15 Reacties

2 weken geleden

Afhankelijk van in welke sector je werk. Ik werk in het onderwijs en krijg 14 weken na de bevalling (tenzij ik al weken ervoor opneem). Normaal moet ik in juni terug aan de slag maar wil deze maand graag overbruggen. Ik ben nog aan het zoeken wat de opties zijn.

2 weken geleden

Is idd afhankelijk hoeveel je neemt voor u bevalling. Je kan max 6 weken voor de bevalling nemen, met 1 week verplicht en dat wordt als zwangerschafverlof gezien. En dan kan heb je minimum recht op 9 weken verlof na de bevalling. Alles wat van u 6 weken ervoor niet hebt opgenomen kan je nadien opnemen en zo kom je dan aan 14 weken. Maar dit is de standaard. Ik werk in de zorg en bij ons is dit anders gezien ik verplicht op moederschapsrust moet op 28 weken gezien het risico. Zo heb ik wel mijn max van 15 weken erna met nog eens 5 weken borstvoeding verlof extra. Best eens navragen of jouw werk hoe de regeling bij jouw is.

Reactie op VerrassendeVogel042546

Afhankelijk van in welke sector je werk. Ik werk in het onderwijs en krijg ...
Ouderschapsverlof eventueel? Dan krijg je 900 euro netto. Dat is niet veel maar als het dan maar voor een maand is, is het misschien nog te overbruggen.
Je hebt (uitzonderingen buiten beschouwing 15 weken. 9 weken verplicht na bevalling. Neem je dus 6 weken van te voren verlof en ga je overtijd, dan krijg je die dagen ‘gratis’. Beval je voor de ingang van je verlof, dan ben je de eerste week kwijt. Wat is specifiek je vraag?

2 weken geleden

Reactie op HarmonieuzePaddestoel790606

Je hebt (uitzonderingen buiten beschouwing 15 weken. 9 weken verplicht na b ...
Paar maand geleden bij de arbeidsgeneesheer geweest die me vertelde dat ik voor de bevalling trg val op zwangerschapsverlof en na de bevalling 15 weken moederschapsverlof heb. Maar ik lees toch wel tegenstrijdige berichten. Nu heb ik de crèche pas 15 weken na bevalling gepland. Maar als ik werkverwijdering vraag ben ik die weken voor de bevallingen niet kwijt.

Reactie op Fienetrien

Paar maand geleden bij de arbeidsgeneesheer geweest die me vertelde dat ik ...
Heb je geen HR-dienst op je werk? Een kleinere werkgever heeft vaak een sociaal secretariaat. Zij weten de exacte regels voor jouw paritair comité en kunnen je ook helpen bij dat soort vragen.

2 weken geleden

Heb je geen HR-dienst op je werk? Een kleinere werkgever heeft vaak een soc ...
Doe je dit best via de werkgever of best zelf contact opnemen met het sociaal secretariaat?

Reactie op Fienetrien

Doe je dit best via de werkgever of best zelf contact opnemen met het socia ...
Je kan altijd rechtstreeks even mailen maar de kans bestaat dat ze enkel met de werkgever willen communiceren. Probeer het eerst en je kan altijd nadien via de werkgever nog proberen. Ik heb het persoonlijk liever direct van hen omdat je dan zeker bent dat er geen informatie misbegrepen werd of per ongeluk foutief werd doorgegeven.

2 weken geleden

15 weken erna klopt

2 weken geleden

Ouderschapsverlof eventueel? Dan krijg je 900 euro netto. Dat is niet veel ...
Nog een extra toevoeging als je ouderschapsverlof in volle maanden neemt kan je ook nog een aanmoedigingspremie aanvragen van de RVA iets meer dan een €200 extra. Alle beetjes helpen hè. Mijn HR afdeling vertelde me dat omdat ik nog 2 weken bij wilde voor de beschikbaarheid bij de crèche maar het is voor mij dus voordeliger om een volledige maand extra te nemen.

2 weken geleden

Ik lees nu in het nieuws dat er vanaf 2026 een week verlof bij komt die je zelf of je partner op kan nemen. Als je het zelf neemt zou je dan dus in totaal 16 ipv 15 weken hebben.

vorige week

Reactie op Elise2800

Ik lees nu in het nieuws dat er vanaf 2026 een week verlof bij komt die je ...
Eerst afwachten hoe het precies in elkaar zit want soms zitten er addertjes onder het gras 😉

vorige week

Reactie op Fienetrien

Eerst afwachten hoe het precies in elkaar zit want soms zitten er addertjes ...
Ja dat denk ik ook nog wel haha, maar wel goed om in te gaten te houden. Zou fijn zijn voor ons toch!

4 dagen geleden

Deze reactie gehad van de cm

3 dagen geleden

Reactie op VerrassendeVogel042546

Afhankelijk van in welke sector je werk. Ik werk in het onderwijs en krijg ...
Ik had bij mijn vorige zwangerschap hetzelfde aan de hand. En nu eigenlijk ook. De huisarts heeft me toen ziekenverlof voorgeschreven tot aan het groot verlof. 1. Ik had geen opvang, nu ook niet, tot september 2. Mijn lichaam was nog te veel herstellende.