28 Reacties

3 dagen geleden

Ik herken het gevoel. Bij ons zoontje lukte dat totaal niet. Hij hapte niet goed aan want was doodop van de bevalling en ik had geen spontane productie. Ik heb 2 dagen geprobeerd om manueel af te kolven om hem de eerste melk te geven maar ben nadien ook gestopt omdat het pijn deed en niet op gang kwam. Ik heb toen gebleit tot en met en heb me wel 30 keer verontschuldigt t.o.v. hem😓 gelukkig was mijn omgeving en het ziekenhuis wel begripvol en ben ik nooit onder druk gezet geweest (behalve door mezelf dan mentaal🫣) En nu loopt hier een gezonde peuter van over 3 jaar die er geen sporen van heeft over gehouden😉 Jammer dat je omgeving zo dwingend over komt... of misschien willen ze maar tips geven? Hoe staat de papa er tegenover?

3 dagen geleden

Als het voor JOU niks is, dan is het niks voor jou. Geen schande! Baby voelt dat ook aan he, hoe jij je voelt. Er zijn ook zoveel groot geworden met flessenvoeding. Zelf ben ik pro borstvoeding omwille zoveel extra voordelen enzo maar ik zal NOOIT pushen bij een ander. En eigenlijk ook niet bij mezelf... (ik moet over 5 weken bevallen - en ik twijfel nog steefs hard he of ik dit keer weer doe of niet, want met een peuter/kleuter....) Borstvoeding kan heel zwaar zijn en NOG zwaarder als je er niet achter staat. Stop ermee, geef je kindje flesjes. Jullie beiden gelukkig dan. Dat is het voornaamste! Verkoop desnoods een leugentje om bestwil en zeg dat je gewoon amper melkproductie hebt en die steeds keldert en je ermee moet stoppen voordat je in een postnatale depressie stort. Niet teveel uitleg aan geven, dat geeft hen ruimte om met "ja maar..." houding af te komen. Chatgpt kan je perfect helpen hierbij, met je voorbereiden hoe en welke zinnen je formuleert in bepaalde situaties! Van de week nog ermee geoefend ivm een bepaalde vroedvrouw hier :') En proficiat met je kindje he!

3 dagen geleden

Reactie op lorevdv123

Ik herken het gevoel. Bij ons zoontje lukte dat totaal niet. Hij hapte niet ...
Mijne hapt aan en valt na een paar zuigjes terug in slaap, hoe moet ik hem wakker houden?? Ik krijg vooral stress van het feit krijgt hij wel genoeg binnen ja of nee. Maja ik wou het eerst wel proberen maar pff kdenk laat maar als ik moeite moet doen om da op gang te zette krijg ik enkel de gedachtes ja hij heeft niet genoeg … mijn partner wilt gewoon dat ik het probeer. Als het uiteindelijk niet gaat dan is dat maar zo…

2 dagen geleden

Vooral doen wat je zelf wil. Mijn zoontje had een geplande ingreep wat me motiveerde om het toch te proberen. Speeksel van je baby zou in je lichaam terechtkomen, waarop je antilichamen aanmaakt en die doorgeeft in de borstvoeding. Ik dacht: dan is hij extra beschermd als hij er nood aan zou hebben. Ze zeggen dat die eerste 2w super moeilijk zijn omdat jullie beiden volop moeten wennen dus kijk vooral of jij dat ziet zitten en weet dat kunstvoeding een prima optie is en dat het niet zwart/wit hoeft te zijn. Het is niet het een of het ander, je kan gerust borst en kunstvoeding combineren. En niemand heeft er wat van te vinden, het is jouw lichaam.

2 dagen geleden

Lieve mama , proficiat met je kindje ! Ik beval over 4 weken & ondanks dat ik graag zelf borstvoeding zou geven , is het niet realistisch om te denken dat het 100% ga lukken of goed zal voelen & je zegt zelf heel duidelijk dat je eigenlijk geen borstvoeding wilt geven , dus ik denk dat je zelf weet dat je beter stopt ! Je kindje heeft niks aan een mama die ongelukkig is & die pijn heeft & het is JOU lichaam dus niemand heeft jou te zeggen of je MOET borstvoeding geven. Ik ben ook groot geworden met kunstvoeding , net zoals zoveel , een gevoed kindje is een gelukkig kindje . 🤍

2 dagen geleden

Reactie op Amishka

Mijne hapt aan en valt na een paar zuigjes terug in slaap, hoe moet ik hem ...
Eerst en vooral: absoluut jou keuze of je dit verder wil proberen of niet. Niets moet, het belangrijkste is dat jij je prettig voelt. Qua in slaap vallen: heb je iemand zoals een vroedvrouw ofzo die al eens meegekeken heeft naar dit probleem? Ons dochtertje had nog geen energie genoeg om zelf te zuigen... daarom heb ik de eerste 1 week melk handmatig afgekolfd in een speciaal lepeltje en zo gegeven. Zo weet je ook beter wat het kindje binnen heeft. Vanaf ze dan energie genoeg hebben, lost dat probleem zichzelf wel op en kunnen ze aan de borst drinken en ben je zelfzekerder dat ze genoeg binnen hebben.

2 dagen geleden

Reactie op Amishka

Ja dat was bij mijne ook, 1 hap en liet weer los, hup nog eens proberen en zo iedere keer maar om den duur werd dat zeer gevoelig... hij was gewoon enorm moe na de bevalling.. en nadien met de fles was het nog een luie eter want in het ziekenhuis ging het cava omdat dat ook flesjes voor prematuurtjes waren maar eens thuis viel die soms ook halfweg in slaap. Dat was een grote uitputting voor hem, dat zuigen aan de fles dus laat staan aan de borst... daarom dacht ik ook, we worden er allebei niet beter door en ik heb geprobeerd maar het is gewoon beter zo. En nu denk ik al een beetje op dezelfde manier. Ik ga de eerste melk proberen geven maar nadien schakel ik over op een flesje want ik voel niks van productie ofzo en heb ook geen zin om mijn hoofd te breken over of ze genoeg binnen zou hebben of niet. De vroedvrouw zei ook zelf nog dat het waarschijnlijk met mijn huidtype meer dan een maand zou duren tegen dat het pijnvrij gegeven zou kunnen worden en dat zag ik echt niet zitten. Je moet doen waar je je goed bij voelt. De zoektocht is al moeilijk genoeg.

2 dagen geleden

Zoveel zoveel lieve berichtjes dat ik hier lees dank jullie wel!!! Ik voelde me echt schuldig dat ik gewoon alweer bij mijn tweede kindje ook wilde overschakelen naar flesvoeding omdat ik borstvoeding gewoon weg ni zie zitten. Zoals ene mama het zegt “het is al moeilijk genoeg” . En direct overschakelen naar fles zien sommige ook als de makkelijkste optie en wordt je zo hard bij neergekeken….

2 dagen geleden

Reactie op Quack

Eerst en vooral: absoluut jou keuze of je dit verder wil proberen of niet. ...
Ik wilde echt exact hetzelfde reageren. Laat je niet opjagen door schuld of meningen van anderen. You do you mama. 💪 Ik vond het zelf veel praktischer dan flessen en heb uiteindelijk een jaar vol gehouden. Op de duur wordt het omgekeerd dan verwachten ze dat je stilaan stopt. Mensen vinden overal wat van 😉

2 dagen geleden

Reactie op Amishka

Men dochtertje viel echt het maximale af in het begin. Ik bleef er rustig onder door steun van de vroedvrouw ( die was goud waard). Ik gaf bij met lepeltjes. Ik had melk in overvloed, ze viel ook gewoon altijd in slaap en was niet wakker te krijgen bij voedingsmomenten. En als ze toch aanhapte woog ik haar voor en na, zodat ik kon zien hoeveel ze gedronken had. De vroedvrouw had een formule om te berekenen hoeveel ze moest drinken, maar die ken ik niet meer. Nog een maandje voor ons tweede avontuur start.

2 dagen geleden

Reactie op lorevdv123

Ja dat was bij mijne ook, 1 hap en liet weer los, hup nog eens proberen en ...
Hoezo huidtype? Gwn benieuwd hoor! :)

2 dagen geleden

Reactie op Amishka

Zoveel zoveel lieve berichtjes dat ik hier lees dank jullie wel!!! Ik voel ...
Maar ze staan niet in uw voeten he, dat wordt zo snel vergeten...

2 dagen geleden

Reactie op Mamabeer_06

Ik wilde echt exact hetzelfde reageren. Laat je niet opjagen door schuld of ...
Haha helemaal waar! Ze vinden tot 6maanden wel genoeg enzo haha

2 dagen geleden

Mijn dochtertje viel ook altijd in slaap, moest haar kleertjes uitdoen als ze ging drinken - meer koude prikkels ipv lekker warm aangekleed en knusjes in mn armen - zo dommel je sneller in was hun uitleg. En moest die ook geregeld wakker kietelen op hun advies :') ze was ook een luie drinker. Ivm willen opvolgen of ze voldoende dronk leerden ze me de weegmethode aan

2 dagen geleden

You do you mama! 🙌 Mama zijn en een goede band tussen jou en je baby staat of valt niet met borstvoeding te geven. Misschien is het in jouw geval omgekeerd: net door geen borstvoeding te geven dat je de beste versie van jezelf als mama bovenhaalt 🤩.* *Ter info: zo was het bij mij 🤭🙈. Ook heel schuldig gevoeld en gevoeld als falen toen het allemaal misliep. Maar eerlijk, dat is wat veel mensen je aanpraten en is op verschillende vlakken onterecht. Nu voor ons tweede kindje heb ik gekozen om meteen flesvoeding te geven, want ik weet dat ik dan de beste versie van mezelf ben als mama: ontspannen, volledige aandacht op de baby kunnen leggen, anderen mee toe te laten… Wel even meegeven: ik vind borstvoeding een mooi en wonderbaarlijk iets. Maar het is gewoon niet voor mij weggelegd. Ik geloof ook dat het goed is voor een baby. Dus mama’s die daarvoor kiezen, waar het bij lukt en dat gevoel wel kunnen vinden in borstvoeding helemaal prima en super leuk! Ik ben ook jullie grootste cheerleader 🙌😉.

gisteren

Foei aan uw omgeving. Ze moesten zich schamen, zoveel druk leggen en een schuldgevoel aanpraten. Doe eens wat gij wilt en waar gij u goed bij voelt, mama! Gelukkige mama = gelukkige baby
Amishja hoe gaat het nog?

gisteren

Reactie op Madeundertherainbow4

Hoezo huidtype? Gwn benieuwd hoor! :)
Ja ik ben zo wat roodharig, licht en droog huidtype dat snel verbrand en blijkbaar hebben die over het algemeen langer pijn dan als er meer pigmentatie is in de huid en de tepel😊 ale zo zei de vroedvrouw het destijds.

20 uur geleden

Reactie op Vicki

Foei aan uw omgeving. Ze moesten zich schamen, zoveel druk leggen en een sc ...
Ja dan heb ik het over mijn schoonmoeder. Met haar woon ik dus momenteel. Altijd commentaar op alles. This zij die erop haakt maar ik ga lekker doen waar ik mij bij goed voel

20 uur geleden

Reactie op Madeundertherainbow4

Amishja hoe gaat het nog?
Hej hej. Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik lekker ga doen waar ik mezelf bij goed voel. Heb ik geen zin voor borstvoeding dan geef ik lekker een flesje en probeer te kolven om mijn productie in gang te zetten( altans proberen) maar dan ook gewoon op mijn eigen tempo. Zodat ik daarover niet loop te stressen. Wil ik hem aan de borst doen om ook zo de productie te stimuleren? Dan doe ik dat ook. Ik kijk echt naar wat ik zelf op dat moment wil. Ik heb veel minder stress merk ik en maak mijn hoofd ermee ook niet moe.