11 Reacties
3 maanden geleden
Ik lees/luister net veel over het afstappen van straffen en belonen en geloof er zelf ook wel in dat je op andere manieren meer kan bereiken.
Bij de situatie die je beschrijft zou ik als hij blijft proberen hem afleiden met iets anders of zeggen wat wel mag: zitten of liggen en het al spelend voordoen
3 maanden geleden
Och ja lastig he! Ik zeg eigenlijk alleen heel hard nee als hij iets probeert te doen dat echt gevaarlijk is, zoals in de boekenkast klimmen 馃槄 maar anders mag hij het meestal wel doen maar dan zeg ik alleen als mama of papa er is om te helpen. Een alternatief aanbieden helpt ook, dus in het voorbeeld van op de zetel staan/springen kan je misschien de kussens van de zetel op de grond leggen zodat hij dat daar kan doen. Wij maken vaak een berg van kussens en laten ons daar dan samen op vallen.
Soms negeren we ook gewoon. Als hij zijn bestek op de grond gooit. Doet hij nu bijna niet meer omdat we gewoon zeiden: als je klaar bent leg je de vork op tafel. En als hij het dan toch op de grond gooide schudden we gewoon even ons hoofd en zeiden: nee, je weet dat het op tafel moet. En deden dan gewoon verder.
MOD
3 maanden geleden
Reactie op liesv05
Ik lees/luister net veel over het afstappen van straffen en belonen en gelo ...
Ik geloof ook niet in het ouderwets straffen en ook niet zoals je nu veel ziet met van die beloningskaarten enzo. Toch wil ik aan onze zoon duidelijk maken dat niet als je niet luistert dat er wel een gevolg aan is.
MOD
3 maanden geleden
Reactie op TessahS
Och ja lastig he! Ik zeg eigenlijk alleen heel hard nee als hij iets probee ...
Ja ik snap je goed ze, maar bij sommige zaken zoals in de zetel springen, gaat dit voor mij rond veiligheid en daar trek ik de grens dat hij echt moet luisteren. Ik ben hier nu al 2 dagen bezig met hem telkens uit de zetel te halen en hij maakt er een spelletje van en dwt vind ik niet ok.
3 maanden geleden
Reactie op EDK1987
Ik geloof ook niet in het ouderwets straffen en ook niet zoals je nu veel z ...
Ik volg je daarin... In de zetel rechtstaan is idd gevaarlijk. Ons kindje is zo op de salontafel gevallen en heeft nu een litteken... Gelukkig viel het allemaal mee. In de periode dat hij zijn eten en bord op de grond gooide als hij klaar was met eten gaf ik geen aandacht aan het negatief gedrag en zei ik telkens: "je eten en bord op tafel laten liggen". Dus inderdaad het gedrag aangeven dat je wel wil zien "op je poep zitten". Ons kindje gast steeds rechtstaan op zijn stoel en ik blijf dat dan ook herhalen (en soms hem hierbij helpen) tot hij zit en dan zeg ik "dat is op je poep zitten". Het is kwestie van duidelijk en consequent blijven. Als hij het blijft uithangen, zou ik hem weghalen uit de zetel en iets anders gaan doen.
3 maanden geleden
Reactie op Sophie_vc
Ik volg je daarin... In de zetel rechtstaan is idd gevaarlijk. Ons kindje i ...
Mijn zoontje gaat ook steeds rechtstaan in zijn stoel, hij probeert er ook in te klimmen dus ik denk dat het tijd is om zijn tafelblad weg te halen.
Hier is hij sinds een week ook opeens ge茂nteresseerd in de deur van de gang naar de living. Maar dat is een deur waar dus glas in zit en ik wil ook echt niet hebben dat hij daarmee speelt. Heeft ook al wat driftbuien als gevolg gehad. Maar dat is dus echt iets waar ik ook heel streng in ben.
MOD
3 maanden geleden
Reactie op Sophie_vc
Ik volg je daarin... In de zetel rechtstaan is idd gevaarlijk. Ons kindje i ...
Ja ik haal hem na 2 keer nee uit de zetel, maar als ik bvb dan naar de keuken ga, kruipt hij er terug in en doet hij het weer. Het blijft soms echt lang en ik wil graag dat jij weet nee is nee. Er zijn grenzen, maar ik kan moeilijk in de zetel blijven zitten en hem er niet inlaten, zo blijf ik bezig