15 Reacties

Normaal gezien kan dit niet geweigerd worden. Maar jou werkgever kan wel een attest vragen van de gynaecoloog. Wat staat er in het arbeidsregelement van jou werk ivbm zwangerschap? Belangrijk om eens op te vragen en te bekijken! Succes alvast! Indien nog hulp nodig stuur maar.

vorig jaar

Reactie op VandenabeeleNikki

Normaal gezien kan dit niet geweigerd worden. Maar jou werkgever kan wel ee ...
Attest van vaststelling zwangerschap is al ingediend bij werkgever. Ik dacht ook dat ze het niet mogen weigeren maar blijkbaar wel. Als ze geen alternatief kunnen vinden (veilige werkpost)is de enige optie werkverwijdering..en de ziekenfonds geeft dan een uitkering van 76% ofzo..

Reactie op myybabywishh

Attest van vaststelling zwangerschap is al ingediend bij werkgever. Ik dach ...
En kunnen ze geen alternatief vinden of willen ze geen vinden ... Ik zou eens luisteren bij de vakbond .

vorig jaar

Reactie op VandenabeeleNikki

En kunnen ze geen alternatief vinden of willen ze geen vinden ... Ik zou e ...
Ik denk eerder niet willen.. omdat we met meerdere zwanger zijn en er nog een paar een actieve kinderwens hebben 🫣 Zal ik doen! Bedankt voor je antwoord!

vorig jaar

Voor werk verwijdering moet je idd terug naar de arbeidsgeneesheer... Ik heb dit ook moeten doen

vorig jaar

Ik werk in de zorg en ben verplicht om aan 6 maanden te stoppen. Ik kreeg 2 attesten, 1 attest dat de werkgever moet invullen vanaf welke datum ik moet stoppen. En 1 attest van de arbeidsgeneesheer waarop staat dat ik 3 maanden van de zwangerschap verplicht thuis moet zijn. Dus je hebt 2 attesten nodig

vorig jaar

Weet iemand als je in werkverwijdering gaat, als je dan al 6 weken van de 15 moederschapsverlof kwijt bent? Normaal heb je 15 weken, verplicht 1 VOOR de bevalling, en 14 NA de bevalling. Maar je kan tot MAXIMUM 6 weken voor de bevalling al in zwangerschapsverlof gaan. Dan heb je er maar 9 meer over na de bevalling. Dit geldt als je werkt tot de laatste weken.. Als je werk door omstandigheden niet aangepast is of kan worden, worden moeders uit bescherming van de werkvloer verwijderd, maar verrekenen ze dan die 6 weken daarin? Of ben je enkel eentje kwijt?

vorig jaar

Reactie op LoreBaby

Weet iemand als je in werkverwijdering gaat, als je dan al 6 weken van de 1 ...
In belgie als je moet stoppen voor je gezondheid dus echt werkverwijdering dan is dat mutualiteit en heb je 1 week voor en 14 na zwangerschap, wanneer je zelf kan beslissen tot wanneer je werkt en je beslist zelf 6 weken voor dan heb je nog 9 weken na

vorig jaar

Reactie op prisjj

In belgie als je moet stoppen voor je gezondheid dus echt werkverwijdering ...
Bij mij is t nog net iets anders; ik moet zelf beslissen wanneer ik in werkverwijdering ga, dus ik vermoed dat ik dan nog m’n 14 weken zal over houden en dan na de bevalling..

vorig jaar

Reactie op LoreBaby

Bij mij is t nog net iets anders; ik moet zelf beslissen wanneer ik in werk ...
Hangt er vanaf wat er mogelijk is he, werkverwijdering is trouwens niet het zelfde als je zwangerschapverlof werkverwijdering is echt als het voor je baby en jezelf niet gezond of mogelijk is.... zwangerschapsverlof kies je zelf wanneer je dit opneemt

vorig jaar

Reactie op LoreBaby

Weet iemand als je in werkverwijdering gaat, als je dan al 6 weken van de 1 ...
Je bent geen enkele week kwijt. Je moederschapsrust start 1 week voor de bevallingsdatum.

vorige maand

Ik zit momenteel in dezelfde situatie. Mag ik vragen wat voor functie in het labo? Ik werk als prikverpleegkundige en denk wel recht te hebben op werkverwijdering vanwege de risico’s, moet het binnenkort vertellen op het werk..

4 weken geleden

Reactie op JANUARI21-01

Ik zit momenteel in dezelfde situatie. Mag ik vragen wat voor functie in he ...
In de prikafdeling is het bij ons direct werkverwijdering! Ofwel zetten ze je thuis ofwel geven ze jou een vervangende functie.. ik werk in afdeling chemie

3 dagen geleden

Reactie op myybabywishh

In de prikafdeling is het bij ons direct werkverwijdering! Ofwel zetten ze ...
Hier als prikverpleegkundige juist te horen gekregen toch te moeten blijven werken. Ik vind dit nogal moeilijk, omdat je nooit weet wat een persoon met zich mee draagt en het dus toch behoorlijk risicovol vindt. Arbeidsarts denkt er helaas anders over. Geeft aan bij risicovolle bloedafnames dit te laten overnemen door een andere collega, maar ik sta 8/10x alleen op een externe locatie en los daarvan, weet je nooit de medische achtergrond van de persoon die je voor je hebt. Wie weet draagt die wel een overdraagbare ziekte bij. Wat denken jullie hierover/zouden jullie mij kunnen aanraden? Het zit mij echt niet lekker..

3 dagen geleden

Reactie op JANUARI21-01

Hier als prikverpleegkundige juist te horen gekregen toch te moeten blijven ...
Wow! Ik zou zeker een externe arbeidsarts contacteren! Of eventueel via de vakbond. Het werd me altijd heel duidelijk verteld dat bloedafname een grote no-go is voor zwangere vrouwen. Informeer je goed want ze kunnen u vanalles wijsmaken. Vermeld er wel telkens bij dat je u onveilig voelt en het wilt vermijden. Ze mogen je niet verplichten!