10 Reacties
4 maanden geleden
Nee hij mag het niet afkeuren. Hij kan alleen bij je aanvraag zeggen dat het pas 6 maanden na aanvraag in zou gaan.
4 maanden geleden
Ik feite mag en kan een werkgever dit niet weigeren. Ze kunnen het wel uitstellen met maximaal 6 maanden.
Maar de werkgever kan misschien wel met jou in overleg gaan over jouw voorkeursdag dat dit misschien niet uitkomt met andere collega’s die dan al dan niet aanwezig zijn.
Het is een onderling akkoord dat gevonden moet worden. Zowel jij als de werkgever kan geen veto’s stellen en soms moet er wat geplooid of gecompenseerd worden.
Het is ook zo dat je als werkgever niet boven de grens van 5% mag komen van werknemers die op dezelfde dag OV hebben.
Dat kan een reden zijn voor de werkgever om een andere dag voor te stellen om je OV op te nemen.
Ik ben HR medewerker en kom er regelmatig mee in aanraking, als je nog vragen hebt laat je maar weten ☺️
4 maanden geleden
Hey, ook ervaring in HR,
Een werkgever kan dit niet weigeren. Ze kunnen het wel uitstellen.
Veel succes
4 maanden geleden
Reactie op MamaLala-Roxanne
Hey, ook ervaring in HR,
Een werkgever kan dit niet weigeren. Ze kunnen h ...
Ik werk ook als HR manager in interimkantoor. Mijn baas weigert ook 4/5e, heb het nog niet aangevraagd maar wel gewoon eens gevraagd aan mijn baas of ik dit mocht doen.
Dien ik dit gewoon apart ergens aan te vragen? Of hoe doe je dit?
Indien baas toch zou weigeren, kunnen ze je ontslaan hierdoor?
4 maanden geleden
Zo ver ik weet is dit een recht en mag dit niet geweigerd worden. Wat wel kan is dat hij zegt dat je bv een half jaar moet wachten om het op te nemen.
Ook moet je een volledig jaar bij diezelfde werkgever werken om dit te mogen opnemen.
Het enige wat wel geweigerd mag worden is denk ik 1/5 opnemen. https://www.vlaanderen.be/ouderschapsverlof-rva
4 maanden geleden
Reactie op Momtobe9508
Ik feite mag en kan een werkgever dit niet weigeren. Ze kunnen het wel uits ...
Ik heb een vraagje. Ik lees overal dat je minstens 1 jaar bij de werkgever gewerkt moet hebben om OV te mogen oppakken.
Wat als dit niet het geval is? Kan je het nog altijd aanvragen dan of is dat helemaal geen optie?
4 maanden geleden
Het klopt dat je minstens 1 jaar bij je werkgever moet werken.
De aanvraag kan je wel al doen maar het starten kan dan pas nadat je deze anciënniteit hebt gehaald.
4 maanden geleden
Je kan het nog niet aanvragen als je nog geen 1 jaar in dienst bent want de schriftelijke kennisgeving kan ook pas ten vroegste vallen als je al minstens 1 jaar in dienst bent.
Ze kunnen 1/5de ov niet weigeren enkel 6 maanden uitstellen als ze je binnen de 2 weken na jouw kennisgeving aangetekend laten weten.
Ik werk op de dienst loopbaanonderbreking bij de RVA. Het is aangeraden om even contact op te nemen met het contactcenter.