5 Reacties

3 weken geleden

Wanneer jij je daar goed bij voelt. Velen wachten tot de uitslag van de NIPT zodat ze zeker zijn dat het kindje gezond is (geen chromosomale of geslachtsafwijkingen). Hoe verder in de zwangerschap, hoe kleiner de kans dat het fout loopt Anderen vertellen het dan weer na de eerste echo als ze het hartje hebben zien kloppen Hoe dan ook, het kan spijtig genoeg altijd nog fout lopen. Die kans is natuurlijk klein, maar die is niet onbestaande. Om die reden vind ik die 'deadline' van 12 weken nogal arbitrair Als je het al wil vertellen, maar twijfelt aan wie, kan je jezelf de vraag stellen wie je graag om je heen hebt als het fout zou lopen. Die mensen kan je het zeker al met een gerust hart vertellen Ik vertelde het bij mijn eerste zwangerschap op 9 weken aan mijn mama en schoonmama. De rest van de familie wist het toen ik 14 weken zwanger was. Plan was om dit op 12 weken te vertellen, maar door een plots overlijden in de familie hebben we dit uitgesteld. Mijn collega's werden op de hoogte gebracht toen ik 16 weken ver was. Mijn werkgever wist het vanaf 5 weken omwille van moederschapsbescherming Nu bij de tweede hebben we het pas verteld op 12 en 13 weken aan de familie omdat dit mooi uitkwam met de feestdagen Dat is echt ieder voor zich. Dikwijls weten mensen die verder van je af staan het eerder dan degene die dichtbij staan. Dan denk ik aan: huisarts, gynaecoloog, de crèche, je werkgever...

3 weken geleden

Onze gezinnen en mijn beste vriendinnen wisten het rond de 6-7 weken. Dus nog voor de eerste echo. Ik deel de vreugde graag snel 😊 en stel dat het mis zou gegaan zijn, kon ik meteen bij mijn dichte omgeving terecht. Familie en werk rond de 12 weken denk ik, en de bredere aankondiging na de NIPT 😊

3 weken geleden

Ik heb bewust gekozen om te wachten tot na de nipt test, want het was ervoor al eens misgelopen. Ik rouw liever intiem met mijn man op die moment, met zo weinig mogelijk extra volk erbij. Hoe meer mensen het weten, hoe meer mensen je komen proberen troosten, maar ik kan dat op die moment niet aan. Het was dus een heel bewuste keuze om te wachten. Ze hadden wel een vermoeden hoor. Maar het effectief uitspreken deed ik pas nadien. Nu is ze een 15maand oude schattebol. Geen spijt van dat ik gewacht heb.

3 weken geleden

Bij de eerste zowat meteen verteld toen we het wisten, was niet gepland en ondertussen al 18w ver 🥴 2de zwangerschap wilde ik het na de eerste echo vertellen aan de dichte familie, helaas toen te horen gekregen dat er geen hartje was. Bij deze zwangerschap verteld op ongeveer 14w uit angst dat het weer zou mislopen en dit was ook onze laatste poging dus wilden de grootouders geen ‘hoop’ heben. Achteraf gezien heb ik spijt dat we bij de 2de niemand geinformeerd hadden, heb me nog nooit zo eenzaam gevoeld als toen.

3 weken geleden

Wij vertelde het onze naaste familie (ouders, broers) net na eerste echo. Ik vertelde het mijn beste vriend zodat ik ook een babbel had met iemand die niet familie is. De overige familie op 15W omdat dit zo uitkwam met de feestdagen. Op 16W de ‘rest’ van de vrienden/collega’s.