21 Reacties

3 maanden geleden

Ik zeg niet dat het niet schadelijk is, helemaal niet, maar waren die flesjes vroeger ook niet van plastiek? En werden die toen ook niet opgewarmd? Waarom weten ze nog altijd niet wat het gevolg is?

3 maanden geleden

Ik het artikel staat dat de melk opgewarmd werd tor 70°... dat doe je toch niet om een melkje op te warmen? Bij sterilisatie wel natuurlijk. Maar dat water geef je niet aan je kindje.. Ik zou me niet laten bang maken door zo een berichten.. plastieken flessen die je afwist met afwaswater zijn niet proper genoeg... in de vaatwasser komen er microplastics vrij... als je in de stad woont krijg je te veel uitlaatgassen binnen.. op het platteland pesticiden van de boeren.. je kan overal de nadelen van opsommen... overschakelen op glas kan natuurlijk..

3 maanden geleden

Wij kiezen ook voor glazen flesjes 😊 Maar ook voor onszelf proberen we bijna niets in plastic potjes/bakjes (bv. restjes) op te warmen

3 maanden geleden

Reactie op JuKaMi

Ik het artikel staat dat de melk opgewarmd werd tor 70°... dat doe je toch ...
In een flessenwarmer wel he. Die laat wat water koken waarin het flesje staat…

3 maanden geleden

Wij hebben om die reden vanaf de geboorte glazen flesjes. We hebben dit ook doorgetrokken voor onszelf. Enkel glazen potten en rsv drinkflessen bv. Er is al zoveel vervuiling en de lucht en de omgeving. De dingen die we kunnen vermijden, die proberen we ook gewoon te vermijden. Zo beperk je het toch al een beetje. Maar dit is een persoonlijke keuze ook denk ik. Voor ons ook wat vanuit duurzaamheid. Het is niet omdat je plastic flesjes gebruiken, dat je ook niet het beste voor je kindje wilt. Babyspulletjes worden enorm gecontroleerd, zeker dingen zoals flesjes enz. Microplastics krijgen ze sowieso binnen. Al is het al van polyestervezels van jouw kleding, of van hun knuffels. Laat staan in de crèche later. Daar spelen ze bij ons met oude gsm’s (zonder batterij). Tja … ik ga daar ook niet alles gaan zitten controleren. Daar word je gewoon gek van denk ik.

3 maanden geleden

Ik heb amper melk opgewarmd voor ons zoontje toen hij klein was. Die dronk alles op kamertemperatuur

3 maanden geleden

Wij hadden eerst glazen flesjes. Die gingen vaak kapot als ze mee gingen naar de creche en bv de rugzak iets te hard werd neergezet bv. Soms gewoon een klein splintertje eraf. Toen toch overgestapt op plastic flesjes en ze worden gewoon regelmatig vervangen. Steriliseren hoeft maar 1 keer en opwarmen doe je niet zo warm.

3 maanden geleden

Reactie op Lies B

Ik zeg niet dat het niet schadelijk is, helemaal niet, maar waren die flesj ...
Omwille van verschillende redenen: - dat zijn studies op heel lange termijn (eigenlijk een heel mensenleven). De langetermijneffecten van vervuiling (zoals microplastics) komen meestal niet na 10 of 20 jaar maar pas na 30, 40, 50 of 60 jaar - vroeger dronken kindjes inderdaad ook uit plastic flessen maar nu zijn microplastics in onze maatschappij letterlijk óveral. Je kan dat dus niet vergelijken met toen wij klein waren. - het is heel moeilijk om in zo'n studie de causaliteit (x is verantwoordelijk voor y) te bepalen. We leven in een wereld die op verschillende vlakken vervuild is (uitlaatgassen, radiogolven, industriële voeding, bodemvervuiling,.) dus hoe bewijs je dat microplastics na bvb 30 jaar een verhoogde kans op aandoening x geven? Anyway, er zijn wél al voldoende studies die aantonen dat er microplastics gevonden zijn in onze hersenen en de placenta van ongeboren baby's. Je kan het dus niet vollledig vermijden maar als je met zoiets simpels als kiezen voor glazen flessen, dit al wat kan verminderen, weet ik wel wat ik ga doen. Ik warm voor onszelf ook niets meer op in plastic trouwens. Maar dat is iets dat iedereen voor zichzelf moet beslissen of je dit wil. Hier nog een interessant artikel van VRT: Hoe kan je je blootstelling aan microplastics verkleinen? Met deze 6 tips kan je meteen aan de slag https://vrtnws.be/p.xZRkjR5w1

3 maanden geleden

Zelf hebben we altijd plastic gebruikt gezien glas kan breken en baby's vaak gooien met hun fles... Als je de flesjes met de hand wast, en gewoon op een warm (niet hete) temperatuur opwarmt, is er eigenlijk geen schade... Bovendien, borstvoedingskolven zitten vaak ook veel plastics in, ook om te bewaren (zakjes bvb) Niet stressen en doen waar jij je goed bij voelt! Pak glas als jij je daar gemakkelijker bij voelt, pak plastic als je je daar gemakkelijk bij voelt. Er is eigenlijk geen goed of slecht antwoord, enkel als je iets doet waar jullie als gezin ongelukkig van worden

3 maanden geleden

Reactie op Jolly2847

Omwille van verschillende redenen: - dat zijn studies op heel lange termij ...
Mooi uitgelegd. Dit geeft me precies wel nog meer stress dat ik wekenlang plastic flesjes opgewarmd heb. No way back 😔

3 maanden geleden

Wij kijken vooral naar het praktische. Hebben ook glazen flessen genomen voor ecologie en gezondheid maar snel gemerkt dat die inderdaad kapot gaan. We wouden geen flessen blijven kopen.

3 maanden geleden

Reactie op DoelgerichteMelodie308252

Mooi uitgelegd. Dit geeft me precies wel nog meer stress dat ik wekenlang p ...
Echt geen stress over hebben. Microplastics zitten overal dus het enige wat we kunnen doen is het zoveel mogelijk mijden met de kennis die we hebben. Maar erop letten dat je daar ook niet te ver in gaat en je hierdoor te veel zorgen maakt. Dat is dan ook weer niet goed natuurlijk 🙂. Komt helemaal goed!

3 maanden geleden

Reactie op Auxine

Wij kijken vooral naar het praktische. Hebben ook glazen flessen genomen vo ...
Hadden jullie er zo met een siliconen netje om de schokken wat op te vangen? Ik heb zelf nog geen ervaring want mijn kindje is nog iet geboren daarmee de vraag 🙂

2 maanden geleden

Reactie op Jolly2847

Hadden jullie er zo met een siliconen netje om de schokken wat op te vangen ...
Hier ook glazen flesjes en nooit een siliconen netje gebruikt. We hadden die van Philips avent, die zijn wel stevig. Maar mijn kindje kreeg ook hoofdzakelijk live borstvoeding dus moet zeggen dat we nooit veel flesjes per dag hebben gebruikt.

2 maanden geleden

Onze vroedvrouw raadde ook glazen flesjes aan omwille v microplastics x

2 maanden geleden

Wij hebben glazen flesjes van lifefactory met siliconen hoes. Na 1j gebruik nog niets aan. Baby heeft ee al paar keer met gegooid 🫣😅

2 maanden geleden

Wij hebben plastic maar nooit opgewarmd, alleen maar op kamertemperatuur gegeven. Als er ooit nog eens een 2de komt dan ga ik wel voor glazen flessen denk ik

2 maanden geleden

Wij hebben glazen flesjes van difrax voor deze reden 😊

2 maanden geleden

We hadden glazen flesjes tot dochterlief niet meer uit die flesjes wou drinken. Ze krijgt gelukkig wel vooral borstvoeding

2 maanden geleden

Reactie op Jolly2847

Echt geen stress over hebben. Microplastics zitten overal dus het enige wat ...
Klopt, het zit echt overal in.. Nu, ik geloof zelf dat zelfs kleine veranderingen helpen, dus hier zijn alle plastic tupperware en flesjes de deur uit gevlogen, gebruik alleen nog maar glas.. Maar ik poets mijn tanden met een plastic tandenborstel waar ongetwijfeld ook microplastics inzitten 🙈