24 Reacties

6 maanden geleden

Hier mama papa dada maar voor de rest ook alleen wijzen of hoofd schudden als hij nee wil bedoelen

6 maanden geleden

Ik heb de indruk dat hij bepaalde (simpele) dingen wel begrijpt, maar zelf woordjes zeggen is nog niet aan de orde 😅 alles is papa voor hem 😂

6 maanden geleden

Enkel die, mama en papa Ze bootst wel alle klanken na als we dingen zeggen. Zoals "we zijn thuis" of als we iets van dieren benoemen zegt ze het soms na. Ze wijst dan naar de dieren en zgt mimiemie 😂 net alsof ze het kan benoemen. Meestal gromt ze zoals een leeuw

6 maanden geleden

Hier ook geen babbelaar. We zijn net terug van 10 dagen Madeira waar we veel gewandeld hebben met Ties in de rugdrager en onderweg is hij wel heel veel aan het brabbelen geweest (kon zijn energie nu ook niet in lopen/bewegen steken). Dus we hadden gehoopt op vakantie zijn eerste woordje te horen maar nog steeds niks. Hij probeert ook wel veel woorden na te zeggen en heeft ook wel al eens mama en papa gezegd in een juiste context maar we weten niet zeker of dit ook echt zo bedoeld was of eerder gebrabbel (mamama en papapa zijn zijn favoriete klanken momenteel). Hij begrijpt wel steeds meer woorden. Zo neemt hij zelf zijn schoenen als we dit vragen.

6 maanden geleden

Ja mijn kindje verstaat ook vage dingen. Als ik tegen oma zei, mama heeft vannacht bij Lena geslapen in haar bedje. Keek ze heel verlegen naar oma. 😍 Mijn hart smelt

6 maanden geleden

Hier is het woordje nee zijn favoriet😅😅😅 hij verstaat wel veel,heb ik de indruk. Hij herhaalt de woirdjes dat ik hrm zeg(aap,eend,slapen wordt dan ape),als ik hem vraag of hij melk wilt(flesje ligt al uiteen op de tafel,pakt hij de tuit en gaat hij naar de micro en duwt op de verkeerde knop🤣. Zijn eerste echt woord ,behalve mama n papa,was boekje

6 maanden geleden

Ben zegt ‘mama’ en ‘papa’ als hij ons nodig heeft. Verder probeert hij soms klanken na te doen en verstaat hij best veel al als we iets zeggen of vragen.

4 maanden geleden

Nog bijna niks. Maar ik hoorde dat kindjes vaak ofwel eerst lopen, en dan duurt het langer voor te praten, of omgekeerd. Mijn dochter RENT doorheen de kamer zonder problemen. En snel ook. Maar van praten zit er nog niets in.

4 maanden geleden

Hier een echte babbelaar en hij kan wel al echt een aantal woordjes (mama, dada, auto, tractor,...) maar met het lopen gaat het inderdaad wat moeilijker.

3 maanden geleden

Hallo iedereen. Ik ga verder op dit topic. Wij kregen gisteren "rapport" van de opvang. Daar vragen ze of ons zoontje thuis al woordjes zegt behalve mama of papa. Hij is van 4 april. Onze oudste heeft autisme en adhd. Die sprak niet .. ook geen woordjes voor hij 4jaar was. Nu zelf zit hij met een achterstand. Is 8 en praat als 6 a 7jarige. Ik maakte me bij onze jongste geen zorgen... tot gisteren dus... hoe is de taal ondertussen bij jullie? Onze jongste is een spring in het veld. Klimt kruipt loopt over op onder tussen... haantje de voorste als het om deugenieterij gaat enz. Wijst naar wat hij wil. Begrijpt eig al veel (was ook niet bij onze oudste) en als hij wijst zegt hij "da!" Is hij dan laat?

3 maanden geleden

Mijn dochter is van 26 april. Ze zegt tut, mama, papa, stijntje (onze hond) en doet allerhande dierengeluiden samen met die, oeeeh en nee

3 maanden geleden

Mijn zoontje is van 10 april en zegt mama, papa, oma, opa, po ipv op, mauw, woe woe en vanmorgen zelf in de opvang Bob (naam van kindje daar)

3 maanden geleden

Mijn zoon is van 21 april en heeft een maand geleden echt een sprongetje gemaakt met zijn woordenschat en zegt nu best wel al veel woorden: mama, papa, opa, dada, toe, nog, daar, die, zitte, zaar (hond van mijn ouders is zahra), tut, nam nam, paard, boe (zowel kiekeboe als het geluid van een koe) maar zijn absolute favoriet is tractor en alles met 4 wielen is nu een tractor hoewel hij ook al bus en auto gezegd heeft.

3 maanden geleden

Reactie op vanessa19891

Hallo iedereen. Ik ga verder op dit topic. Wij kregen gisteren "rapport" va ...
Volgens mij niet hoor. Alhoewel zij denk ik wel ervaring hebben. Maar dit lijkt me vreemd. Mijn dochter praat nog helemaal niets. Geboren 22/04/2024. Zoals ik hieronder al zei, de ene loopt eerst en de andere praat eerst. Op zijn leeftijd, April 2024?, is dit absoluut nog niets om zorgen over te maken. In deze wereld moet alles altijd maar sneller gaan…

3 maanden geleden

Reactie op vanessa19891

Moest hij op 2 jaar nog helemaal niets zeggen zou ik me pas beginnend zorgen beginnen maken.

3 maanden geleden

Reactie op vanessa19891

Hier een zoontje van 11 april die veel begrijpt en een paar woordjes zegt en wat dierengeluiden, dus ook niet super veel. Heeft je zoontje toevallig vaak oorontstekingen? Of vocht achter zijn oortjes? Dat kan een enorme impact hebben op de taalontwikkeling, mijn zoontje is ervoor in opvolging bij een NKO. Mijn neefje sprak bijna onbegrijpelijk op 21 maanden en kreeg toen met spoed buisjes na enorm veel problemen met zijn oren. Zijn spraak ging daarna echt met reuze sprongen vooruit. Kan een oorzaak zijn, maar anderzijds zou ik me ook niet al teveel zorgen maken op deze leeftijd.

3 maanden geleden

Reactie op Amdan

Hier een zoontje van 11 april die veel begrijpt en een paar woordjes zegt e ...
Nee geen oorontstekingen. Ik merk ook wel dat hij heel goed begrijpt enz.

3 maanden geleden

Reactie op vanessa19891

Hier van 6 april maar tot op heden nog weinig woorden Hij weet enkel "dada" "toetoet" en "da" Hij begrijpt ons wel, maar zegt eigenlijk geen woorden. Hij kan wel woorden zeggen zoals mama, papa, tut etc. Maar deze woorden hebben nogsteeds geen betekenis voor hem... Gezien de taalproblemen in onze familie maak ik me dus wel wat zorgen 🙈 opvang enzo nog niet gezien hij klanken maakt en ze eerder pas wachten tot de kinders naar school gaan zeiden ze mij 😅

3 maanden geleden

Vermoed dat mijn zoontje autisme heeft, laat wel kenmerken zien, is 16 maanden zegt niet echt woordjes dagelijks, soms wel een keer dan vooral mama of ham me. Hij is te geïnteresseerd in motoriek dus wat ik ook doe taal en gebaren lukt maar niet. Klapt soms alleen uit zichzelf maar niet als ik het vraag

4 dagen geleden

Hoe gaat het er nog mee? 😃 Bij ons verstaat ze bijna alles wat wij zeggen 🙈 Qua praten komen er al een resem aan woordjes: Bumba, Koek, Mama, Papa, Pop, Pipi, Kaka, Auto,…