30 Reacties
8 maanden geleden
Wij gebruiken ook de app Napper, maar aangezien hij zo moeilijk inslaapt lukt het niet om een schema aan te houden.. ik probeer mij wat te houden aan de wakkertijd van 1u a 1u30 maar vaak slaapt hij zo weinig dat hij direct alweer slechtgezind is en we dat geen 1u meer kunnen rekken omdat hij zo oververmoeid is.. is hier echt een cirkeltje waar we niet uitgeraken😩
8 maanden geleden
Mijn zoontje is 10w en wij hebben ondertussen een vast schema. We zijn begonnen met hem na zijn flesje een 1u tot 1u30min wakker te houden en dan in zijn bedje te leggen, met een slaapzakje en verduisterd.
Hij drinkt om de 3u ongeveer.
Hij gaat slapen tussen 19u en 20u en slaapt door tot 5u. en daarna van 5u20 tot 7u/8u sochtends.
Het aanbrengen van dutjes was in het begin volhouden. Als ze wakker of onrustig zijn binnen gaan troosten en terug weg gaan. Dit hielden we een uurtje vol en daarna in de draagzak terug. Dit heeft voor ons ongeveer een week geduurd voor hij snapte van nu moet ik hier een dutje doen.
8 maanden geleden
Hier dutjes in bed in het donker omdat zelfs het daglicht een te grote prikkel is voor haar om in slaap te vallen.
Ook zonder schema en dus kijkend naar haar wakkertijden aangezien ze flesjes op vraag krijgt.
Maar ik ken je gevoel.. bij een slecht dutje is de wakkertijd daarna veel korter. ‘S middags slaapt ze hier liefst 3u, als ik haar na twee uur uit bed haal is het echt drama 🙈😅
8 maanden geleden
Reactie op LieselotteK
Hier dutjes in bed in het donker omdat zelfs het daglicht een te grote prik ...
Fijn te horen dat je ook geen schema gebruikt! Ik kijk momenteel ook al naar wakkertijd om in te schatten wanneer hij moe is omdat hij het niet altijd aangeeft en soms met enkel wenen.
Hij is momenteel wel maar max een uurtje wakker hoor.
Gezien voeden op vraag niet heel voorspelbaar is, heb je een bepaald ritueel voor bedtijd? Ze zeggen er op tijd aan te beginnen zodat je tegen einde wakkertijd je kindje in bed kan leggen, maar dat kan je dus niet voorspellen met voeden op vraag
8 maanden geleden
Hier heb ik ook vragen over. Onze kerel krijgt bv op vraag en valt meestal in slaap aan mijn borsten. Slapen door hem ergens neer te leggen zoals bedje of park lukt helemaal niet. Hij moet echt lichaamscontact hebben om in slaap te vallen en als hij de borst er niet bij heeft, dan hebben we ook echt moeite om hem in slaap te krijgen. Soms dan lig ik hem na een paar minuten in het park, maar dan wordt hij binnen de 10 minuten weer wakker. Terwijl hij met lichaamscontact wel doorslaapt.
8 maanden geleden
Reactie op _Karen_
Fijn te horen dat je ook geen schema gebruikt! Ik kijk momenteel ook al naa ...
Ik koppel enkel ‘s avonds bij het naar bed brengen voor de nacht een voeding aan het slaapritueel toe.
Overdag doet ze de dutjes in haar eigen kamertje. Dan doe ik samen met haar de gordijnen dicht, lampje aan, slaapzakje aan, ik zing 1 liedje en dan doe ik het lampje uit en wieg ik haar in slaap of half in slaap en leg haar weg.
Overdag krijgt ze meestal wel een fles ongeveer om de 4uur, dus daar zit bij ons wel enige voorspelbaarheid in.
Maar soms is haar wakkertijd na een flesje en soms ook voor een flesje. Ik geef deze ook nooit op haar kamertje zodat ze dat los van het slapen blijft beschouwen. 😉
En als we niet thuis zijn, is het een gekkenboel met veel korte dutjes tussendoor 😅 niet ideaal voor haar, dus de dag erna zorg ik steeds voor een rustige dag thuis 😊
8 maanden geleden
Hier was het ook wat zoeken, maar hebben we het nu zo dat hij 1 dutje boven in zijn bedje doet in het donker en ingebakerd. Dit steeds in de vroege namiddag, afhankelijk van wanneer hij dan net eet (want hier is het ook op vraag, maar wel altijd max. 3u tussen). Dit dutje duurt ook steeds het langst, soms 2u. Na 2u haal ik hem dan wel uit bed, dan moet hij normaal ook al terug eten, dus krijg ik hem daarmee wel gesust.
De andere dutjes variëren tussen slaapzak, in zijn nestje, in de kinderwagen tijdens een wandeling. Deze zijn dus wel met licht en geluid en deze duren meestal 30-45min.
Ik hou ook steeds rekening met zijn wakkertijden, 1u-1u45. Als ik daartussen merk aan hem dat hij moe is, probeer ik hem wat in slaap te sussen. En anders doe ik dit op max 2u dat hij wakker zou zijn en dan valt hij ook in slaap.
Ik hou zijn slaap- en wakkertijden allemaal bij, zodat ik hier een goed zicht op heb.
Succes met de zoektocht wat het beste werkt voor jullie 🍀
8 maanden geleden
Reactie op Fiie
Hier was het ook wat zoeken, maar hebben we het nu zo dat hij 1 dutje boven ...
Hoe oud is jullie zoontje?
Ik heb nu al 2 dagen geprobeerd maar het lukt maar om 1 cyclus in bedje te slapen, hij moet dan nog niet eten maar ik krijg hem ook niet in slaap meer terwijl hij wel moe lijkt (geeuwen). Hij wilt dan de borst uit troost of om terug in slaap te vallen en het lukt niet om dit dan niet te doen (na lang proberen vermijden).
Nu ben ik 2u bezig geweest met sussen, voeden en in slaap wiegen wat eigenlijk over zijn wakkertijd is, want die is nog maar rond 60min.
Wanneer/hoe merkte je dat die wakkertijd langer was?
8 maanden geleden
Reactie op _Karen_
Hoe oud is jullie zoontje?
Ik heb nu al 2 dagen geprobeerd maar het lukt ma ...
Ons zoontje is nu 8 weken
Als hij na 1 cyclus begint te wenen, probeer hem dan eens op zijn zijde te leggen en rustig op zijn rugje/poep te tikken met je hand op het ritme van de klok en tegelijkertijd shh shh shh geluiden te maken. Wanneer hij rustiger wordt, kan je zachter en zachter tikken en de shh shh weglaten. Wanneer hij dan volledig gekalmeerd is, kan je hem rustig weer op zijn rugje leggen en zou hij weer inslaap moeten vallen.
Wanneer hij toch harder begint te huilen, kan je eerst properen iets harder te tikken en shh shh te zeggen. Anders is het toch even oppakken en dan hetzelfde doen, maar op de arm. Wanneer hij rustig is, weer proberen neer te leggen.
Dit is natuurlijk iets wat je moet volhouden en opbouwen. Als ik merk dat ik hem zo na een paar keer proberen echt niet in slaap krijg, breng ik hem gewoon naar beneden en begint de wakkertijd. Het is wat zoeken en hem aanvoelen wanneer hij echt moe is of niet.
Ik noteer zijn slaap en wakkertijden echt. En hij mag maar max 2u wakker zijn. Maar dat haalt hij zelden, meestal is het rond 1u15-1u30 dat ik merk dat hij moe wordt. Door de geeuwen, wat te zeuren.
Op zich is het beter om dan direct te handelen, zodat hij niet overstuur is als je hem moet gaan neerleggen, maar enkel wat moe is
8 maanden geleden
Reactie op Fiie
Ons zoontje is nu 8 weken
Als hij na 1 cyclus begint te wenen, probeer hem ...
Hij slaapt sowieso al op zijn zij hier voor reflux maar kan het dan zo wel proberen.
Ik vind dat je zoontje al heel lang wakker kan blijven, amai! Tot nu toe heeft ons zoontje hier heel veel last van reflux en krampen waardoor die tijd altijd heel kort was.
Ik zal eens proberen de wakkertijd te starten na 1 cyclus dan als ik hem niet terug in slaap krijg, zoals je zegt maar ik vrees dat hij dan enkel borstvoeding wilt en weet niet of ik er dan een activiteit mee zal kunnen doen...
Het is echt zoeken :/
8 maanden geleden
Hier ochtend en middag dutje boven op een donkere kamer.
Ochtend dutje is meestal na +/- 1uur, 1u30 wakkertijd. Is wel maar een dutje van ongeveer 1u30)
Middagdutje is hier het beste dutje +/-- 2uur, 2u30..
Hier ook BV komt ongeveer altijd hetzelfde..
Tegen 19u30 een "laatste" keer voeding en dan naar boven.
Komt dan tegen 4 a 5u snachts en slaapt dan tot 7u, 7u30..
Heel soms komt ze vroeger snachts .. en als ze wat wakker is als ik ga slapen geef ik ze nog BV .
8 maanden geleden
Reactie op KleineBeer-
Ochtend dutje is ...
Ochtenddut begint hier ook na 1u30 zoiets waarvan bv + wassen + wat babbelen en liedjes zingen.
Deze ochtend dus erna de dut maar heeft ook maar 45min geduurd en dus geen 1u30 zoals bij jou maar snap dat elk kindje anders is. Middagdut gisteren was ook maar 45min dus ik zal moeten proberen deze te verlengen.
Maar wat zou de lengte van een dut moeten eijn eigenlijk?
Momenteel wordt ons zoontje 's nachts elk halfuur of max elk uur wakker (er voor ging het beter) door krampen dus wat slaap overdag is ook geen overbodige luxe :/
8 maanden geleden
Reactie op KleineBeer-
Ochtend dutje is ...
En namiddag is het gewoon in het park dat ze een dutje doet
8 maanden geleden
Reactie op _Karen_
Ochtenddut begint hier ook na 1u30 zoiets waarvan bv + wassen + wat babbele ...
Hoelang dat durf ik niet zeggen.. wat hier snachts hielp was gewoon mijn hand op haar borstkas leggen en shh.. (co sleeper) ze heeft ook wel een tutje. Maar snachts is dit niet vaak nodig enkel om in te slapen..
8 maanden geleden
Reactie op KleineBeer-
Hoelang dat durf ik niet zeggen.. wat hier snachts hielp was gewoon mijn ha ...
Gebruik ook wel witte ruis..
8 maanden geleden
Reactie op KleineBeer-
Gebruik ook wel witte ruis..
Ja witte ruis gebruik ik ook en helpt wel bij het in slaap vallen! Enkel niet na die 45' maar misschien was hij gewoon klaar om wakker te worden - hoewel hij aan het geeuwen was, maar miss gewoon geeuwen van wakker te worden...
8 maanden geleden
Hoi! Onze dochter sliep in het begin ook alleen maar in onze armen. Sinds haar geboorte hebben we overdag gewoon altijd normale (én luide) geluiden aangehouden tijdens haar slaapjes (stofzuiger, schoonmaken, praten, tv op de achtergrond etc). En nu, op 12 weken slaapt ze overal doorheen, ook bij drukte of lawaai. ’s Nachts maken we dan net wél alles donker en rustig, zodat dat verschil duidelijk is en om die onderscheid te maken tussen dag en nacht. Soms speelt er ook nog geluid ’s nachts en daar slaapt ze ook gewoon doorheen.
We hebben haar geprobeerd te laten slapen in de co-sleeper naast ons bed sinds haar geboorte, maar daar werd ze telkens snel wakker. Ze slaapt het liefst bij ons in bed of op ons, en dat is eigenlijk heel logisch: bij jou voelt een baby zich veilig, warm en geborgen, dat is wat ze negen maanden lang gewend zijn geweest in je buik. Dat constante contact, je geur, je ademhaling… dat stelt ze gerust. Dus wij hebben het losgelaten en zijn gewoon gaan samen slapen (natuurlijk op een veilige manier), en het werkt hier super. Ik geniet er ook enorm van.
Ik geef ook borstvoeding op vraag en volg intussen helemaal geen schema meer. In het begin probeerde ik dat wel, maar ik merkte dat ik dan vooral bezig was met ‘klopt het wel met het schema?’ in plaats van écht af te stemmen op mijn dochter. Het gaf onnodige stress, zeker als ze dan niet “voldeed” aan het schema. Sinds ik het heb losgelaten en gewoon haar ritme volg, is er zoveel meer rust gekomen. Zolang je kindje goed drinkt, groeit en zich goed voelt, is dat echt het belangrijkste.
Over inbakeren: zeker in de eerste maanden hebben baby’s nog die ongecontroleerde reflexen, en inbakeren kan dan heel helpend zijn om hen rust te geven en die diepe slaap te bereiken. Het is wel belangrijk om veilig in te bakeren (met een geschikte doek of pakje, en goed op de signalen van je kindje letten). Als het bij jullie zo’n verschil maakt, is het zeker een fijne ondersteuning. Ons dochtertje houdt er juist helemaal niet van om ingebakerd te worden en zij slaapt in een slaapzak.
Ik zou zeggen: vertrouw op je gevoel, volg je baby, en doe wat goed voelt voor jullie. Er is niet één juiste manier, elke baby en elk gezin is anders. Jij kent je kindje het allerbeste! 🌼