24 Reacties
4 maanden geleden
Oow dat klinkt heel gek! Voor hetzelfde geld beval je ergens anders. Bij ons is het ook wel zo dat je tijdens de opname zelf een voorschot moet betalen bij een 1 persoonskamer, tenzij de goedkeuring van de verzekeraar er al is. Geen idee hoeveel dat is want onze goedkeuring was er heel snel.
4 maanden geleden
Reactie op Amaryllisbloem88
Oow dat klinkt heel gek! Voor hetzelfde geld beval je ergens anders. Bij on ...
Ja klinkt inderdaad gek. Ik ben nog nooit in het UZ Gent bevallen maar mijn huidige gynaecoloog werkt van daaruit. Een voorschot bij aankomst/aanmelden bij bevalling kan ik mij nog in vinden maar direct 400 euro en dan nog een maand voor de uitgerekende datum? Vind ik zelf erover. Mijn hospitalisatieverzekering is via mijn mutualiteit.
4 maanden geleden
Zeker dat het geen scam is? Dit vind ik maar heel vreemd. Ik ben niet bevallen in het ziekenhuis waar ik dacht dat ik zou bevallen en waar mijn gynaecoloog zit door omstandigheden. Zoiets kan je toch niet voorspellen? Voor hetzelfde geld ben je morgen in Oostende, krijg je weeën en moet je daar dringend naar het ziekenhuis in Oostende. Wat dan met dat geld? Helemaal niet logisch.
4 maanden geleden
Kan gevraagd worden maar niet als je bij een Belgische mutualiteit bent aangesloten. En het bedrag is wettelijk vastgelegd. Voor een eenpersoonskamer is dit dan inderdaad rond de 400 euro. Maar ik neem aan dat je onder de Belgische ziekteverzekering valt aangezien je ook een hospitalisatieverzekering hebt via de mutualiteit?
https://www.uzgent.be/nl/patient/facturen-en-betalingen/voorschot
4 maanden geleden
Klinkt eerder als praktijken voor mensen die ‘wanbetalers’ zijn.
Ik heb zelf in een ander ziekenhuis gewerkt als onthaalmedewerker en moesten we dit vragen aan patiënten die meermaals hun facturen niet betaalde.
Mogen ze niet zomaar vragen om zo’n bedrag op voorhand te betalen zonder geldige reden.
Althans zo was de werking in het ander ziekenhuis
4 maanden geleden
Ik heb het algemeen nummer van UZ Gent gebeld en dit verteld wat hierboven staat. Ik had ook het gevoel dat het scam was. Daar vertelde ze mij dat dit inderdaad een nieuwe regeling is dat invoegen getreden is bij een 1 persoonskamer op de materniteit. 🤨 Ook zei ze dat de voorschot niet gevraagd wordt bij mensen met een privé hospitalisatieverzekering maar wel bij een hospitalisatieverzekering van de mutualiteit 🥴
Dit voelt voor mij als discriminatie en ook of ik een wanbetaler ben zoals hier in de reacties is vermeld. Ik ga maandag naar mijn mutualiteit bellen om dit te melden en of dit wel zomaar allemaal wettelijk is. Desnoods kan ik nog een klachtenmail sturen naar UZ Gent. Echt bizar!
Daarom wou ik even nagaan of hier nog dames waren met deze ervaring.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik werk zelf in de zorg en ik weet dat ze heel hard moeten besparen en in de korte toekomst nog harder gaan moeten besparen omdat er 1 miljard minder door minister Vandenbroucke wordt gespendeerd in de zorg. Maar het moet niet te zot worden toch?
4 maanden geleden
Reactie op Mama82
Ik heb het algemeen nummer van UZ Gent gebeld en dit verteld wat hierboven ...
Dit vind ik echt te gek voor woorden. Wel super dat je gebeld hebt, ik zou het anders helemaal niet vertrouwd hebben.
Bespreek het zeker met je ziekenfonds. Persoonlijk vind ik dat zij jou hierover ook moeten informeren.
4 maanden geleden
Reactie op Mama82
UZ Gent is een nieuwe kliniek aan het bouwen en hebben daarom geen centjes op overschot. Er wordt op alle manieren geprobeerd om niet te lang te moeten wachten op betalingen precies ... je kan idd beter eens horen wat de mutualiteit hiervan zegt.
4 maanden geleden
Reactie op Mama82
Heel gek, maar ik heb jammer genoeg al vaker gehoord dat verzekeringen van mutualiteiten soms heeeeeel laat betalen. Misschien hangt dit samen?
Jammer genoeg is de “klant” altijd de dupe 😢
4 maanden geleden
Reactie op LauraVI95
Heel gek, maar ik heb jammer genoeg al vaker gehoord dat verzekeringen van ...
Geen idee of dit samenhangt, hoe andere mutualiteiten met eigen hospitalisatieverzekeringen werken. Maar wat ik wel weet is dat ikzelf een ziekenhuisrekening thuis via de post ontvangt en dat ik die zelf betaal en dan via de hospitalisatieverzekering waar ik bij ben via de mutualiteit het bedrag terug krijgt. Dus ik betaal het ziekenhuis en de mutualiteit betaalt mij de rekening terug. Zo is het altijd al gegaan.
4 maanden geleden
Reactie op LauraVI95
Oh ok! Ik heb DKV van mijn werk en zij betalen de ziekenhuisfactuur rechtst ...
Ik heb bij DKV (ook via het werk) zelfs niets moeten betalen, zelfs geen forfait. Alles werd recjtstreeks door hen betaald. Dochter is ondertussen wel al bijna 11m, dus misschien is er ondertussen iets veranderd.
4 maanden geleden
Nog nooit van gehoort idd wel erg schandalig. Ben zelf 2 keer bevallen in Bornem. Alleen heb ik de forfait moeten betalen omdat mijn man bij de eerste bleef slapen (1persoons kamer) en bij ons 2de bleef eten (luxekamer). Voor me zelf koorts forfait moeten betalen AG en CM kwam over heel de lijn er tussen
4 maanden geleden
Update: Bij mijn ziekenfonds hebben ze bevestigd dat dit steeds meer voorkomt dat je een voorschot moet betalen als je geen hospitalisatiepasje hebt zoals bij DKV en andere privéhospitalisatoeverzekeringen. Bij mijn hospitalisatieverzekering via mijn ziekenfonds is er geen pasje en dus wordt het nu de trend om voorschotten te betalen. 🫠
Ik denk dat UZ Gent dan koploper is van hoogste bedrag aan voorschot! 🏆
Nogmaals bedankt voor jullie reacties op deze topic! ❤️hopelijk zijn er ook andere dames hiermee geholpen met deze info nu en in de toekomst.
4 maanden geleden
Reactie op Mama82
Update: Bij mijn ziekenfonds hebben ze bevestigd dat dit steeds meer voorko ...
Ja klopt had ik ook bij mijn bevalling. Ik heb verzekering via werk (ethias) en privé (helan). Via werk heb ik zo’n pasje en privé niet. Moest ik Helan hebben gebruikt had ik een voorschot van €500 moeten betalen, met dat pasje niet. Al vind ik het wel vreemd dat je dit al een maand op voorhand moet betalen… bij mij was dat bij opname zelf pas dat ik dit zou moeten betaald hebben. Ziekenhuis heeft ook gezegd dat binnenkort iedereen zo’n kaartje gaat hebben, ben benieuwd wanneer