14 Reacties

2 maanden geleden

Ours is 14 months and also doesn’t say words. I don’t think you need to worry yet. She is saying some (unrecognizable) stuff 😂

2 maanden geleden

Onze dochter was heel vroeg met brabbelen maar ze is nu 14 maand en zegt ook nog niets buiten nog steeds het onverstaanbaar gebrabbel. Haar mond staat niet stil. Ze zegt wel mama en papa. Maar niet gericht, ik bedoel ze zou het tegen alles zeggen dus ik zie dat nog niet als praten. Ze loopt ook nog niet, wel al langs de meubels en aan het handje maar zonder nog niet. Het is dus niet dat ze motorisch zo sterk is dat het praten achterkomt. Ik heb het me ook al paar keer afgevraagd dus ik snap je bezorgdheid. Maar elk kind heeft zijn eigen tempo, daar probeer ik me aan vast te houden

2 maanden geleden

Hier volgende week 15 maand en het enige echte gerichte "woord" dat hij zegt is: haaamm bij het eten 😅. Hij kijkt geen tv enz en ben me al beginnen afvragen of ik dit toch niet beter doe om zijn taalontwikkeling wat meer te stimuleren. Hij begon heel vroeg te brabbelen, maar ook dit doet hij nu niet meer geweldig veel (vooral als hij moe is) wel aaaaah en wijzen 😅. Die van ons zullen wel in ene keer plots veel zeggen 😉 Die hebben een langere stille fase...

2 maanden geleden

Mijn dochter is 14 maanden en een paar dagen. Brabbelen doet ze de godganse dag, maar geen woordjes. Het enige 'woordje' dat ze zegt is (vreemd genoeg) alleen iets wat op "poes" lijkt (wij hebben helemaal geen poes, alleen mijn ouders hebben een kat, die ze één keer per week ziet 😂) en ik begon me ook een beetje zorgen te maken, of toch op z'n minst vragen te stellen. Maar dus letterlijk sinds een dag of drie probeert ze héél soms iets na te zeggen, maar alleen als ze zelf wilt en totaal niet op commanda, al ga ik op mijn kop staan 🙈 Zo zegt ze sinds zondag iets wat op "ooowreuh" lijkt, wat denk ik "oren" moet voorstellen, toen ik met haar lichaamsdelen aan het aanduiden was 😂 Mijn punt is, ik heb zo'n vermoeden dat het wel komt en dat ze gewoon ineens de klik maken, zoals mijn dochter met haar ooohwreuh 😂 maar ik snap inderdaad ook je bezorgdheid, dus als je echt twijfelt, kan je misschien eens contact opnemen met Kind en Gezin? Succes! ☺️

2 maanden geleden

Reactie op valerie_91

Mijn dochter is 14 maanden en een paar dagen. Brabbelen doet ze de godganse ...
Kind & Gezin is weer eens de reden van mijn onzekerheid 🥲 we hebben al een heel pittig parcours achter de rug met ons kleintje.. huilbaby, moeilijk eten, een hekel aan slapen (nog steeds lol). Telkens als we bij de arts zijn geweest lijkt er wel weer iets waarbij wij “niet genoeg inspanningen doen”. Ik kan niet nóg meer inspannen. Ik ben leeg, uitgeput. 🥲

2 maanden geleden

Reactie op Vlaemsch

Kind & Gezin is weer eens de reden van mijn onzekerheid 🥲 we hebben al ...
Niet bij onze eigen kinderarts, telkens de arts van k&g..

2 maanden geleden

Reactie op Vlaemsch

Kind & Gezin is weer eens de reden van mijn onzekerheid 🥲 we hebben al ...
Oh, wat vreselijk heftig voor jullie! Ik lees met jullie mee ❤️ Ik ben er van overtuigd dat ouders (jullie dus, maar ook in het algemeen) die hun kind goed verzorgen, goed te eten geven, overladen met liefde en aandacht en educatieve spelletjes doen (wat je als ouders volgens mij intuïtief al doet) al méér dan genoeg inspanningen doen voor hun kindje. Alle kinderen hebben inderdaad hun eigen tempo en volgen hun eigen parcours en de natuur, om het zo te zeggen. En als die goede basis wat ik hierboven zei goed zit en er is niet echt sprake van medische oorzaak, dan denk ik dat je als ouder gewoon al alles doet wat je kunt. Dus dan vind ik het een erg gemakzuchtig standpunt van K&G dat jullie niet genoeg inspanningen zouden doen. Ik denk dat je alle therapie van de wereld kunt doen en 24/7 alle regeltjes volgen en alle nieuwe pedagogische ideeën gebruiken, maar een kindje zal toch (volledig intuïtief!) diens eigen tempo volgen. Dus ik weet dat het makkelijk gezegd is, echt waar, maar misschien biedt het toch wat troost: probeer zo veel mogelijk je eigen intuïtie te volgen ✨ En het klinkt misschien stom, maar wat mij enorm helpt, is mij inbeelden hoe moeders doorheen de geschiedenis hun baby's hebben grootgebracht, zonder internet en boeken en betweterige K&G artsen. En dan kom ik tot de conclusie dat die moeders hun baby's bijna 24/7 bij zich hadden en dat verzorging, aandacht en nabijheid gewoon het belangrijkste waren. (Disclaimer: voor het gemak vergeet ik dan even de dingen zoals roofdieren in de oertijd, ziektes in de middeleeuwen en de ontelbare moeilijkheden sinds de industriële revolutie 😂 puur voor mijn eigen mindset haal ik er gewoon uit wat voor mij relevant is 😂😂😂) Mijn punt is, ouders hebben hun kindjes doorheen de hele geschiedenis grootgebracht zonder K&G, door intuïtie en de hulp van hun eigen netwerk. Hoezo zouden wij nu ineens dat instinct kwijt zijn of niet meer mogen volgen? Je doet het fantastisch, je kindje doet het fantastisch. Zo lang er geen échte grote (medische) problematieken zijn, zou ik zeggen: laat ze lekker zelf ontwikkelen en probeer te genieten van het proces (ook makkelijk gezegd, ik weet het 🙃) Veel liefs en keep your head up 😘 (En sorry voor de halve encyclopedie 🤣 bravo voor wie tot hier heeft gelezen 🙈😂)

2 maanden geleden

Reactie op valerie_91

Oh, wat vreselijk heftig voor jullie! Ik lees met jullie mee ❤️ Ik ben er ...
Ik leef* met jullie mee uiteraard 🤭

2 maanden geleden

Reactie op eefjesinglemom

Hier volgende week 15 maand en het enige echte gerichte "woord" dat hij zeg ...
Wat je zegt van tv begon ik me op een gegeven moment inderdaad ook af te vragen, omdat onze dochter ook geen tv kijkt en ook nog geen woordjes zegt. Dus ik had haar ook bijna voor de tv gezet, puur voor haar taalontwikkeling. Uiteindelijk heb ik toch beslist om het niet te doen, omdat ik eigenlijk al de godganse dag tegen haar praat en boekjes lees, haar grootouders en tantes praten de godganse dag tegen haar en lezen boekjes en ik denk dat ze op de opvang ook de hele dag tegen die kindjes praten. Dus ik kan me moeilijk voorstellen dat tv een betere/grotere invloed zou hebben dan dat 🤷 Maar ik snap volledig wat je bedoelt 🙈

2 maanden geleden

Dochtertje van 14,5 maand ook hier en ook nog geen woordjes hoor. Ze zegt wel tegen alles en iedereen 'papa', maar dat is weinig bewust denk ik 😅 Ik merk wel dat ze meer een meer begint te begrijpen, ze knikt wel ja en nee op vragen of als je vraagt of ze gaat eten, gaat ze naar haar stoel. Woordjes zullen dus nog wel komen zeker? 🙂

2 maanden geleden

Hier ook nog niets, enkel dadadada en papapapa maar niet gericht. Wij proberen goed te babbelen en communiceren, maar ik volg wat hierboven gezegd wordt; niet alles kun je leren, baby zal zijn eigen tempo volgen.. hij stapt al van 10 maanden en daarvoor hebben we nooit veel gestimuleerd. Het praten zal wel komen, of we nu minder of meer ons best daarvoor doen, ze bepalen toch hun eigen tempo denk ik dan🤷 goed bezig!!

2 maanden geleden

Hier ook 14 maanden en niks anders dan mama en papa hele tijd … of onverstaanbare bababa of loeloeloeloe 😆 als ik zo alle opmerkingen lees helemaal normaal dus!

2 maanden geleden

Ons zoontje van 15 maanden zegt wel wat "woordjes" maar je moet hem kennen om hem te verstaan. Hij spreekt niets juist uit. 🙈 tittie is een koekje, aa is aap, paa is paard en boe kan boek zijn maar ook een boke. 😅 Ik denk eigenlijk echt dat je je daar nog niet te veel zorgen over moet maken. Dat komt allemaal vanzelf wel en elk kindje doet het op zijn of haar tempo. Ik heb ook een tijdje echt geprobeerd om woordjes aan te leren maar ons zoontje zei me nooit na dus ik denk niet dat het zo werkt. Ik denk dat ze gewoon wat dingen opvangen en op een bepaald moment vanzelf de interesse zullen hebben om iets na te zeggen. Dat jullie kindje nog geen woordjes zegt, wil waarschijnlijk gewoon zeggen dat hij/zij op een ander vlak heel veel aan het bijleren is. Ons kindje kan bijvoorbeeld heel duidelijk communiceren maar is dan weer ontzettend lomp. 😜 hij kan wel stappen maar kan echt niet klimmen en klauteren, tot zijn grote frustratie. Hij heeft pas sinds een paar dagen door dat zijn loopautootje ook kan bewegen als hij erop zit. Bon, lang verhaal kort. Ik denk dat je die dingen niet kan forceren en dat zorgen maken ons ook niet vooruit helpt. Het is echt niet abnormaal dat ze nog geen echte woordjes zeggen en op een bepaald moment gaat je kindje dat helemaal vanzelf beginnen doen. 😀

vorige maand

Bij ons beetje brabbelen maar verder Enkel mama en papa. Motorisch is ze wel sterk. Loopt al sinds ze 11maand is dus kan niet op alle vlakken snel ontwikkelen denk ik dan