26 Reacties
2 weken geleden
Hey. Wij hebben na positieve hcg-test ook onmiddellijk de crèche gebeld en slechts eentje gevonden vanaf januari 2027. De rest (meer dan 15 creches) was zelfs nog later (april en juni 2027). Mijn initiele vraag was ook voor november maar dit ging bij ons ook niet. De vrouw van de crèche vertelde ons ook dat het ongelofelijk druk was en dat ze ook vernam dat er velen op lijsten stonden maar nog niet zwanger waren (bij hun niet want ze vonden dat niet oké) dus dat er wel kans is dat er nog plekjes vrijkomen, maar ja dan is het "hopen" op een plekje (wat ook stressvol is)...
2 weken geleden
Reactie op AlerteDennenappel400047
Hey. Wij hebben na positieve hcg-test ook onmiddellijk de crèche gebeld en ...
Wow ! Zo erg dat je jezelf inschrijft op een lijst als je niet eens zwanger bent en je dat toelaat.. je kunt toch pas bellen zodra je zeker bent.. zo lastig.. iedereen heeft gewoon problemen na de bevalling. Geen idee hoe dit moet gecombineerd worden met werk..
2 weken geleden
Reactie op BlijeDroom636429
Wow ! Zo erg dat je jezelf inschrijft op een lijst als je niet eens zwanger ...
Ja vonden wij ook echt niet oké. Het is inderdaad niet zo makkelijk om dat met het werk te combineren. Ik zou op die creche van januari al zeker ja zeggen en dan nog verder zoeken naar eentje dat vroeger mogelijk is... Hopelijk vind je nog eentje!
2 weken geleden
Ik had recent gestuurd voor vanaf november 2026... heb momenteel nog maar 1 reactie gekregen van geweigerd omdat ze vol zitten tot juli 2027...
2 weken geleden
Wij hebben ook pas 2dagen per week vanaf half februari... Hadden graag begin januari kunnen starten. Ik rekende zowizo op iets langer thuis want vind 3 maanden heel kort. Dan zijn ze nog enorm klein en zeker los in de winterprik van ziektes 🫤 maar dus vanaf half februari hebben we 2 dagen en vanaf eind april pas wat we echt nodig hebben van dagen... Het is denk ik overal wel zo...
2 weken geleden
Amaai heftig deze reacties te lezen, ik heb vanaf de dag dat ik positief testte de crèche vastgelegd. Mijn dochtertje zal er die moment nog zitten en ik ben gemeentepersoneel dus ik heb voorrang maar pas 3 maanden alvorens hij of zij zal starten weet ik dus meer… dus ik moet de gok dus wagen. 😩
Bij mijn dochter had ik direct plaats maar nu na al deze reacties te lezen krijg ik toch wat stress… moest het niet lukken dan zal ik deels ouderschapsverlof moeten opnemen en deels smeken aan mijn vader om er ook op te willen letten. 😬
2 weken geleden
Bij onze dochter onmiddellijk naar een crèche gezocht vanaf ik een positieve zwangerschapstest had. In eigen gemeente was er pas plaats vanaf 1 jaar na haar uitgerekende datum. Uiteindelijk een crèche gevonden in een buurgemeente, waar ze na 5 maanden kon instappen. Bij diezelfde crèche hebben we nu dus voorrang en zal het voor januari 2027 zijn
2 weken geleden
Reactie op Banamans
Zijn jullie van België of Nederland? Kwestie van te weten of ik morgenvroe ...
Ik denk de meeste in deze groep Belgisch zijn. Maar ik denk beide landen wel handig is om al even in actie te schieten denk dat overal wel tekorten zijn
2 weken geleden
Reactie op HarigeEekhoorn
Bij onze dochter onmiddellijk naar een crèche gezocht vanaf ik een positiev ...
Wow dat is extreem lang zeg! Dat is toch echt niet meer te doen zo’n lange wachttijden ik ga zelf proberen nog enkele te mailen
2 weken geleden
Ik denk de meeste in deze groep Belgisch zijn. Maar ik denk beide landen we ...
Ja, dit is normaal gezien Belgische versie van 24baby. Ik woon in het Waasland, maar het is inderdaad een structureel probleem... Wat ik wel handig vond, toen ik zwanger was van mijn dochter, was om de instapmomenten naar de lagere school op te zoeken. Dat zijn de momenten dat er plaats vrijkomt in een crèche
2 weken geleden
Wow dat is extreem lang zeg! Dat is toch echt niet meer te doen zo’n lange ...
Ja we waren daar wel enorm van geschrokken, ook al wisten we dat het problematisch was voor we besloten om voor de eerste te gaan
Nu moet ik wel zeggen dat ik achteraf gezien wel blij ben dat het systeem mij heeft gedwongen om langer thuis te blijven dan die 12 weken moederschapsrust. Ze zijn nog zo klein op dat moment en je bent zelf nog volop aan het herstellen/je draai aan het vinden...
Het is alleen jammer dat je dan zo moet stressen over 'hoe gaan we dit overbruggen?'. Een optie is ouderschapsverlof of tijdskrediet op te nemen. Alles hangt ook af van in welke sector je werkt natuurlijk. We vonden trouwens ook geen crèche die voltijds kon opvangen, dus ze gaat een dag per week naar de grootouders, maar niet iedereen heeft die optie
2 weken geleden
Ja, dit is normaal gezien Belgische versie van 24baby. Ik woon in het Waasl ...
Handige tip en ja dacht ook Belgische versie. Ben zelf van de kanten Puurs dus dicht bij Waasland. Ik wil liefst een crèche in Willebroek maar ja me voorkeur is nog wel een poosje wachten
2 weken geleden
Ja we waren daar wel enorm van geschrokken, ook al wisten we dat het proble ...
Amai ja idd! Ik ga het met kerstmis pas bekend maken, maar kan altijd eens horen bij grootouders, persoonlijk me ouders zijn top en super lief maar ik denk niet dat ze met een baby om kunnen me schoonmoeder dan weer wel, me schoonzus heeft er 4 en nog jong dus zij is het volledig gewoon. Ik ga dit ook eens moeten bespreken binnekort na de feestdagen. Is wel belangerijk natuurlijk.. jammer dat je eigenlijk half jaar voor je zwanger bent al een plek moet reserveren 😂
2 weken geleden
Amai ja idd! Ik ga het met kerstmis pas bekend maken, maar kan altijd eens ...
Ja niet evident. We hadden het bij onze dochter om die reden al verteld toen ik 9 weken zwanger was. Voor mijn ouders was het het eerste kleinkind en ze werken allebei nog, dus moeilijk in te schatten. Mijn schoonmama lette wel al op haar andere kleinkinderen, dus daar hoopten we ook wel op. Het is een gok ergens ook he, want je verteld het dikwijls pas vanaf 12 weken en dan vind ik het ook moeilijk om dat onmiddellijk op te volgen met de vraag of ze wekelijks een dag kunnen opvangen
Ik kon die dag icm mijn werk helaas niet zelf opvangen met ouderschapsverlof. Dat kan ook een optie zijn, om deeltijds te werken met ouderschapsverlof of tijdskrediet. Maar da's geen eindeloos potje natuurlijk he 😅 Het is allemaal niet simpel. En bijgevolg heb je weinig keuze he. Ik hoop dat je een fijne crèche kan vinden voor je kindje 😊
2 weken geleden
Wij hebben aanvragen gedaan via opvang.vlaanderen en plaats vanaf begin september of half September. Gestart met de aanvraag na de positieve test op 5 weken, het voelt wel raar zo vroeg creche regelen.
2 weken geleden
Ik had gisteren ook al eens gebeld. Net op tijd blijkbaar. Ik ben slechts 6 weken ver, dus in juli verwachtende. De meeste creches waren vol tot en met augustus 2026. Normaal ben ik dan nog in zwangerschapsverlof.
2 weken geleden
Reactie op ZwoeleMist884270
Ik had recent gestuurd voor vanaf november 2026... heb momenteel nog maar 1 ...
Hoe kan dit zelfs? Voor kinderen die nog verwerkt moeten worden in 2026?
2 weken geleden
Reactie op Tiffany1997
Hoe kan dit zelfs? Voor kinderen die nog verwerkt moeten worden in 2026?
Crèches die sluiten of onthaalouders die er mee stoppen kunnen dit verklaren. Of mensen die van crèche veranderen vanaf er plaats vrij is in die specifieke crèche. Hier bij ons, in 2024 dan, zocht in de verklaring bij het feit dat er maar twee crèches waren in de gemeente en de enige onthaalouder er mee stopte