8 Reacties

vorige maand
Ik word soms echt kwaad van de crèche. Zij geven mijn dochter nu ook al een 3tal weken geen flesje meer. (Ze is nu 7 maand) terwijl op deze leeftijd flessenvoeding nog altijd de hoofdvoeding is. Zij eet wel al goed groentenpap en fruitpap maar op nog geen 6 minuten eet ze alles op omdat ze uitgehongerd is omdat ze haar ochtendflesje niet geven. Ben deze week al elke ochtend aan het herhalen om haar een flesje aan te bieden als ze bij ons geen heeft gedronken voor we vertrekken naar de creche. Want zij wordt ook uitgehongerd wakker tijdens de nacht omdat wij, als we terug thuis zijn, geen 3 flesjes meer kunnen aanbieden/opdrungen aan haar. Wel geven ze soep op het uur dat ze eigenlijk een flesje zou moeten drinken. Soep, ja extra vocht, maar weinig voedingsstoffen in vergelijking met flessenvoeding. Tegen de verantwoordelijke hebben we het ook al gezegd maar dan geven ze hun mening weer. Maar daardoor is mijn dochter van p25 naar p90 gegaan op veel te korte tijd. Nu heb ik een mail naar de verantwoordelijke gestuurd en als ik volgende week nog zie dat ze het niet doen, dan stuur ik een klachtenmail die ze eigenlijk verplicht moeten doorsturen naar Kind&gezin.
Dus ik zou het blijven zeggen dat je echt wil dat jou zoontje zijn flesje krijgt. Dat het nog altijd de bedoeling is dat ze kijken naar jou kind en niet naar hun gemak. Dat hij nog geen echte signalen geeft dat hij klaar is voor vaste voeding. Ik vind het een dikke schande dat ze zich altijd willen opdringen naar hoe zij het willen. Eventueel als je binnenkort naar kind en gezin gaat dit ook al eens vermelden bij de dokter. Dat hij een attest of verslag kan opstellen dat het echt te vroeg is om het flesje weg te laten.

vorige maand
Reactie op JolienN1990
Ik word soms echt kwaad van de crèche. Zij geven mijn dochter nu ook al ee ...
Hallo, bedankt voor je reactie! Alee, zo vervelend dat ze bij jullie ook zo moeilijk doen over de fles…
Ik blijf het in de opvang aankaarten en ga het ook eens melden bij Kind en Gezin, bedankt voor de tip!
Ze zeggen dat hij de fles weigert, maar dat kan ik moeilijk geloven, want tot nu toe heeft hij dat nooit gedaan.
Maandag mag ik langsgaan in de opvang om hem zijn groentjes te laten eten, zodat ze kunnen zien hoe ik het aanpak.
Al gaat het bij mij thuis ook niet altijd even vlot, het lijkt alsof ze niet willen begrijpen dat hij nog niet ‘goed’ eet.
Ik zal ook een fles aanbieden om zelf te zien of hij die echt weigert…

vorige maand
Hm, vervelend dat ze het zo opdringen. Dat is echt wel een heel grootte hoeveelheid. Tot 1 jaar blijft melk normaal gezien de hoofdvoeding. Het is nu vooral leren eten en nieuwe dingen proberen. Zeggen ze dan hoeveel hij effectief eet van de groentjes en fruit?
Mijn dochter eet momenteel alleen nog maar groentenpap. Ze is volgende week 7maand. We zijn nu een maand bezig en eindelijk begint het een beetje te gaan. Maar ze zit absoluut nog niet aan 200gram. Op een goede dag heeft ze denk ik 100 gram binnen. Thuis drinkt ze erna ook nog steeds een volledige fles melk. Met fruitpap zijn we nu net gestart maar dat is momenteel 4 lepeltjes of eens aan een appel sabbelen in de hand. Dus ik verwacht dat het ook wel even zal duren voor ze het onder de knie heeft of het lekker vindt :)
Ik merk dat ze sinds ze groentjes eet ook minder melk drinkt in de crèche. En dan haalt ze dat vaak 's nachts in. Niet ideaal natuurlijk :) maar ik schrijf het dan nog eens in haar schriftje of vraag dat ze het zeker proberen. En die dagen doen ze dan wel echt hun best en ze heeft dan vaak toch een extra fles heeft. Ik merk dat het vooral belangrijk is om het te blijven herhalen. En ik probeer ook begrip te tonen dat het waarschijnlijk niet zo gemakkelijk is want al die kindjes moeten eten. Maar dan toch efkes te vragen wat mogelijk is. Misschien kan er op een rustiger moment nog een extra klein flesje worden gegeven.

vorige maand
Oei, wat jammer van het gedrag van de crèche. 200-250gr groentenpap en 300gram fruitpap. lijkt mij redelijk veel voor een baby van 6,5maand. Gelukkig volgen ze bij ons in de crèche het ritme van mijn dochter van 7maanden De ene keer eet ze 70gr en de andere keer 110gr. Ze verwachten nog niet dat ze een bepaalde hoeveelheid eet en geven nadien ook nog fles voeding. Thuis eet ze ook nog niet meer dan 100gr groentenpap en 100gr fruitpap.

vorige maand
Reactie op An42
Oei, wat jammer van het gedrag van de crèche. 200-250gr groentenpap en 300g ...
Hier hebben we dezelfde ervaring. Onze dochter gaat al vanaf 2 maanden naar de crèche dus kreeg daar tot voor kort ook enkel flessen. Nu eet ze in de voormiddag groentepap (daar beter dan thuis heb ik de indruk 🙈) maar in de namiddag drinkt ze er ook gewoon een fles. Wij moeten ook iedere dag noteren om hoe laat ze ‘s nachts/‘s ochtends een laatste fles heeft gehad zodat ze zeker kunnen zorgen dat ze voldoende binnen krijgt.
Het lijkt mij alleszins niet de juiste manier om algemene regels op te leggen aangezien ieder kindje anders is. En van een opvang zou je toch verwachten dat zeker zij dat weten.
Hopelijk tonen ze wat begrip en vinden jullie binnenkort je draai!

vorige week
Hallo, bedankt voor de info en tips mama’s! Het gaat al beter in de opvang — het eten lukt daar zeker al een stuk beter. Maar dat drinken… Als hij te weinig groenten heeft gegeten, krijgt hij nu soms nog een kleine fles achteraf, maar niet altijd. Zijn eerste fles drinkt hij rond 6u30 ’s ochtends, en pas de volgende fles krijgt hij pas rond 17u wanneer we thuis zijn. In het weekend merk ik dat hij meer flessen wil, want anders is het echt krijsen. Maar dan zie ik ook dat hij minder vaste voeding eet. In de opvang lijkt hij (volgens hen) geen nood te hebben aan een fles, maar thuis móét hij die fles echt hebben — anders is het drama. Ik zit er een beetje met een dubbel gevoel over…

8 uur geleden
Reactie op Döne
Hallo, bedankt voor de info en tips mama’s! Het gaat al beter in de opvang ...
ons meisje drinkt ook om 6.30u en krijgt rond 9u nog een flesje (afgekolfde) melk op de opvang. rond 11u 200g groentjes, daarna soep, rond 14u 200g fruitpap +water en om 17u drinkt ze weer bij mij. Bieden ze op de opvang wel water aan? Dat zou de fles wel kunnen vervangen nu (als hij genoeg groentjes eet)

8 uur geleden
Reactie op wisk_ges_e
ons meisje drinkt ook om 6.30u en krijgt rond 9u nog een flesje (afgekolfde ...
oja, 200g is bij onze crèche de maximum tot 9 maand. Onze dochter eet graag en veel, maar dat moet zeker niet.