25 Reacties
3 weken geleden
Oh lieve mama ik ken je gevoel helemaal.
Mijn oudste sliep pas op 2j een beetje door (lees nog maar 1x per nacht wakker) bij hem was het wel medisch en constant dubbele oorontsteking.
De jongste, zaterdag 7 maand, slaapt beter als de oudste maar ook niet wauw.
Al van bij de geboorte enkel tegen mij aan willen slapen, niet in zijn eigen bedje.
Met dutjes lukt het in de co-sleeper, maar als ik ook ga slapen wordt hij binnen de paar minuten wakker om tegen mij te liggen. Ik heb er aan toegegeven nu.
Bij dutjes moet ik ook wiegen, als ik hem dan neer leg schiet hij tegenwoordig ook wakker en begint het opnieuw 🥴.
Ik probeer hem dan in de mate van het mogelijke zoveel mogelijk bij mij te nemen en gewoon die momenten te rusten en te knuffelen met hem. Al lukt dat niet altijd want de oudste wil natuurlijk ook aandacht en het huishouden roept (nee schreeuwt intussen😅)
Maar het wordt echt beter. Er zijn gewoon goede slapers en slechte slapers.
Veel goede moed.
En als je mama gevoel het al aankan en er is iemand in je omgeving die eens een nachtje wilt overnemen van je, dan zeker doen om zelf eens bij te slapen.
3 weken geleden
Hier ook een zoontje dat erg slecht slaapt.. hij heeft niet te warm niet te koud vecht constant om inslaap te vallen wij doen elke avond dezelfde routine maar is na een half uur weer wakker voor lange tijd enkel met een fles valt hij weer in slaap of in de maxicosi rondwandelen dus ben vaak tot ‘s avonds laat rondjes aan het rijden met de koets ik hoor ook van rond me iedereen die het niet snapt alsof ik iets verkeerd doe mijn zus haar dochter sliep van 4 weken door ik probeer er me zo weinig mogelijk in op te jagen en het gewoon te laten hij slaapt nu regelmatig tussen ons in bed om een klein beetje slaap te kunnen inhalen
3 weken geleden
Bij mij ook gewoon nog steeds constant wakker in de nacht.
Hoe weet je dat het iets medisch is?
3 weken geleden
Reactie op pastelpaars
Bij mij ook gewoon nog steeds constant wakker in de nacht.
Hoe weet je dat ...
Hier was het trekken aan de oren en vaak koorts. Eigenlijk om de 3 weken antibiotica tot hij op 2 j eindelijk genoeg woog om buisjes te mogen zetten.
Sommige kindjes hebben ook spanning in spieren waardoor ze minder goed liggen en wakker worden zei de osteopaat tegen mij maar dat was nu in ons geval niet.
Hebben jullie al eens op de buik laten slapen geprobeerd? Die van ons probeert nu af en toe op de buik te slapen maar als ik hem moet neerleggen is dat altijd op de rug en dan is hij snel wakker
3 weken geleden
Hier ook al sinds de geboorte een moeilijk slapertje. En ook hier hetzelfde, in de omgeving lijkt niemand moeilijke slapertjes te hebben…
Dus dan “moet” ik wel iets mis doen, ik verwen hem teveel door hem bij mij in bed te nemen, ik doe het verkeerd want ik doe geen slaaptraining, enz enz. Het lijkt wel of je enkel geslaagd bent in het ouderschap wanneer je kindje doorslaapt.
Het is ook 1 van de eerste vragen die mensen stellen als ze ons zien “en slaapt hij nu al door?!”
Ik heb vaak zelfs geen zin meer in het gesprek. Neen, hij slaapt niet door, ja hij slaapt bij mij in bed. Dat werkt voor ons en maakt dat ik de volgende dag nog mens ben.
Ergens stelt het me gerust dat kindjes biologisch gezien helemaal niet hoeven door te slapen. Alleen ziet onze maatschappij dat jammer genoeg anders.
Andere dagen voel ik me enorm gefaald. Ik snap je gevoel dus helemaal !
3 weken geleden
Hier nog zo'n nachtbraker! Heel herkenbaar, helaas. Ons kleintje slaapt ook sinds de geboorte al slecht. Rond 3 maanden heeft ze een korte periode super goed geslapen. Soms sliep ze dan door tot een uurtje of 9, met enkel 1 à 2 wakkermomentjes in de nacht. Inmiddels zijn we eraan gewend geraakt dat ze hele nachten aan het spoken is. Ze valt in slaap rond 20u en de eerste 3 tot 4 uur gaan goed. Daarna verloopt haar slaappatroon super onrustig. Ze wordt zo'n 4 tot 6 keer per nacht wakker. Alsof ze wil checken of wij er nog zijn. Ik geef haar dan de borst en zet een rustgevend muziekje op. Zo wieg ik haar tot ze weer in slaap sukkelt.
Wat bij ons helpt om haar rond 20u in diepe slaap te krijgen (wat ik al zei: het begin van de nacht gaat hier super goed. Ze begint na middernacht vaak met spoken): na haar laatste middagdutje ondernemen we veel fysieke activiteit. Rond een uurtje of 18 gaan we samen stoeien, laten we haar klauteren, klimmen en intensief spelen. Kortom, we zorgen dat ze haar energie goed kwijt kan. Rond 19u gaat 't tempo omlaag. We bouwen de dag af, doen haar in badje met rustgevende muziek op de achtergrond. Ik lees haar een rustig verhaaltje voor en dan krijgt ze een warme fles voor de avond. Vervolgens slaapt ze een paar uur heel diep. Dat is voor ons al een hele verbetering ten opzichte van een paar maanden terug. Misschien heb je er iets aan. Ik heb in ieder geval goede hoop dat ze vanzelf beter gaat slapen. Heel veel sterkte mama, weet dat je niet alleen bent!
3 weken geleden
Reactie op N.V.
Hier ook al sinds de geboorte een moeilijk slapertje. En ook hier hetzelfde ...
Herkenbaar! Ik word al misselijk in mijn buik als ik weet dat de schoonmama komt, haar eerste vraag is altijd: en hoe heeft ze geslapen? Puur om dan commentaar te kunnen geven 😅 Ik ben orthopedagoog van beroep dus aan mijn opvoedkunde twijfel ik niet snel, maar het zou fijn zijn als omgeving minder commentaar had. Uiteindelijk ken je als mama je eigen kindje het beste!
Wij kwamen er nu achter dat ze veel beter naast papa slaapt dan naast mij. Naast mij blijft ze de melk zoeken en naast papa niet.
3 weken geleden
Sinds haar 4maand oud is mijn dochter een vreselijke slaper... co sleeper was niet meer goed, enkel tutte aan de borst. We zijn uit ellende haar beginne legge op haar eigen kamer, hierdoor slaapt ze wel al flink van 19u tot ong 1u.
Af en toe krijgen we eens een paar dagen verandering, ze slaapt dan door tot 3u en komt dan pas bij ons liggen.
Ik ben halftijds aan het werk vanwege de vermoeidheid/postnataledepressie, ik kan niet functioneren anders😅
3 weken geleden
Hallo, ik weet niet of je er iets aan hebt, maar onze oudste was ook een slechte slaper. We begrepen ook niet waarom! Nu hij ouder is denken we steeds vaker dat hij toen heel erg overprikkeld was door de crèche ..! In de crèche sliep hij ook amper, ze noemde hem een "fomo-baby" (gelukkig was hij overdag wel een vrolijke baby!) Maar het is echt niet gemakkelijk.. wissel goed af, dat jullie beiden een beetje rust krijgen.. hier sliep mijn oudste van de één op de andere dag door op de leeftijd van 1,5 jaar.. Hopelijk bij jullie wat vroeger!
Onze dochter nu slaapt in vergelijking met onze zoon, een stuk beter! Maar bij ziek zijn, tandjes, sprong,... is het toch ook weer onderbroken :) this even doorbijten, zeker het eerste jaar! Courage!
3 weken geleden
Reactie op olmenole
Oef, heel herkenbaar! Hoe gaan jullie ermee om als ze zo klaarwakker is mid ...
Nu gelukkig nog niet gehad, maar de oudste had dat vaak 😱
Op den duur was ik er zo klaar mee. Wij hadden een grondbox dus ik had mijn matras daarin gelegd en hem laten spelen terwijl ik op de grond sliep. Hij heeft dat met periodes gehad.
Ook wel benieuwd hoe anderen het doen.
3 weken geleden
Reactie op olmenole
Oef, heel herkenbaar! Hoe gaan jullie ermee om als ze zo klaarwakker is mid ...
Ik laat ze doen.. Heb al vaak geprobeerd haar in slaap te krijgen maar het lukt niet. Vaak eindigt ze haar 2u (soms 3u) met huilen en dan geef ik melk en slaapt ze weer. Maar het is niet vd dorst dat ze wakker is. Gwn klaarwakker en spelen, brabbelen en geluiden maken... Tijdstip is ook altijd anders. Gisteren van 4u15 tot 6u. De nacht ervoor van 00u tot 2u45... Kom er zot van want ik slaap dan zelf nie meer.
3 weken geleden
Reactie op Renée1993
Ik laat ze doen.. Heb al vaak geprobeerd haar in slaap te krijgen maar het ...
Oef, wat zwaar! Hopelijk gaat deze fase snel voorbij. Ik haal haar nu uit bed en dan laat ik haar spelen in de woonkamer. Alle energie eruit. Veel fysieke beweging tot ze in haar oogjes begint te wrijven en dan geef ik haar melk en gaat ze weer slapen. Niet ideaal, maar het werkt.. Hoop op een gouden tip van anderen ;).