons dorp niet haalbaar is ivm opvang ‘‘s avonds. Hij gaat daar nu ook naar de crèche. En we willen in de toekomst naar die buurt verhuizen. Ik twijfel alleen heel erg tussen hem in dat dorp in een ‘gewone’ kleuterschool steken met wel grotere klassen versus te kiezen voor een natuur- of freinetschooltje waar meer kleine klasjes zijn, meer buitenonderwijs, meer obv eigen interesses etc gewerkt wordt. Maar vind het best spannend om zo ‘tegen de stroom in’ te kiezen omdat ik zelf ook gewoon een reguliere school heb gehad en dat ander systeem niet goed ken en ook de gevolgen naar later goed verderstuderen etc. Iemand ervaring mee?
MOD
4 weken geleden
Reactie op CVO97
Wij twijfelen ook heel fel. Ons zoontje zal zowieso in de buurt van mijn ou ...
Het enige voorbeeld dat ik ken, was iemand in mijn 1e jaar aan de universiteit. Zij kwam van een Freinet- of Steinerschool in het middelbaar en is na 6 maanden moeten stoppen met studeren omdat ze het echt niet aankon. Maar dat is waarschijnlijk ook gewoon heel persoonlijk.
Ik weet dat mijn mama mijn zus en mij ook graag naar Freinet had gestuurd in het lager: mijn zus had meer tijd nodig en voor mij ging alles te traag. Maar er was geen Freinet in de buurt dus wij zijn naar gewoon onderwijs geweest.
4 weken geleden
Reactie op Margogo94
Het enige voorbeeld dat ik ken, was iemand in mijn 1e jaar aan de universit ...
Als juf is dat ook wel hetgeen wat ik vaak hoor... Vaak hebben deze kinderen een aanzienlijke leerachterstand tov anderen.
Nu, voor sommige kinderen gaat dit wel het perfecte type onderwijs zijn, voor anderen dan alweer helemaal niet.