9 Reacties

5 dagen geleden

Hey Indy, mijn vroedvrouw doet tijdens de zwangerschap mee controles. zoals kijken hoe de baby ligt, luisteren naar het hartje, bloeddruk nemen,.. Ze nemen tijdens een consultatie een uur de tijd. Dit is wel leuk voor al je vragen en onzekerheden. Daarnaast is mijn vroedvrouw 24/7 beschikbaar en een laagdrempelige hulplijn bij een paniekske. De praktijk waar ik naartoe ga, voorziet regelmatig sessies over borstvoeding en bevallingen. Ook wel handig om een beetje voorbereid te zijn voor alles wat op ons afkomt. Je kan altijd eens bellen naar de praktijk in de buurt. Meestal doen ze eerst een kennismakingsgesprek. Je kan dan nog zien hoe je je erbij voelt.
Wij doen enkel een vroedvrouw voor achteraf. Zij helpt met de verzorging van mij en weegt bv ook het baby’tje. Ze is ook lactatie deskundige dus kan mij helpen met de borstvoeding mocht dat nodig zijn. Vroedvrouw vooraf hebben wij geen nood aan. Weinig vragen of onzekerheden. Ik heb voldoende aan de controles bij mijn gynaecoloog. Het hartje tussendoor nog eens extra horen is voor ons niet nodig. Ik voel de baby elke dag duidelijk bewegen en dat is voor mij geruststelling genoeg. Hangt er dus een beetje vanaf hoe jullie er in staan !

5 dagen geleden

Ik heb een vroedvrouw afspraak in het ziekenhuis waar ik ga bevallen gehad. Daar werd veel praktische info over de opname gegeve, naar het hartje geluisterd en vooral veel tijd voorzien om vragen te stellen. Ze raakte zelf ook wel wat onderwerpen aan (borstvoeding, vaccinaties,..). Ze raadde me ook aan om alvast een te regelen die aan huis komt omdat we veel vroeger dan 20 jaar geleden uit het ziekenhuis worden "ontslagen" tegenwoordig. Ik heb nog 1 afspraak staan op 34 weken daar die meer zal gaan over de bevalling (pijnbestrijding, wensen,..) Voor de thuiszorg heb ik het wit gele kruis gecontacteerd via een invulformulier op de website. Dat ging ook heel vlot allemaal, ik heb wel om een kennismaking gevraagd (zij zal ook een van de eerste personen worden om met ons kindje om te gaan), die heeft al plaatsgevonden en was een puur informatie gesprek. Ze heeft me ook verwezen naar hun webinars over "thuiskomen met je baby", "borstvoeding". Die over borstvoeding heb ik al gevolgd en vond ik heel interessant, het blijft immers allemaal nogal nieuw. Heb voorts ook niks moeten betalen, wordt allemaal via mutualiteit geregeld (ziekenhuis en wit geel kruis).

5 dagen geleden

Moeten jullie ook een forfaitair bedrag betalen? Zoja hoeveel bedraagt dit van jullie?
Wij hebben ook beroep gedaan op een zelfstandige vroedvrouw en zijn super tevreden! Je hebt recht op een aantal sessies vòòr de bevalling (hartslag beluisteren, vragen stellen, bezorgdheden uiten, raad vragen voor bv,…). Na de bevalling komen zijn sowieso langs als hulp/steun hoe wij als ouder en de baby het stellen. Steeds bereikbaar telefonisch voor dringende zaken of via bericht voor mindere dringende zaken, en zij mij binnen een aantal uurtjes terug contacteert

5 dagen geleden

Voor ons is het ook voldoende postnataal, moet nog ondervinden hoe dat zal zijn, maar het lijkt me een geruststelling als er een expert langskomt die de baby opvolgt en onze vragen kan beantwoorden. We gaan haar wel vooraf al ontmoeten, want ze geeft ook cursussen over de bevalling, borstvoeding en draagtechnieken.

4 dagen geleden

Reactie op StephVdb

Moeten jullie ook een forfaitair bedrag betalen? Zoja hoeveel bedraagt dit ...
Ik heb me laten vertellen dat een vroedvrouw eigenlijk gratis is via Wit Gelekruis. Ik heb via die weg een vroedvrouw gekozen op aanraden van een vriendin omdat zij geen supplementen zouden tekenen. Eerst gesprek moet ik wel nog hebben, afspraak ligt vast 2/5

4 dagen geleden

Ik heb ook nu net een aanvraag gedaan via het wit-gele kruis 😄 ben eens benieuwd!!! Komt allemaal dichterbij 🥹