13 Reacties

Hier ook 6 maanden gewacht omdat ze borstvoeding kreeg. Moeizame start gehad maar in de opvang heeft ze de klik vrij snel gemaakt en nu smult ze elke dag van groentenpap en fruitpap! Ik doe altijd 1/3 aardappelen en dan 2/3 groenten in haar papje + een goede lepel olijfolie. Hier is ze grote fan van bloemkool, wortels en broccoli maar heb ook al courgette en zoete aardappel gegeven. In het begin was het maar een paar lepeltjes maar intussen eet ze al 200 gram groentenpap per dag 😅 Ze moeten nu vooral smaken en texturen ontdekken dus ik zou gewoon aanzien hoe het allemaal gaat en niets forceren. Melk blijft nog altijd de hoofdvoeding tot ze 1 jaar zijn 😊 Onze papjes zijn redelijk smeuïg dus ze zuigt het van het lepeltje hier 🤣

2 weken geleden

Oh wat fijn om te horen! 🥰 Ben echt benieuwd hoe het bij haar gaat. Vind het ook wel heel leuk om te starten. Ik zal dan voor de zekerheid starten met kleine porties maken en invriezen. Heb je het trouwens met de staafmixer ofzo volledig klein gemaakt? Want ze zou al stukjes erin mogen hebben, maar dacht om het eerst klein te maken zodat ze kan wennen aan de smaken... Ben benieuwd 😅

Reactie op GezelligeAnemoon424906

Oh wat fijn om te horen! 🥰 Ben echt benieuwd hoe het bij haar gaat. Vind h ...
Ja, alle groenten gestoomd en dan met de staafmixer gemixt. Voor de eerste hapjes heb ik een 5 tal groenten klaar gemaakt en ingevroren in een ijsblokvorm. Ik ontdooide dan elke keer een blokje groenten. Ik vond dat wel handig want in het begin at ze maar max 3 happen en dan moet je niet teveel weggooien 😊

2 weken geleden

Reactie op RomantischePioenroos144921

Ja, alle groenten gestoomd en dan met de staafmixer gemixt. Voor de eerste ...
Oh merci, super goede tip! Daar had ik nog niet aan gedacht. Makkelijk om daarna dan verschillende combi's te maken ook. En ook goed om te stomen, wij hebben een stoomoven dus is ook makkelijk 😊 En trouwens geen vlees erbij? De vroedvrouw heeft dat wel erbij geschreven namelijk. Thanks! ❤️

Reactie op GezelligeAnemoon424906

Oh merci, super goede tip! Daar had ik nog niet aan gedacht. Makkelijk om d ...
Bij de eerste hapjes hebben we dat niet gedaan. We zijn nu 3 weken verder en starten dit weekend met vlees erbij. Veel succes! En hou de camera maar in de aanslag voor die eerste hapjes, dat leverde hier al hilarische beelden op 🤣

2 weken geleden

Je zou ook Rapley/Kleintjesmethode kunnen uitproberen, is bij ons een groot succes! Die papjes moet ze niet hebben, maar een halve banaan smikkelt ze zo zelf naar binnen. Wij hebben ook tot 6 maanden gewacht en dat is het perfecte moment om met Rapley te beginnen. Maar kijk vooral wat het beste bij jezelf aansluit 🫶

2 weken geleden

Wij zijn (nu 7M) begonnen met oefenhapjes op 5,5M, ook met verschillende groentjes stomen en invriezen in ijsblokjesvormpjes, want at telkens niet/ heel klein beetje.. 1x per dag probeerden we groentjes en 1x per dag fruit, daarna kreeg hij altijd nog borstvoeding… pas sinds vorig weekend gaat het ineens veel beter, hij eet ineens met plezier, geduld hebben dus :) K&g zei om pas te starten met vlees/vis/ei eens ze goed weg zijn met groentenhapjes, gaan we dus stilaan mee beginnen!

2 weken geleden

Reactie op MagaliP

Je zou ook Rapley/Kleintjesmethode kunnen uitproberen, is bij ons een groot ...
Moeten ze al zelfstandig kunnen zitten?

2 weken geleden

Reactie op doxie

Moeten ze al zelfstandig kunnen zitten?
Ja dat wel, je kunt de 'Signs of Readiness' opzoeken

2 weken geleden

Ons dochtertje was ook 6m toen ze begon met vaste voeding na exclusief borstvoeding. Een leuke tijd breekt aan voor jullie! - In het begin zijn het inderdaad maar enkele lepeltjes -> oefenhapjes. Ik vind het handig een langere lepel te gebruiken bv. van Béaba. - Op aanraden van K&G zijn wij met groente gestart en 1 week later met fruit. (Fruit gaat er vaak makkelijker in dan groente.) - Ik heb in het begin alles altijd puur gegeven (dus 1 groente of 1 fruitsoort) zodat ze de smaken echt kon leren kennen. En inderdaad 2 dagen hetzelfde, zodat je een eventuele reactie (verstopping, huidpikkeltjes,…) kan opmerken. - Mixen deed ik in de babycook, maar kan idd met staafmixer. Om het wat ‘papperiger’ te maken voegde ik aanvankelijk steeds een scheutje moedermelk toe (kan ook met kookvocht). Zij kan nu ook om met een grovere structuur (geprakt, in plaats van gemixt,… waarschijnlijk kan zij ook Rapley/Kleintjes aan, maar mama is een bangerik). - Ei en pindakaas heb ik ook al gegeven. Vlees nog niet. - Houd idd de camera in de aanslag. Het is zo leuk om te zien! 💞

2 weken geleden

P.S. Een goeie rasp is ook megahandig voor een fijne verse fruitpap.

2 weken geleden

Hey, Wij zijn er gestart met groentjes en eenmaal dat een volle maaltijd was fruitpap ‘s middags. Begonnen met een paar lepeltjes en uitgewerkt tot 150 gram minimum. Gestart met 1 groente per keer om te weten dat er nergens allergie was. Gestart met wortelen per drie dagen en dan gewisseld naar bloemkool en broccoli….. sinds een maand doen we ook 1 keer per week pindakaas in de fruitpap om allergie tegen te gaan. Werkt hier heel goed. Wij zijn wel al bezig van haar 4 maand dus neemt wel even tijd. Ze is nu 7.5 maand en eet nu volwaardig pap en patatjes. In de fruitpap ook koekjesmeel met gluten ook weer tegen allergie. Om het aan te dikken. Fruit hielp hier appel en peer en dan beetje per beetje extra fruit toegevoegd, gele kiwi, frambozen…. Intussen al zalm, witvis, eitje, rund en kip gemixt in haar eten. Ze kon nog niet zelfstandig zitten dus wij gaven het in de wipstoel. Kind en gezin zei ook af en toe potje te geven voor als je op vakantie bent dat ze het lusten en dat je niet altijd in de mogelijkheid bent van vers te maken. Super veel succes het is een top gevoel als ze graag je vers eten lusten!

2 weken geleden

We hebben vandaag de eerste hapjes geprobeerd: zoete aardappel met pastinaak. Ze vond het vreselijk 🤣 dus niet geforceerd. Haar wel even met een blokje zoete aardappel laten spelen. Morgen weer opnieuw proberen! Ik heb allerlei groenten gestoomd, gepureerd en apart ingevroren in ijsblokjesvorm. Dan kan ik of iets afzonderlijk geven of steeds andere combinaties maken. Het wordt uitproberen wat voor haar werkt, welke smaken, texturen etc. Eens het wat beter gaat voegen we vlees toe en dan steeds verder. Volgende keer bereiden pureer ik het niet meer, dan prak ik het gewoon. Ook wel een leuke periode die aanbreekt! Haar lepels in de besteklade, bordjes in de kast. Zo cute 🥰 In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor jullie tips! ❤️